Har arbeidsgiver lov til dette?

Superchips

Glad i forumet
Har arbeidsgiver lov til å utbetale neste års feriepenger ved sluttoppgjør, uten å avtale dette med arbeidstageren?
Har ei venninne som fikk sparken nå i mai, og hun fikk i tillegg til årets feriepenger utbetalt neste års feriepenger på sluttoppgjøret sitt nå i juni. Da ble hun jo også trukket 36% skatt på disse, noe som utgjorde litt over 5000kr. Kan de trekke dette uten å gi henne beskjed/avtale med henne selv om hun fikk sparken? Hadde de blitt utbetalt neste år hadde hun vel ikke behøvd å skatte av de, altså har hun blitt snytt for drøye 5000kr? Håper kloke hoder her inne har gode svar:)

Det er sånn reglene er nå det, og hun får igjen de pengene på skatten til neste år.

Ja reglene sier det er lov ja..! Man skal utbetale feriepenger og sluttoppgjør på siste lønning..

Ja de har lov til det.
Men hun får igjen på skatten neste år ;)

ja, det er fullt lovlig og i all hovedsak slik det skal gjøres.

Aaaahh, men da er det jo greit:) Hun var litt snurt over de 5000, og det kan jeg jo forstå. Så kom på at jeg kunne spørre her siden det er så mange kloke damer her;) Takker jenter!

**Emmeline** skrev:
Det er sånn reglene er nå det, og hun får igjen de pengene på skatten til neste år.

Er fullt lov det ja.

Samme skjedde meg, men mista ikke jobben da sa opp frivillig. Hørte med min far som jobber i arbeidstilsynet og har peiling på slike saker og det var rett å gjøre det sann.

Frk.MammaMor skrev:
Ja reglene sier det er lov ja..! Man skal utbetale feriepenger og sluttoppgjør på siste lønning..

Back
Topp