Hannhund vs. Tispe

Bollen

Elsker forumet
Vi tenker på å skaffe oss en valp, men jeg hører så mye forskjellige ang om jeg bør skaffe meg en tispe eller hannhund og lurte på om noen her hadde erfaringer og komme med. [:)]

jeg passa bare på hannhunder da jeg var mindre,men har bare hat tisper selv i senere tid..
jeg ville egentlig ha hann pga løpetid osv,men..tisper er som regel lettest å ha med å gjør,syns jeg da[:)]

men tror det kommer an på hvilken rase det er,oppdragelse osv..[:)]

Tisper har løpetid to ganger i året, hannhunder har løpetid hele året...[8D] Er det mange tisper i nabolaget? Da er det et h**** hver gang en av de har løpetid hvis du har hannhund[&:]

Vi har hatt hannhund, vil helst ha tispe neste gang. Men hannhund er greit det også altså, er ikke sånn at jeg tenker "ALDRI mer hannhund" Men jeg tror ei tispe er roligere, og så har jeg (kanskje) lyst til å ha valper[;)]

Det er nok litt hva du gjør det til.
Vi har hatt 8 forskjellig raser og flere hunder av begge kjønn. Faller nok best på hannen, kun fordi de blir større, har ikke løpetid, mindre sjans for masse tull med livmora, innbilte svangerskap osv.

Men hanner kjenner tisper i løpetid og mange blir helt ville og vanskelig å ha med å gjøre. Vi har vel hvert heldig å ikke hatt noe store problemer med noen kjønn.
Nå har vi en av vær hvor hannen er kastrert kun fordi vi har mora hans.

Ellers kjenner jeg like mange tisper som hannhunder som er bajaser og umulig å ha med å gjøre (eierns feil)
Men kjenner også like mange med hannhunder og tisper som er fantastisk rolige hunder.

Så jeg mener det er smak og behag, løpetid, markering, str på hunden som gjelder for meg.
Hannhundene er mer markante og "robuste" mens tispene ofte er smalere og mindre.

Er det førstegangshund så anbefaler vel "ekspertene" tispe. Dette fordi tipser skal være enklere å oppdra, og ha i hus.
Ofte kan tispene bli veldig sære og litt mer egenrådige når de blir gamle.. Men det er individuelt, og kommer vel an på rasen også da!

Vi har hannhund og den har løpetid hele året, er en smule hissig på andre hannhunder, verdens beste "storebror" for junior og snill som ett lam innendørs! Er superfornøyd!![:D]

Vi ville ha tibetansk spaniel og ble da anbefalt hannhund, da de skulle være litt mer avslappet og avbalansert[8|] (våger ikke tenke på hvordan hunnene er om gutten vår er avbalansert). Men uansett, tror det varierer mye fra rase til rase, hva som er å "anbefale".

Foreldrene mine har en stor tispe, og jeg ville ikke byttet med dem de gangene i året hun har løpetid. Blodflekker overalt[&:]

Vår reagerer heldigvis ikke så mye på tispenes løpetid, så mulig jeg ville sagt noe annet da, men jeg ville nok gått for hannhund[:)]

jeg har 1 tispe og 2 hannhunder. tispa er mye enklere og ha med og gjøre. den mest lydige og dresserte er tipa. de 2 hannhundene har mere "dotter" i ørene. [:)]

Vi har to tisper og en hannhund. Hannhunden er på salg til 50øre annahver dag! Noen ganger vil jeg bare kvæle den bikkja. Haha [8D]
Nabobikkja som bor 5 meter unna oss har løpetid, så han går og sikler, skjelver, markerer overalt (ute) og piper. Jævli slitsomt når det er ei bikkje på 45kg! Pluss at han vil drepe alle andre hannhunder, så jeg tør aldri slippe han. Heldigvis har vi stooor hage som er inngjerdet [:D]

Ene tispa vår er snart 8år og veldig sær, men det har hun vært hele veien. Andre tispa er valp og veldig bedagelig foreløpig. Men alle tispene jeg har hatt tidligere har vært så mye lettere å ha med å gjøre! Både som valper, ungdommer og voksne.
Vi skal ALDRI mer ha hannhunder igjen (mannen er enig), og hannen vi har blir gjella til sommern [8D] Stakkarn vet bare ikke om det enda. Hehe

ORIGINAL: Attedetvar?!

