Handle inn utstyr

BabyNr2-2024

Forelsket i forumet
Hei!

Vi har begynt å se på hva som burde handles inn til babyen kommer, men blir litt svimle av alle anbefalinger som ligger ute.

Vi bruker listen fra BarnasHus som utgangspunkt og tenkte det er lurt å samle litt og litt, slik at ikke store summer går ut på en og samme tid.

Er det noen som har begynt å samle inn noe eller har noen tanker om hva som burde kjøpes eller som absolutt ikke trengs?

upload_2021-3-15_13-28-3.jpeg
her er litt av hva vi trenger, er barn nr 3 så har noen saker fra før av
En sak jeg syntes var unødvendig for oss som jeg vet veldig mange skryter av er disse dyre elektriske «vippe» stolene som vibrerer og vugger, etc, etc. jeg var mer fornøyd med baby Björn, den vipper bra og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har flyttet rundt på den vippestolen så jeg kan vippe lett på foten og barna roet seg ned på null komma niks og jeg kunne flytte de over i senga innom 10 minutter. Det behøver ikke være baby Björn da denne faktisk er ganske dyr men se etter en vippestol som vipper godt :happy: med nr 1 så kjøpte jeg inn masse mam smokker før hun ble født, dette angrer jeg på da det viste seg at hun hatet smokken :rolleyes: med nr 2 så kjøpte jeg et lite utvalg av ulike smokker og det var redningen når vi sto der midt i natta med baby med mageknip og han plutselig oppdaget at han ville ha smokk og vi kunne teste oss frem til hvem han ville ha.
Syntes at listen til barnas hus er bra, men jeg ville ha droppet bleiebøtta, refill var dyrt og jeg syntes det luktet uansett. Jeg gikk heller ut med søpla hver dag. Flaskevarmer og sterilisator syntes jeg også er unødvendig, en stor kjele og kokende vann gjør jobben også, og en vannkoker varmer vannet like bra og jeg syntes det var lettere å ha kontroll :cat:

Jeg har en liste i excel med MÅ ha, BØR ha og LYST på, med en kolonne til ca pris og så huker jeg av etter hvert som jeg kjøper. Listen er basert på anbefalinger (og avbefalinger) fra venner, familie, nettbutikker og forum. Når noen spør om vi ønsker noe er det greit å tipse de om bør og lyst, så kan jeg være sikker på at de tingene vi må ha er på plass og slik jeg vil ha de :)

Kjempefint med en slik tråd! :Heartred Den kommer nok til nytte etterhvert. Vi har ikke begynt å kjøpe inn noe enda, jeg er fortsatt for redd for at noe skal gå galt. Men har begynt å spare opp penger og strikke litt babytøy. Dette er vårt første barn, men har litt utstyr i hus fordi jeg har vært avlastningshjem for et barn siden han var ganske liten, og kjøpte inn litt med tanke på at det skulle kunne vare lenge og brukes av våre etterhvert også :happy:

Vis vedlegget 351478
her er litt av hva vi trenger, er barn nr 3 så har noen saker fra før av
En sak jeg syntes var unødvendig for oss som jeg vet veldig mange skryter av er disse dyre elektriske «vippe» stolene som vibrerer og vugger, etc, etc. jeg var mer fornøyd med baby Björn, den vipper bra og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har flyttet rundt på den vippestolen så jeg kan vippe lett på foten og barna roet seg ned på null komma niks og jeg kunne flytte de over i senga innom 10 minutter. Det behøver ikke være baby Björn da denne faktisk er ganske dyr men se etter en vippestol som vipper godt :happy: med nr 1 så kjøpte jeg inn masse mam smokker før hun ble født, dette angrer jeg på da det viste seg at hun hatet smokken :rolleyes: med nr 2 så kjøpte jeg et lite utvalg av ulike smokker og det var redningen når vi sto der midt i natta med baby med mageknip og han plutselig oppdaget at han ville ha smokk og vi kunne teste oss frem til hvem han ville ha.
Syntes at listen til barnas hus er bra, men jeg ville ha droppet bleiebøtta, refill var dyrt og jeg syntes det luktet uansett. Jeg gikk heller ut med søpla hver dag. Flaskevarmer og sterilisator syntes jeg også er unødvendig, en stor kjele og kokende vann gjør jobben også, og en vannkoker varmer vannet like bra og jeg syntes det var lettere å ha kontroll :cat:
Tusen takk for at du deler dine erfaringer!
Vippestol har jeg tenkt en del på, blir ikke elektrisk for min del, da jeg synes det virker litt bortkastet utifra hva jeg har sett før o_O
Søppeldunken vår er jo bare noen meter ut døra, så kan like gjerne spare oss for den utgiften ;)

