har arbeidsgiver lov til å?

ORIGINAL: Vaffelrøra

Nei, lønna skal da utbetales til neste mnds utbetalingsdato.

ORIGINAL: Kineblomst

Er ikke sikkert, men tror faktisk han har lov til det.

For er vel din oppgave å holde fristen til å levere timelisten.
Det koster for noen å kjøre lønnskjøring, og da må han betale en ekstra gang fks. Var sånn i et firma jeg jobbet...

nei,de har ikke lov å nekte han penger for det han har jobbet... at han må vente til neste lønning for å få de er en ting, men ikke få de i det fulle å helle er IKKE lov...

ORIGINAL: 999

Takk for hjelpen, jenter! Skal nok få ordnet dette med arbeidstilsynet i ryggen (om han ikke gir seg før det må gå så langt) [:D] Satser på at det ordner seg!

Ellers skaffer han seg ny jobb snarest! [X(]

ja,kontakt de! noen må jo sette ned foten, for det der går ikke!!

Lønnen kan ikke utebli, kun forsinkes!

Kommer vel an på hvor mye forsinket du er. Si du jobbet i august og leverer timeliste nå så tror jeg nok de kan nekte deg lønn, men ikke hvis du leverer noen dager for sent nei.
Men de arbeidsplassene som betaler lønn etter timelister så regner jeg med at dette står i arbeidsavtalen/ håndboka til arbeidsgiveren.

ORIGINAL: 999

Vet igrunn ikke, men det gjelder sambo da. Han forklarte også at dette blir litt krise siden jeg er arbeidsledig. Da fikk han tilbud om å få utbetalt feriepengene sine, men de 30 timene han har jobbet kunne han anse som tapt... så da jobbet han gratis i romjula liksom... (Han som jobbet og sto på for at han skal dekke alle utgiftene alene)[:(]

Er han organisert? Hvis ikke, dette er en grunn til at man bør være det.. Hvis han er det, så er det bare å kontakte fagforeningen, så tar de det derfra. Dette er også et direkte lovbrudd, så dersom han ikke er organisert, kan han kontakte arbeidstilsynet også.

Lønn og feriepenger.
Det er lønnen vi lever av. Av denne grunn stiller loven strenge krav til utbetaling av lønn. Den skal for det første utbetales til avtalt tid, og på avtalt måte, som normalt er overføring til arbeidstagers bankkonto. Det er videre strenge regler for arbeidsgivers rett til å tilbakeholde, eller å trekke lønn. Dette kan kun gjøres hvis loven tillater det - for eksempel skattetrekk, når det i henhold til tariff eller avtale skal foretas innskudd i pensjonskasser, eller avtalt trekk for vareuttak, for eksempel personalmat.

Arbeidsgiver kan ikke uten videre trekke en ansatt i lønn under henvisning til at han har påført arbeidsgiver tap. Til dette kreves det at arbeidsgiveren har voldt tapet forsettlig eller grovt uaktsomt, i tillegg til at han enten erkjenner ansvaret, eller han har en rettskraftig dom mot seg som fastslår ansvaret, eller at han fratrer stillingen uten å overholde oppsigelsesfristen.

http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/files/Grunnleggende-rettigheter.html

Arbeidsmiljøloven:

§ 14-15. Utbetaling av lønn og feriepenger
(1) Hvis ikke annet er avtalt skal det foretas lønnsutbetaling minst to ganger i måneden. Utbetalingstiden for feriepenger reguleres av ferieloven.
(2) Trekk i lønn og feriepenger kan ikke gjøres unntatt:
a) når det er hjemlet i lov, (DET VIL ALTSÅ SI KUN VED SKATTETREKK OSV SOM DET STÅR OVER HER...!)
b) for arbeidstakers egenandel til tjenestepensjonsordninger som er omfattet av foretakspensjonsloven, innskuddspensjonsloven eller offentlige tjenestepensjonsordninger.

c) når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale,
d) når det ved tariffavtale er fastsatt regler om lønnstrekk for fagforeningskontingent, herunder premie til kollektiv forsikring som er knyttet til medlemskap i fagforening, eller avgift til opplysnings- og utviklingsfond, eller til lavtlønnsfond,
e) når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstaker skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstaker rettsstridig fratrer sin stilling,
f) når det på grunn av gjeldende rutiner for beregning og utbetaling av lønn ikke har vært praktisk mulig å ta hensyn til fravær på grunn av arbeidsnedleggelse eller arbeidsstengning i avregningsperioden.
(3) Trekk i lønn eller feriepenger etter andre ledd bokstav c, e og f skal begrenses til den del av kravet som overstiger det arbeidstaker med rimelighet trenger til underhold for seg og sin husstand.
(4) Før trekk etter andre ledd bokstav e foretas, skal arbeidsgiver drøfte grunnlaget for trekket og beløpets størrelse med arbeidstaker og med arbeidstakers tillitsvalgte med mindre arbeidstaker selv ikke ønsker det.
(5) Ved utbetalingen eller straks etter denne skal arbeidstaker ha skriftlig oppgave over beregningsmåten for lønn, beregningsgrunnlaget for feriepenger og trekk som er foretatt.
Endret ved lov 19 juni 2009 nr. 39 (ikr. 1 jan 2010 iflg. res. 19 juni 2009 nr. 822).

http://lovdata.no/all/tl-20050617-062-014.html#14-15

Han har derav ikke lov til dette, her har du arbeidsmiljølovens side bak deg, så dette kan du gå til retten med [;)]

ORIGINAL: Zera

Det koster for noen å kjøre lønnskjøring, og da må han betale en ekstra gang fks. Var sånn i et firma jeg jobbet...

nei,de har ikke lov å nekte han penger for det han har jobbet... at han må vente til neste lønning for å få de er en ting, men ikke få de i det fulle å helle er IKKE lov...

jeg skrev vel ikke at man skal nekte denne personen lønn, men at hun da må vente til neste lønnskjøring...

jeg skrev vel ikke at man skal nekte denne personen lønn, men at hun da må vente til neste lønnskjøring...

