Handleliste

Solstråla94

Elsker forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Juliknøttene 2022
Augustmagi 2025
Hei, er det noen fleregangsmødre her eller noen som allerede har begynt å planlegge hva man skal kjøpe inn til babyen kommer? Det er kanskje litt tidlig enda, og fortsatt 3 uker til jeg er 12 uker på vei så blir ikke handle inn noe før etter TUL ved 12 uker. Jeg liker å planlegge, og lister er gull verdt for meg :woot:

Jeg har sett på handlelisten fra barnas hus, har dere noen tanker om den? :woot:

Jeg venter en god stund, vil gjerne være forbi uke 24 før jeg tenker at dette går bra. Erfaringen fra sist er at mange ting er kjekke å ha bare i korte perioder. De kjøpte jeg på Finn og solgte igjen når vi var ferdige med dem.

Seng, vogn, bæretøy, klær, stelleplass og evt pumpe tenker jeg er det jeg trenger i starten. Babyboksene inneholder prøver på det meste av kremer etc, og det trenger man uansett ikke så mye av.

Jeg hadde en skikkelig grundig utstyrsliste sist som jeg skal ta en kikk på. Det er bare to år siden, så mye har jeg allerede. Venter et par måneder før jeg kjøper noe tenker jeg. :)

Jeg er sånn som sitter og ser på alle de tingene som er på romjulssalg nå, og har så lyst til å bestille at jeg nesten ikke klarer å holde meg:laughing002

Koste meg med å kjøpe litt og litt sist. Greit å vente til en er litt lengre på vei, men skader ikke med lister slik at en kan slå til på gode tilbud. Blir lite innkjøp denne gang, ny madrass til senga og litt klær vist det blir ei jente...

Det jeg ville kjøpt om jeg ikke alt hadde det:
Seng (+madrass, dyne og sengetøy), bæresele/sjal, masse kluter og gulpekluter, litt tøy (brukte stort sett bare strømpebukse og body), ammepute, stellematte/bord, vogn, vognpose, bilstol, babycall. Og tutter (men det får en også i gratispakke).

Brystpumpe kan ev kjøpes på vei hjem fra sykehuset, greit å se om en får bruk for og wv trenger elektrisk (anbefales) . Babynest er fint, men ikke nødvendig
Stol og babygym kan vente. Det meste kan egentlig vente

Her blir det ikke noe handling før etter et par ultralyder og jeg føler meg sikker på at alt er i orden. Har det meste etter storesøster, men må ha nytt stellebord og babyrede. Ellers klær om det skulle bli en gutt☺️

Blir nok ei stund til det vert handla inn. Har det meste frå før, men må ha ein gjennomgang for å sjekke om det er noko som manglar. Må også hente inn frå lager med mamma og pappa og svigers ;)

Har det meste fra før, så det er ikke mye å handle. Må ha ny stellematte (men den trengs igrunn allerede nå) og ny madrass til senga. Ønsker en ny bag til vogna, men den kjøpes nok brukt. Hatt samme vogn siden 2011, men da er det den minste bagen. Har fungert fint den da. Men nå er kalesjen på den blitt veldig slarkete...brukt til 4 barn.

Er ikke mye man trenger egentlig. Seng, vogn, bilstol. Jeg skal bruke babynest i sofaen (syr selv). Leker og babygym trenger man ikke første mnd. Jeg har aldri brukt vippestol. Har matte/leketeppe på gulvet. Aldri brukt lekegrind. Hatt vogna inne i stua for å kunne legge babyen litt ute av rekkevidde for de andre. Fungerer like fint det.
Mye blir brukt bare noen mnd - babygym f.eks.
Klær er greit å ha litt av. Men butikkene et åpne etter fødsel og. Så man kan se an om man får en gulpe-baby.
Gulpekluter er greit. Og ammepute. Mine har ofte lagt og sovet på ammeputa på fanget mitt om kveldene.
Inotyol istedenfor sinksalve. Trenger bare den og en babyolje (for å få vekk avføring som henger godt). Babyolje kan man smøre direkte på tørr hud på babyen og (barnelege på sykehuset gjorde det med en av mine som var veldig tørr på beina)
Alt annet av kremer og såper og sjampo kan man kjøpe ved behov etter babyen er kommet.

Har ikke tenkt å handle noe før jeg er godt over halvveis, men har bestemt vogn slik at jeg kan følge med på tilbud. Det var 70% avslag på bagdelen på Barnas hus, så jeg har allerede kjøpt den.

Om det er første barnet så blir det som regel noen bomkjøp, dessverre. Mye må man bare lære erfare etterhvert - det som er must have for noen, er gjerne ikke det for andre.
Minimum er, for min del, bilstol, seng og vogn. Det må jeg ha på plass før baby kommer. Nå har vi ganske mye etter storesøster, men denne gangen vil jeg veldig gjerne ha newborn seat til stokke stolen. Savna det sist.

Det jeg har begynt å se på er babynest av alle ting. Hadde ikke det forrige svangerskap og skal ha det denne gangen:)

Jeg er kun i uke 6, og det eneste vi har sett på er hva ca priser ligger på både vogn, seng osv er for å få litt oversikt.

Kommer ikke til å kjøpe noe særlig før etter oul, med mindre det er noen gode tilbud.

Eneste er at jeg har fryktelig lyst på en moseskurv, av alle ting.

Vi mangler vippestol og ting til flaskemating om ammingen ikke funker denne gangen. Utenom har vi alt etter storebror. Kanskje vi må ha søskenvogn, men det avventer vi med til lille er født, for vi har to vogner allerede. Dersom det er en lillesøster i magen handler vi nok inn litt nye klær :dummy1:

Jeg har det meste fra mitt forrige barn. Hvis jeg får jente denne gangen så kanskje jeg kjøper klær i andre farger. Ellers skal jeg kjøpe nye gulpekluter, ammeutstyr og vognbag. Mulig jeg må kjøpe en ekstra base til bilstolen.

Må innrømme det er deilig å ha det meste klart, jeg sparte på alt fra forrige utenom forbruksvarer som må kastes og emmaljungavogna. :happy:

Men jeg venter med innkjøp til etter uke 25, helst ferdig før uke 30, siden jeg fødte uke 34+0 sist. Jeg hadde kjøpt alt sist og det var meget praktisk i en uventet situasjon:happy:

Under tvil linker jeg til den forrige lista mi, fra forrige graviditet. Når jeg blir mindre redd for å miste :confused: skal jeg lage ny liste ut fra denne, men den må redigeres kraftig. Både fordi jeg nå vet hva jeg vil ha, men også fordi jeg allerede har mye.

Vi har det meste fra før. Men det er noen ting jeg skal ha denne gang som jeg angret på sist. Det er bedside crib (fikk så vondt i rygg og armene ved å bære ungen over sprinkeln flere ganger om natten) og cozyfix til amming istedet for vanlig ammepute (smerte for ryggen).

Back
Topp