Jeg har en liste i excel med MÅ ha, BØR ha og LYST på, med en kolonne til ca pris og så huker jeg av etter hvert som jeg kjøper. Listen er basert på anbefalinger (og avbefalinger) fra venner, familie, nettbutikker og forum. Når noen spør om vi ønsker noe er det greit å tipse de om bør og lyst, så kan jeg være sikker på at de tingene vi må ha er på plass og slik jeg vil ha de :)
Det var lurt!
Jeg stjeler den idéen, too good to go:D

Kjempefint med en slik tråd! :Heartred Den kommer nok til nytte etterhvert. Vi har ikke begynt å kjøpe inn noe enda, jeg er fortsatt for redd for at noe skal gå galt. Men har begynt å spare opp penger og strikke litt babytøy. Dette er vårt første barn, men har litt utstyr i hus fordi jeg har vært avlastningshjem for et barn siden han var ganske liten, og kjøpte inn litt med tanke på at det skulle kunne vare lenge og brukes av våre etterhvert også :happy:
Må innrømme at jeg begynte å strikke babytøy samme dagen jeg fikk positiv test, og jeg vet at kommende mormor allerede har fylt en boks med både klær og bamser hun har strikket til den lille:p
Sitter selv med frykt om at noe går galt, men siden jeg er i uke 11 så føler jeg meg tryggere til å planlegge og nyte dette litt :happy:

Jeg har ett barn fra før av, men før vi fikk henne var det såå mye jeg tenkte vi bare måtte ha (fordi alle anbefalte mye forskjellig). Og det kan jeg si med en gang, det er ikke sånn at vi fikk behov for alt dette. :p Det som var helt gull for oss da, det er kanskje helt unødvendig for deres behov. :)

Det vi følte vi hadde god bruk for var

Babynest (hun sov mellom oss i denne da den er ganske stor)
Stokke Steps (høystol med baby-/vippestol som kan tas av)
Stellebord (vi brukte kun stellematte på det andre badet)
Sammenleggbar badebalje
Vogn
Vognpose
Bilsete
Klær
Myke kluter (jeg elsker ImseVimse sine!)

Flaske tror jeg vi fikk i en babypakke. Jenta vår fullammet så vi trengte ikke mange (der kan man jo evt vente å se).
Fikk smokk i babypakke også, hun tok bare en spesiell type så det var tull å kjøpe inn fler av ett slag da hun ikke ville ha dem.

Mitt råd er å ikke kjøpe inn for mye, butikkene tjener fett på nybakte/kommende mødre. :p

Jeg har ett barn fra før av, men før vi fikk henne var det såå mye jeg tenkte vi bare måtte ha (fordi alle anbefalte mye forskjellig). Og det kan jeg si med en gang, det er ikke sånn at vi fikk behov for alt dette. :p Det som var helt gull for oss da, det er kanskje helt unødvendig for deres behov. :)

Det vi følte vi hadde god bruk for var

Babynest (hun sov mellom oss i denne da den er ganske stor)
Stokke Steps (høystol med baby-/vippestol som kan tas av)
Stellebord (vi brukte kun stellematte på det andre badet)
Sammenleggbar badebalje
Vogn
Vognpose
Bilsete
Klær
Myke kluter (jeg elsker ImseVimse sine!)

Flaske tror jeg vi fikk i en babypakke. Jenta vår fullammet så vi trengte ikke mange (der kan man jo evt vente å se).
Fikk smokk i babypakke også, hun tok bare en spesiell type så det var tull å kjøpe inn fler av ett slag da hun ikke ville ha dem.