Tisperner vel roligere enn hannhundene, men tror mye kommer Ann på valg av rase og ikke minst oppdragelse:)

Akkurat. Jeg har hannhund, og han er det slappeste vesenet jeg vet om. Slik har han alltid vært. Godtar det meste, og har stort sett vært et englebarn.

Jeg vil hvertfall aldri ha tispe [:)] Min erfaring er hvertfall at tispene er mer egne og sære. Løpetiden er et minus. I tillegg er hannhunder uten unntak flottere enn tisper.

ORIGINAL: tango

Er det førstegangshund så anbefaler vel "ekspertene" tispe. Dette fordi tipser skal være enklere å oppdra, og ha i hus.
Ofte kan tispene bli veldig sære og litt mer egenrådige når de blir gamle.. Men det er individuelt, og kommer vel an på rasen også da!

Vi har hannhund og den har løpetid hele året, er en smule hissig på andre hannhunder, verdens beste "storebror" for junior og snill som ett lam innendørs! Er superfornøyd!![:D]

Som om jeg skulle si det selv[:)]

Jeg har omplasseringshund, som jeg tok over når han var 10mnd, det var min første hund[:)] Har trent myye med han, for hadde ikke fått noen særlig oppdragelse (og vært 3/4 av døgnet i bur). Men syns jeg har fått han ganske bra til! (selv om han er en smule hissig på andre hanner).

Det jeg har hørt og lest, er at hanner er mest viltre de første årene, før de gjerne roer seg og blir litt mer bedaglig, mens tispene kan bli ganske sære etterhvert - men er lettere å trene når de er yngre.. Men jeg tror det har med hvilken rase som passer til akkurat hver enkelt eier, og oppdragelsen. [:)]

hvis du ska trimma ilag med hunden, gå for hu-hond. hannhonden stoppe jo kvar 10meter for å pissa!!

(me har både hu og han, og eg like best hu honden!)

vi har tispe og får ei ny tispe til mandagen vi har valgt det pga det sies at de er roligere og har egentlig bar eblitt sånn at vi valgte det hehe

ok, ser det er veldig forskjellige meninger ja [:)][8D]

ORIGINAL: LillianneLie

Vi ville ha tibetansk spaniel og ble da anbefalt hannhund, da de skulle være litt mer avslappet og avbalansert[8|] (våger ikke tenke på hvordan hunnene er om gutten vår er avbalansert). Men uansett, tror det varierer mye fra rase til rase, hva som er å "anbefale".

Foreldrene mine har en stor tispe, og jeg ville ikke byttet med dem de gangene i året hun har løpetid. Blodflekker overalt[&:]

Vår reagerer heldigvis ikke så mye på tispenes løpetid, så mulig jeg ville sagt noe annet da, men jeg ville nok gått for hannhund[:)]

Helt enig der, og skal du bare ha 1 hund så er det best med hannhund for de tilpasser deg best til å være alene!! Iallefall Tibbene[:D]

Vi valgte hann fordi vi orket ikke styret med løpetida - det kan bli ganske mye, stresset med drektighet, tispesykdommer og alle kostnadene det kunne gi med. Tispene kan ofte bli sære.

Vi ville også ha en HUND, en skikkelig HUND. Og hannene blir jo større enn tispene. Skrekken her går overens med alt, og er bedagelig som få. Rolig og avbalansert. Gir beng i tisper med løpetid forløpig iallfall [:)]

ORIGINAL: lykkeligmamman

hvis du ska trimma ilag med hunden, gå for hu-hond. hannhonden stoppe jo kvar 10meter for å pissa!!

(me har både hu og han, og eg like best hu honden!)

det er ikke bare han hund tispa vår stopper for vær 10 meter hu og pisser og pisser og markerer seg HELE tiden umulig og gå tur eller jogge med

Vi har begge deler, jeg syntes det er mye bedre med hanhund, om du ønsker kan du kastrer. Liker ikkje løpetidene til tispene og føler de syter litt mer! kjenner flere med tisper som er veldig sånn, men kommer jo mye an på rasen. Jeg selv ville valg hanhund om jeg kun skulle hatt en av delene.

Ville nok valgt hannhund, som kastreres.

Back
Topp