Har arbeidsgiver lov til dette? r

blirdetfire?

Forelsket i forumet
Augustlykke 2022 ❤️
Sommerspirene 2025
Jeg skrev innpå forumet her for noen dager siden, ang en egenmelding. Jeg tok ut egenmelding lørdag 14 mai. Denne skulle gjelde til mandag 16. På lørdan ringte arbeidsgiveren min å sa at egenmeldingen ikke var gyldig, å jeg måtte skaffe sykemelding. Dette begrunnet hun med at jeg hadde vært syk for to mnd siden(da også med sykemelding).

I allefall dro jeg til legen i formiddag å fikk sykemelding. Han sykemeldte meg til 5 Juni. Da jeg dro for å levere sykemeldingen etterpå sa sjefen min at hun nektet å godkjenne denne, å vil ringe legen min i morgen for å høre hva som feiler meg. Q: Kan hun gjøre dette? får hun vite hva som feiler meg?

Dessuten ville hun si til legen at hun nekter å godkjenne sykemelding, å at de må finne en måte å tilrettelegge arbeidet for meg. Dette synes jeg er helt idiotisk, når jeg i utgangspungtet er sykemeldt pga. overbelastning å vantrivsel på jobb. Q: Kan hun/legen gjøre dette mot min vilje? Kan legen trekke sykemeldingen min?

Håper noen kan svare meg, er ganske fortvila:/

Nei, arbeidsgiver har ingenting med hvorfor du er sjukmeldt. Og h*n kan heller ikke nekte deg å sjukmelde deg. Har jeg aldri hørt om ihvertfall.
Vil påstå at du hadde en noget spesiell sjef :-S

Hadde sjefen min kommet med noe sånt hadde jeg bedt han dra rakt til h******..

Og det er LEGEN som sjukmelder deg, ikke sjefen din ;)

Hadde bedt henne *********** og ************ !!! xD

sjefen har ikke noe med det i det helle tatt
hvis en er ia bedrift kan ho kalle inn deg,lege til møtte angående tilretteleging angående jobb slik jeg har forstått det,men legen har ikke lov å si mer en det du tillater

Herre, den sjefen har ikke noe hun/han skulle sagt! Legen kommer uansett til å si at det er taushetsplikt så sjefen kommer ikke noen vei. Skikkelig toskete og arogant sjef.

Arbeidsgiver har ingenting med å vite eksakt hva du er sykemeldt for, men hun har ansvar for å tilrettelegge jobben din.. Om det er sånn at du sykemeldes for overbelastning og vantrivsel på jobb vil jeg jo si at det absolutt er noe arbeidsgiver burde vite om slik at dere sammen best kan finne løsninger som gjør jobbsituasjonen lettere og trivselen bedre.. En sykemelding løser jo ikke problemene dine - de gir deg bare en pause før du igjen står i samme situasjon..

Mitt råd - grip fatt i dette nå og ha en samtale med arbeidsgiver (gjerne med tillitsvalgt/annen ansatt tilstedet) og snakk om hva som er problemet og hva som evt kan gjøres med det.. Evt får du vurdere å bytte jobb om du føler tiltakene ikke hjelper..

Lissyjane skrev:
Har hun en diagose eller??? Hun kan ikke ringe legen din nei, og hun kan heller ikke få han til å trekke sykemeldingen! Herrgud, jeg tror jeg hadde spurt hva hun gikk på! Hun er jo ikke riktig klok! Hadde tatt dette opp med ledelsen.

Ja, problemet er at jeg jobber i Nikita....... Å her er ledelsen ganske sammensveiset.. det sjelfen din sier er det som er sant.. snor seg unna loven på alle mulige måter.

Arbeidsgiver har ikke krav på å få vite hva som feiler deg, men om det er en I.A bedrift, så skal man holde et møte med arbeidstaker for å finne ut av om det finnes noen måte å tilrettelegge arbeidet på, slik at man kan fortsette i arbeidet. På I.A møtet kan man som arbeidstaker ha med seg lege og tillitsvalgt om man ønsker. Bedriften har også med personalansvarlig og hms tjeneste (om man har)

Arbeidgiver kan nekte å godta en sykemelding, om man i utgangspungtet kunne ha vært i jobb med tilrettelegging. Men da først etter første I.A møte er gjennomført.