Mitt råd er å ikke kjøpe inn for mye, butikkene tjener fett på nybakte/kommende mødre. :p
Synes det høres så skummelt ut at babyen skal sove mellom foreldrene, jeg vet selv at jeg sover veldig urolig :oops:

Synes det høres så skummelt ut at babyen skal sove mellom foreldrene, jeg vet selv at jeg sover veldig urolig :oops:

Alle barn og foreldre er forskjellig, så her må man se an sin situasjon og avgjøre hva man velger å gjøre ut i fra det :) Samsoving er regnet som trygt så fremt at man følger en del anbefalinger (ikke røyk, alkohol, egen dyne etc), men igjen, hver enkelt familie må se an seg og sin situasjon :)

Må innrømme at jeg begynte å strikke babytøy samme dagen jeg fikk positiv test, og jeg vet at kommende mormor allerede har fylt en boks med både klær og bamser hun har strikket til den lille:p
Sitter selv med frykt om at noe går galt, men siden jeg er i uke 11 så føler jeg meg tryggere til å planlegge og nyte dette litt :happy:
Hahaha! Min svigermor har hatt en babydrakt klar i sikkert et år allerede:hilarious: og min mor opprettet egen strikkeinsta og begynte på et teppe samme dag som jeg delte nyheten:p Selv har jeg ventet nettopp fordi det har vært så tidlig og fordi jeg har vært i så dårlig form. Men nå føler jeg det bare blir tryggere og tryggere. Uke 9+3 nå, og hentesettet er påbegynt:happy:

Det forstår jeg. :) I starten følte jeg det som tryggere at hun lå i nestet for da visste jeg at jeg ikke rullet oppå henne. :p Og hun kunne ha sin egen lille dyne oppi der slik at hun ikke "druknet" i min. :p Jeg syns det var mye lettere å ha henne ved siden av meg da vi ammet veldig mye på natt i starten. :joyful:

Vi har sett for oss å kjøpe en sånn seng som står inntil vår seng, noen som har erfaringer med det?

Dette er barn nr 3, og vi har ikke hatt babynest til noen av de andre, og skal heller ikke ha det nå. Skjønner ikke helt hva man skal med det jeg, er jo ikke anbefalt at babyen sover i det på natta...

Sist kjøpte vi en bleiebøtte vi kan bruke helt vanlige poser i, og denne ELSKER vi. Den avgir absolutt ingen lukt (bortsett fra når du tømmer den). Var litt dyr i innkjøp, men sammenlignet med de refillposene til mange bleiebøtter ble den billig. Det er denne: https://www.mimmis.no/ubbi-bleiebot...3s7QsaK_ElqG_O2OgUgV6dyAoxWEjnFAaAq-YEALw_wcB

Siden yngstemann her har fylt 5 år, må vi kjøpe det meste på nytt, som vogn, bilstol ol. Vi skal også ha bedside crib, det hadde vi også sist.

Jeg vurderer en slik moseskurv denne gangen. Er det noen her som har hatt det og vært fornøyd? Det virker så greit å kunne legge baby nedi den og ta den med / sette den fra seg over alt :)

Jeg har mye fra før. Tenker kjøpe ny madrass til babysengen, har kjøpt nytt bæresjal ♥️ og evt en brystpumpe. Og ny babycall. Og ny bilstol nr1. Tror jeg har resten av større utstyr. Om ikke, så er det ikke akutt. Hadde jeg plutselig vært 38 uker på vei og født i dag, så tror jeg vi hadde overlevd. Måtte tatt en svipp innom butikken på vei hjem, og vasket litt babytøy, men.. :p

Forøvrig, tenker jeg at ALT er ikke nødvendig å kjøpe FØR ungen kommer. Går an å avvente og se behov for enkelte ting. Dumt å bruke tusenlapper på fancy brystpumpe, også fungerer ikke amming/melkeproduksjon. Dumt å kjøpe massevis av smokker, også liker ikke ungen smokk.

