Han har begynt å tisse på seg igjen!!

Miss Bloomwood

Glad i forumet
Hva skal vi gjøre??
Gutten vår har vært så flink å slutte med bleie. Han har vært dagtørr siden påske nå og han har vært kjempe flink. Han har sagt i fra hver gang han skal på do også i barnehagen, men den siste uka så har han plutselig begynt å tisse på seg og han sier ingen ting!!! Han kommer ikke en gang og sier at han har tissa. Vi kan finne han igjen på rommet sitt f.eks med våte klær og en dam på gulvet.
Jeg har prøvd å spørre han om hvorfor han ikke sier i fra når han tidligere har vært så kjempe flink. I dag tissa han på seg etter å ha klatra opp på benken t.om.
Men det værste er at han ikke bryr seg. Han er likegyldig til det han har gjort og han bryr jeg ikke om at han nå har på seg bleie. Det spiller ingen rolle for han. Det var også helt greit at jeg sa han ikke fikk ha trusene sine mere for det er bare store gutter som har truse og små gutter som har bleie.

Har dere noen gode tips til hva vi skal gjøre, anna enn å spørre og spørre og spørre om han må tisse eller dra han med på do selv om han sier han ikke må tisse....

Det kan være reaksjon på at han er blitt storebror.. Sånt må ikke komme med en gang..

Kanskje du skal gi han et ultimatium.. Enten tisser han på do ellers må han bruke bleie igjen.. Han er såpass stor nå at han vet hva det vil si.. (tror jeg da, men det kommer såklart ann på han.. Alle barn er forskjellig)

det er visst ganske vanlig med tilbake fall.spesielt med gutter sei dei i b.hagen til tanteungen min..!skjedde det samme med han!

mine får beskjed at hvis de tisser på seg mister de rett å se på tv...hvis de ser på tv når det skjer skrur vi av...

Eldstemann ble flinkere etter bare 1-2 dager :)

Her hadde vi og samme problemet, og det varte en stund... men med motivasjon og snakk om at andre var store og gikk uten bleie så kom det av seg selv[;)] Men har fremdeles stunder da han ikke rekker doen for han vil ikke løpe fra leken før han MÅ!![&:]

ORIGINAL: lille assa 75

mine får beskjed at hvis de tisser på seg mister de rett å se på tv...hvis de ser på tv når det skjer skrur vi av...

[:-][:-][:-][:-] Seriøst????

ORIGINAL: ~*~CogJ~*~

Det kan være reaksjon på at han er blitt storebror.. Sånt må ikke komme med en gang..

Kanskje du skal gi han et ultimatium.. Enten tisser han på do ellers må han bruke bleie igjen.. Han er såpass stor nå at han vet hva det vil si.. (tror jeg da, men det kommer såklart ann på han.. Alle barn er forskjellig)

Ja, det kan være, men det ble så naturlig at han sluttet. Vi sa liksom ikke at NÅ skal det skje. Han har ikke brukt bleie hjemme siden jul tror jeg. Han har brukt det i bhg og når vi har vært ute, men her hjemme så har han vært kjempe flink og i påsken glemte vi å ta på han bleie når han gikk ut en dag og han sa i fra da når han måte tisse og da fant vi ut at han like så godt kunne fortsette når han begynte i bhg igjen. Der hadde han to uhell og siden ikke et eneste ett i bhg og max 2 uhell her hjemme.

Jeg også mener han er stor nok til å forstå et ultimatum, men det virker ikke som om han bryr seg. Han går rundt med bleie nå og er strålende fornøyd med seg selv....

Jeg håper at det da bare er et tilbakefall, men jeg lurer da på om vi skal fortsette i samme duren som før han fikk tilbakefallet eller gjøre noen grep?
Hva mener dere?

Tror det er veldig vanlig med tilbakefall..
Kan godt hende at han ønsker å ha bleie på pga lillesøster, at hun får oppmerksomhet ved bleieskift.. og at det er derfor han tisser seg ut (med vilje?) Små hjerner er veldig kompliserte

Hva med å klistremerkebelønne en stund??
Jeg tror mer på belønning ved ønsket atferd, enn straff ved uønsket. Nå kan det godt hende at du belønner han for uønsket atferd ved å ta på bleia (dersom det er det han ønsker pga lillesøster)

Dessuten sa pedleder i bhg nylig at vi selv om det går veldig bra med bleieslutten nå, så måtte vi være obs på tilbakefall, og da var det VELDIG viktig at vi ikke begynte med bleie igjen, men heller tok det medarbeidet en stund..

Lykke til [:)]

Akkurat samme greiene har vi her i hus nå. størstejenta mi på 5 år har begynt å tisse på deg. på samme måte som din, ikke gir beskjed. Kjempeslitsomt!! men regner med at det er en reaksjon på at vi venter en til nå snart. har vært tørr siden hun var 3,5 år. håper det går seg til, får heller ikke noe svar på hvorfor hun gjør det.

