Jeg har mye fra før. Tenker kjøpe ny madrass til babysengen, har kjøpt nytt bæresjal

og evt en brystpumpe. Og ny babycall. Og ny bilstol nr1. Tror jeg har resten av større utstyr. Om ikke, så er det ikke akutt. Hadde jeg plutselig vært 38 uker på vei og født i dag, så tror jeg vi hadde overlevd. Måtte tatt en svipp innom butikken på vei hjem, og vasket litt babytøy, men..
Forøvrig, tenker jeg at ALT er ikke nødvendig å kjøpe FØR ungen kommer. Går an å avvente og se behov for enkelte ting. Dumt å bruke tusenlapper på fancy brystpumpe, også fungerer ikke amming/melkeproduksjon. Dumt å kjøpe massevis av smokker, også liker ikke ungen smokk.
Men det jeg tenker;
Soving
- seng
- madrass (fast og ubrukt anbefales)
- dyne
- sengetøy
- evt en tynn overmadrass til lett beskyttelse (IKKE tette tisselaken)
- Babycall om du trenger
Tur
- Vogn (hvis du ikke er veldig bæremamma)
- Bilstol
- Bæresjal eller en god bæresele (denne trengs ikke fra nyfødt, men om du er bæremamma kan et elastisk sjal være supert fra start)
- evt vognpose eller ei litt mindre dyne til å ha i vogn
Stell
- Stellematte + evt stellebord (egen kommode og å stelle på gulv, benk eller vaskemaskin funker dét og).
- Klær (ville startet med et noen bodyer i 50, og ellers kjøpt litt av hvert i 56. Noen unger er små, andre fødes svære. Ta resterende størrelser etterhvert, barselgaver pleier bli kjøpt i str 62-74).
- Tøybleier, om du tenker du har interesse for det. Dyrt i innkjøp, så kan være greit å fordele over flere shoppingrunder

om ikke, så blir det jo vanlige bleier og kluter.
- diverse stelleutstyr (mye kan vente til babyen kommer; men tenker spesielt på f.eks termometer; det er greit å ha).
- tynne kluter til baby (greit for å vaske)
- ei balje til å bade babyen i, dersom du ikke har en god vask eller brukbart badekar (jeg tror jeg blir å hive ungen i vasken her...)
- gulpekluter (kan syes selv av gammelt sengetøy. Synes flanell beskytter eget tøy godt, gasskluter er myke mot babyhud dog).
Og diverse;
Ting som vippestol, spisestol, babygym, lekegrind, kan vente til du evt ser behovet. Synes IKEA sin veldig enkle og billige babystol til spising er knall, dog. Utrolig lett å rengjøre! Ammepute må du tenke selv om du vil ha. Kan kjøpes etter babyen er kommet. Jeg greide ikke ammepute med første - foretrakk vanlig pute. Med andre synes jeg det var knall.
Og, kan være greit å kjøpe kun minimumet med klær til å begynne med; spesielt om du har stor omgangskrets som kommer med gaver, arveklær eller slikt.