har arbeidsgiver lov til å?

999

Glad i forumet
Nekte arbeidstakeren lønn siden timelisten kom inn for sent?

Altså, jeg skjønner at forsinket timeliste=forsinket lønn.

Men her er det snakk om at lønnen ikke blir forsinket heller, men rett og slett uteblir. Det er snakk om 6600,- kr liksom[:'(] Og visstnok har dette skjedd flere ansatte i samme bedrift mange ganger...[:@]

Selvfølgelig ikke..?[:-] Hvordan forsvarer h*n dette?[8|]

nei du har jo faktisk jobbet for det ,så det er ikke lov.men at de blir forsinket må man regne med [:)]

Nei, lønna skal da utbetales til neste mnds utbetalingsdato.

vet at de kan holde igjen til neste lønnsutbetaling. Har i alle fall vært slik i de bedriftene ejg har jobbet , vi har hatt ca 4 dager til å levere timelistene og er de levert til etter den fristen så måtte vi vente til neste utbetaling

Vet igrunn ikke, men det gjelder sambo da. Han forklarte også at dette blir litt krise siden jeg er arbeidsledig. Da fikk han tilbud om å få utbetalt feriepengene sine, men de 30 timene han har jobbet kunne han anse som tapt... så da jobbet han gratis i romjula liksom... (Han som jobbet og sto på for at han skal dekke alle utgiftene alene)[:(]

Det har ikke sjefen lov til! Punktom!
Hadde ringt arbeidstilsynet, eller hva det nå heter og snakket med de.. Og om jeg møte så hadde jeg anmeldt sjefen.. For det der er rett å slett tjuveri...!!

ORIGINAL: Zera

Hadde ringt arbeidstilsynet, eller hva det nå heter og snakket med de.. Og om jeg møte så hadde jeg anmeldt sjefen.. For det der er rett å slett tjuveri...!!

Enig! For en lite seriøs arb.giver..

Ja, såklart hadde det vært greit om lønna ble forsinka en lønn eller to (han får lønn annenhver uke) det er jo hans egen feil at han var forsinket med timelister. (de har en "handyman"/lommepc som må synkes HVER DAG når de har registrert timer da, så er jo kanskje lett å glemme seg en gang iblandt.)

ORIGINAL: *Bianco*

nei du har jo faktisk jobbet for det ,så det er ikke lov.men at de blir forsinket må man regne med [:)]

Er ikke sikkert, men tror faktisk han har lov til det.

For er vel din oppgave å holde fristen til å levere timelisten.
Det koster for noen å kjøre lønnskjøring, og da må han betale en ekstra gang fks. Var sånn i et firma jeg jobbet...

ORIGINAL: 999

Vet igrunn ikke, men det gjelder sambo da. Han forklarte også at dette blir litt krise siden jeg er arbeidsledig. Da fikk han tilbud om å få utbetalt feriepengene sine, men de 30 timene han har jobbet kunne han anse som tapt... så da jobbet han gratis i romjula liksom... (Han som jobbet og sto på for at han skal dekke alle utgiftene alene)[:(]
pengene ska han jo ha
men de kan holde det igjen til neste utbetaling
hvis de nekter å utbetale så er det bare å sende arbeidstilsynne på de

ORIGINAL: Zera

Ja, jeg skal be han gjøre det! Kollegaen til sambo kunne visstnok tjent ca 40.000,- mer ifjor om ikke sjefen hadde holdt tilbake lønn. [:@][:@][:@] (jeg kan faktisk ikke skjønne hvordan han har fått ideen om å holde tilbake penger)

ORIGINAL: Kineblomst

Det koster for noen å kjøre lønnskjøring, og da må han betale en ekstra gang fks. Var sånn i et firma jeg jobbet...

Næsj!! ja greit kanskje lønnen kan bli utsatt til neste utbetaling ja, men ikke UTEBLIR.. det er vrøvl!

tror ikke han har lov til å nekte å betale det ut,men han kan si at han ikke får det før ved enste lønnsutbetaling

Ring arbeidstilsynet (type LO, Handel & Kontor, NNN osv)
Arb.giver har IKKE lov til å la vær å betale for utført arbeid. Men de kan vente til neste mnd med utbetalingen, ja.

De kan jo umulig ha lov til å "trekke han i lønn" fordi timelisten kom for sent[8|] ?

Det er jo ikke snakk om at de må foreta en ekstra lønnskjøring, men at de legger til 30 timer på den neste lønnskjøringen som de uansett skal foreta. (om det så blir i februar/mars..)

Kan ikke nekte å betale ut lønn. Det blir forsinket, men han har jobbet for det.

Er ikke noe problem å kjøre to timelister på samme lønning.

Kontakt arbeidstilsynet!

Og han kollegaen bør gjøre det samme. Han får sannsynligvis etterbetalt det som mangler.

Jeg mener å ha hørt at bedriften kan nekte denne måneden. Men de fleste er jo litt snille og fører over lønna litt etterpå.

Men det er vel til den ansattes intr. å levere til tida, hvis h*n vil ha lønna? Hvertfall hvis man vet at bedriften driver slik taktikk.

Kjipt!

Takk for hjelpen, jenter! Skal nok få ordnet dette med arbeidstilsynet i ryggen (om han ikke gir seg før det må gå så langt) [:D] Satser på at det ordner seg!

Ellers skaffer han seg ny jobb snarest! [X(]

Back
Topp