Så ja, sjefen har bittelitt rett i det hun sier, men jeg tror ikke hun kan reglene så godt.. Hun får overhodet ikke vite hvorfor du er sykmeldt med mindre du velger å si hvorfor, men hun kan og skal holde et I.A møte med deg (om dere er I.A bedrift)

Det er 14 dagers karantene på bruk av egenmelding etter sykemelding, så at du var sykemeldt for 2 mnd siden har ingenting å si. Du kan ikke ta ut egenmelding på forhånd, dvs du kan ikke si at du skal være syk fra 14-16 på forhånd. Da du ikke sikkert vet om du er syk før den dagen du faktisk er det. Jeg hadde heller ikke godkjent en egenmelding som kom på forhånd (om jeg forsto deg riktig i HI) men altså, resten av det hun sier er ikke helt riktig.

lashes skrev:
Arbeidsgiver har ikke krav på å få vite hva som feiler deg, men om det er en I.A bedrift, så skal man holde et møte med arbeidstaker for å finne ut av om det finnes noen måte å tilrettelegge arbeidet på, slik at man kan fortsette i arbeidet. På I.A møtet kan man som arbeidstaker ha med seg lege og tillitsvalgt om man ønsker. Bedriften har også med personalansvarlig og hms tjeneste (om man har)

Arbeidgiver kan nekte å godta en sykemelding, om man i utgangspungtet kunne ha vært i jobb med tilrettelegging. Men da først etter første I.A møte er gjennomført.

Så ja, sjefen har bittelitt rett i det hun sier, men jeg tror ikke hun kan reglene så godt.. Hun får overhodet ikke vite hvorfor du er sykmeldt med mindre du velger å si hvorfor, men hun kan og skal holde et I.A møte med deg (om dere er I.A bedrift)

Det er 14 dagers karantene på bruk av egenmelding etter sykemelding, så at du var sykemeldt for 2 mnd siden har ingenting å si. Du kan ikke ta ut egenmelding på forhånd, dvs du kan ikke si at du skal være syk fra 14-16 på forhånd. Da du ikke sikkert vet om du er syk før den dagen du faktisk er det. Jeg hadde heller ikke godkjent en egenmelding som kom på forhånd (om jeg forsto deg riktig i HI) men altså, resten av det hun sier er ikke helt riktig.

Jeg tok ikke ut egenmeldingen på forhånd. Ringte på morgenen å sa at jeg ikke kom på jobb. Har dessuten ikke brukt en eneste egenmelding.

Lissyjane skrev:
Silje H skrev:
Lissyjane skrev:
Har hun en diagose eller??? Hun kan ikke ringe legen din nei, og hun kan heller ikke få han til å trekke sykemeldingen! Herrgud, jeg tror jeg hadde spurt hva hun gikk på! Hun er jo ikke riktig klok! Hadde tatt dette opp med ledelsen.

Ja, problemet er at jeg jobber i Nikita....... Å her er ledelsen ganske sammensveiset.. det sjelfen din sier er det som er sant.. snor seg unna loven på alle mulige måter.

Send et brev til hun der.. Eh.. Ja hun som var på ... Var det het igjen?.. Hun som driver Nikita salongene. Jeg hadde tatt det til høyeste hold. Dette er så frekt at jeg har ikke ord for det engang !

Inger-Ellen? haha, ja jeg er på nippet. Men de er så store vet du, at di driter en lang faen i hver enkel selvom dette er "imaget" deres..

Jeg begynner å forstå hvorfor du vantrives.. Enkelte folk er bare helt latterlig dårlig på personalhåndtering.

Lissyjane skrev:
lashes skrev:

Arbeidsgiveren kan KUN nekte å ta imot sykemeldingen om denne tilretteleggingen er PLANLAGT. Og da skulle de ha vært i møte. Hun kan ikke begynne å bruke reglene som hun selv ønsker. Hun må gjøre forarbeidet.

Om arbeidstaker nekter å godta/være med på planlegging av tilrettelegging kan man også nekte å godta. Om sykemelding kunne vært unngått ved tilrettelegging selvfølgelig.

Silje H skrev:
lashes skrev:

Jeg tok ikke ut egenmeldingen på forhånd. Ringte på morgenen å sa at jeg ikke kom på jobb. Har dessuten ikke brukt en eneste egenmelding.

Da har hun ingen grunn til å ikke godkjenne en egenmelding. Måten hun gjør det her på er helt feil. Om det er en I.A bedrift, og det blir innkalt til I.A møte, hadde jeg holdt helt kjeft om hva som er grunnen til sykefraværet.

Tusen takk for all hjelp!:) Skal ringe både lege, ledelse, nav og fagforbundet i morgen, å få greie på hva som er fakta å hvilke rettigheter jeg har.

Lissyjane skrev:
Masse lykke til :)

Tusen takk!:)

Hadde det vært meg hadde jeg egentlig håpt på at hun faktisk ringte til legen min. Da hadde jeg hatt et svært troverdig sannhetsvitne på hvor udugelig sjef jeg hadde.

Makan til møkkasjef da.

Back
Topp