Men det jeg tenker;
Soving
- seng
- madrass (fast og ubrukt anbefales)
- dyne
- sengetøy
- evt en tynn overmadrass til lett beskyttelse (IKKE tette tisselaken)
- Babycall om du trenger

Tur
- Vogn (hvis du ikke er veldig bæremamma)
- Bilstol
- Bæresjal eller en god bæresele (denne trengs ikke fra nyfødt, men om du er bæremamma kan et elastisk sjal være supert fra start)
- evt vognpose eller ei litt mindre dyne til å ha i vogn

Stell
- Stellematte + evt stellebord (egen kommode og å stelle på gulv, benk eller vaskemaskin funker dét og).
- Klær (ville startet med et noen bodyer i 50, og ellers kjøpt litt av hvert i 56. Noen unger er små, andre fødes svære. Ta resterende størrelser etterhvert, barselgaver pleier bli kjøpt i str 62-74).
- Tøybleier, om du tenker du har interesse for det. Dyrt i innkjøp, så kan være greit å fordele over flere shoppingrunder :P om ikke, så blir det jo vanlige bleier og kluter.
- diverse stelleutstyr (mye kan vente til babyen kommer; men tenker spesielt på f.eks termometer; det er greit å ha).
- tynne kluter til baby (greit for å vaske)
- ei balje til å bade babyen i, dersom du ikke har en god vask eller brukbart badekar (jeg tror jeg blir å hive ungen i vasken her...)
- gulpekluter (kan syes selv av gammelt sengetøy. Synes flanell beskytter eget tøy godt, gasskluter er myke mot babyhud dog).

Og diverse;
Ting som vippestol, spisestol, babygym, lekegrind, kan vente til du evt ser behovet. Synes IKEA sin veldig enkle og billige babystol til spising er knall, dog. Utrolig lett å rengjøre! Ammepute må du tenke selv om du vil ha. Kan kjøpes etter babyen er kommet. Jeg greide ikke ammepute med første - foretrakk vanlig pute. Med andre synes jeg det var knall.
Og, kan være greit å kjøpe kun minimumet med klær til å begynne med; spesielt om du har stor omgangskrets som kommer med gaver, arveklær eller slikt.

Har to stk fra før og veldig ulikt hva vi brukte. Med første var vi superfornøyd med noe, men som aldri ble brukt med nr to og omvendt. Eks ammepute. Brukt mye med første, selv om vi kun delammet til fire mnd. Nr to var fullammet til 6mnd og fortsatte ammingen til hun var nesten to. Brukte aldri ammeputen.
Venter nok med del til etter babyen er kommet, for å se an behovet. Så kjøper vi heller inn det vi må ha klart.

Vi har det meste fra før siden jeg fikk barn for et år siden, men det vi tenker å investere i nå er søskenvogn (tips tas i mot med takk) som er god på alle slags veier da vi bor på et sted uten asfaltveier i umiddelbar nærhet og liker å være ute på tur:) vurderer også å kjøpe bedside crib eller noe lignende. Noen som har erfaring med disse? Finnes det bedside crib som baby kan sove i til den er bortimot et år? Eller er det kun de første månedene?

Jeg vurderer en slik moseskurv denne gangen. Er det noen her som har hatt det og vært fornøyd? Det virker så greit å kunne legge baby nedi den og ta den med / sette den fra seg over alt :)
Vi har en moseskurv som vi har brukt med begge de andre barna, med lillebror så bodde vi et to etasjers hus og han sovnet for natta ca kl 19 men våknet alltid etter 1-2 timer for mat før han sovnet igjen, da var det deilig å kunne ha han i naborommet og lett kunne lage en flaske og mate han uten at han vekket storesøster som sov i andre etasje, og når vi skulle få å legge oss så kunne vi bare bære hele kurven opp så slapp vi å vekke han for å flytte på han :happy:

Vi hadde egentlig bestemt oss for å ikke få flere så vi har solgt nesten alt! Bråbestemte oss for å gå for en til, bare uker/måneder etter alt var solgt :rolleyes: Vi har stellebord og vogn som 2åringen fortsatt bruker, samt at jeg ikke har solgt brystpumpa, resten må vi kjøpe! Men av erfaring kan vi godt vente til lille er født før vi ser hva vi trenger. Men kjøper vel det mest nødvendige, sånn som bilstol, litt klær og bleier osv :angelic: Ja og ammepute, elsket cozyfix puta sist! Hadde bedsidecrib til nr 2, den sov hun i i totalt et par timer, ellers ville hun bare samsove. Fikk heller ikke noen av ungene til å sove i sprinkelseng, måtte gå rett fra samsoving til juniorseng med begge to. Tror kanskje vi prøver på bedsidecrib igjen, og så ser an behovet for sprinkelseng etterhvert! :p

Back
Topp