JEG hadde ikke tatt på han bleia igjen ihvertfall... Bare skift på han, gang på gang, ikke gjør noe styr ut av det. Om dere skal prate om det, ikke gjør det når han nettopp har tissa på seg.
Vær flink til å spørre om han må på do. Spør en gang - sier han nei sier du at neste gang så SKAL vi, han må i hvertfall prøve å tisse.
Begynne med klistremerkeskjema igjen kanskje, gi han goder hvis det går bra, ta fra han goder hvis det går dårlig.

ORIGINAL: Svartengel

de mister retten en tid...ikke hele kvelden.....
de liker det ikke men forstår at de kan ikke bare tisse på seg...har prøvd mye før (blant annet klistermerker når han sprang uten at det kom i trusen først), for det har vært et STOOORT problem der eldstemann byttet truse opptil 8 ganger pr dag (helgen) for han gad ikke å gå...nå kan det gå dager uten at det skjer...

ORIGINAL: lumina og Erik

Tror det er veldig vanlig med tilbakefall..
Kan godt hende at han ønsker å ha bleie på pga lillesøster, at hun får oppmerksomhet ved bleieskift.. og at det er derfor han tisser seg ut (med vilje?) Små hjerner er veldig kompliserte

Hva med å klistremerkebelønne en stund??
Jeg tror mer på belønning ved ønsket atferd, enn straff ved uønsket. Nå kan det godt hende at du belønner han for uønsket atferd ved å ta på bleia (dersom det er det han ønsker pga lillesøster)

Dessuten sa pedleder i bhg nylig at vi selv om det går veldig bra med bleieslutten nå, så måtte vi være obs på tilbakefall, og da var det VELDIG viktig at vi ikke begynte med bleie igjen, men heller tok det medarbeidet en stund..

Lykke til [:)]

Mye fornuftig her!![:D]
Jeg tror jeg skal la han få igjen trusene sine og fortsette sånn som før. Han kom jo faktisk nå etter at vi tok på han bleie igjen og gav beskjed om at han måtte bæsje[:)]

de liker det ikke men forstår at de kan ikke bare tisse på seg...har prøvd mye før (blant annet klistermerker når han sprang uten at det kom i trusen først), for det har vært et STOOORT problem der eldstemann byttet truse opptil 8 ganger pr dag (helgen) for han gad ikke å gå...nå kan det gå dager uten at det skjer...

Bra at du har noko som fungere[:)][:)] Eg tenkte bare at det var rart å få "straff" for noko som dem egentlig ikkje meiner noko galt med, håpar du forstår tankene mine? Eg vart litt sjokkert også.

Bra at du har noko som fungere[:)][:)] Eg tenkte bare at det var rart å få "straff" for noko som dem egentlig ikkje meiner noko galt med, håpar du forstår tankene mine? Eg vart litt sjokkert også.

forstår deg veldig god...har og tenkt at straff ikke er det rette, men vi fant ut at grunnen han ikke gikk på do var at han heler ville se på tv...så da prøvde vi og det fungerte....

En helt vanlig reaksjon på at det har skjedd noe spesielt hjemme hos dere[:)] oog det er også normalt at det skjer uten noen som helst grunn.. Tantebarna mine har også hatt slike tilbakefall[:)]

kan jo prøve me å premiere han når han er flink å går på do.. med foreksempel klistemerker ol.  han får ett klistermerke på kvelden når han har vært flink å gå på do hele dagen ol. så kan han samle opp 30 merker å få en liten premie på leketøys buttiken. til en verdi av 20- 30 kr el noe...

sånn er det her også... men jeg tenker at det går seg til igjen.. mann kan ha tilbakefall det er ikke uvanlig... så det går nok seg til igjen[:)]

vi hadde nylig tilbakefall. begynte ikke med bleie igjen. det som funka her var å overskryte og rose han når han gikk på do. fikk masse oppmerksomhet en stund etter. han syns det var kjempestas[;)] han har akkurat blitt storebror, så tenkte det var noe med oppmerksomhet å gjøre.
og det funka(tror jeg da), han slutta allefall med uhell samme dagen som jeg begynte med dette[:)] trenger ikke gjøre det lenger, men gjør det noen ganger fordet da[:)]

Tusen takk for masse gode råd og det er godt å høre at det er normalt med tilbakefall, noe jeg faktisk ikke var klar over[8|][X(]
Imorgen skal han få tilbake trusene sine og om det skulle skje igjen så skal han få ta av seg de våte klærne selv og jeg skal ikke være streng i stemmen en gang! Og hver gang han sier i fra og går på do skal han få masse ros[:D]

Back
Topp