Jo, hvis du svarte på HI så gjorde du faktisk det [;)] Spørsmålet her er jo om arbeidsgiver kan nekte å utbetale lønn og du svarte ja på det [:D]

Her kjøres det lønn en gang pr måned, så om man ikke leverer timelister til fristen må man vente til neste måned. Skal de begynne å ha egne lønnskjøringer for alle som ikke klarer å forholde seg til leveringsfristen?

ORIGINAL: Vaffelrøra

Nei, lønna skal da utbetales til neste mnds utbetalingsdato.

ORIGINAL: Azoria

Jo, hvis du svarte på HI så gjorde du faktisk det [;)] Spørsmålet her er jo om arbeidsgiver kan nekte å utbetale lønn og du svarte ja på det [:D]

ah, så det nå :P var absolutt ikke det jeg mente :P

ORIGINAL: lenemor

Her kjøres det lønn en gang pr måned, så om man ikke leverer timelister til fristen må man vente til neste måned. Skal de begynne å ha egne lønnskjøringer for alle som ikke klarer å forholde seg til leveringsfristen?

Det var snakk om at de nekter å gi han pengene i det hele tatt. En forsinket utbetaling var ikke et problem for trådstarter. Men de får bare ikke lønna.

ORIGINAL: lenemor

Anbefaler sterkt å lese HI en gang til. [;)]

Jo de har det. Om ikke du leverer listen din innen oppgitte frister, kan du ikke forvente at det blir med på lønnskjøringen og da blir det liggende til neste gang.
Det er DYRT å kjøre lønn flere ganger på en måned, og det er opp til arbeidsgiver om de vil være snille når listene komme for seint.

Og en liten edit: Selvsagt har han ikke lov å nekte å utbetale det i det store og det hele, men å la de ligge til neste kjøring er lov.. Unnskyld, tolket setningen feil..

Håper det ordner seg uten arbeidstilsyn og greier, klart han har rett på pengene sine.

ORIGINAL: Pijah

Jo de har det. Om ikke du leverer listen din innen oppgitte frister, kan du ikke forvente at det blir med på lønnskjøringen og da blir det liggende til neste gang.
Det er DYRT å kjøre lønn flere ganger på en måned, og det er opp til arbeidsgiver om de vil være snille når listene komme for seint.

Ja men les da. Det står at sjefen nekter han lønn, PUNKTUM. Ikke at han nekter denne mnd, og at han må vente til neste mnd; Han får rett og slett ikke betalt, aldri. Han har altså jobbet gratis i hele romjula.

Og DET, det er faktisk ikke lov [;)]

Det har ikke sjefen lov til! Punktom!
Hadde ringt arbeidstilsynet, eller hva det nå heter og snakket med de.. Og om jeg møte så hadde jeg anmeldt sjefen.. For det der er rett å slett tjuveri...!!

ORIGINAL: Frk.Keller

Ja men les da. Det står at sjefen nekter han lønn, PUNKUTUM. Ikke at han nekter denne mnd, men vente til neste mnd. Han får rett og slett ikke betalt, aldri. Han har altså jobbet gratis i hele romjula.

Hiss deg ned da.. [8|]

Ja men les da. Det står at sjefen nekter han lønn, PUNKUTUM. Ikke at han nekter denne mnd, men vente til neste mnd. Han får rett og slett ikke betalt, aldri. Han har altså jobbet gratis i hele romjula.

Hiss deg ned da.. [8|]

[8|][8|] [X(][X(] [>:][>:] [:D][:D]

Hehe! Jeg føler bare jeg blir litt engasjert i denne saken, for det er så utrolig mange idioter til arbeidsgivere der ute som aldri skulle hatt noe å gjøre i en bedrift, og akkurat nå studerer jeg arbeidsrett i tillegg så det er litt spennende og [:D]

Hiss deg ned da.. [8|]

[8|][8|] [X(][X(] [>:][>:] [:D][:D]

Hehe! Jeg føler bare jeg blir litt engasjert i denne saken, for det er så utrolig mange idioter til arbeidsgivere der ute som aldri skulle hatt noe å gjøre i en bedrift, og akkurat nå studerer jeg arbeidsrett i tillegg så det er litt spennende og [:D]

Hehe, arbeidsrett er kjempespennende, har hatt faget selv!
Skjønner engasjementet ditt, og ser jo egentlig at du ikke var så hissig allikevel når jeg leser med litt andre øyne.. Der har du det farlige med skriftspråket.

Jeg jobber selv i bemanningsbyrå, og vi har ganske mange ute til en hver tid. Det er ALLTID noen som ikke leverer timelistene sine, og det blir "opptøyer" hver måned.. Vi betaler ut forskudd i slutten av måneden, og lønna den 12. Timelistene skal være inne den 5 seinest, ellers rekker vi ikke å få alt med i lønnsfilen.. Håpløst er det! Men selvsagt nekter vi jo aldri noen å få lønna allikevel..

Back
Topp