Halsbrann!!!!

¤Celti¤

Elsker forumet
Æ har fådd så mye halsbrann i det siste at æ klikke snart!!!! Uansett ka æ gjør eller ka æ spis så har æ det... 
Å æ e sååååååååååå lei av å tygge link!Det mååå da finnes alternativ?? Koffør kan ikkje vi spise sånne som vare i 12/24 tima? Tenk kor mye enklere det hadde vært....[&o]

Men fant en artikkel på nett i ste å der sto det at man bla kunne ta titralac! Nån som har erfaring me det?

Titralac®

Virkestoff:
kalsiumkarbonat

Titralac er et syrenøytraliserende preparat som brukes ved for mye magesyre, magesår, halsbrann og sure oppstøt.
Titralac inneholder virkestoffet Kalsiumkarbonat 350 mg.
Titralac påvirker allerede produsert magesyre, og har en rask innsettende og relativt langvarig virkning.
Legemiddelform og styrke:
Tabletter  350mg. Kan tygges, smeltes eller svelges hele.
Hjelpestoffer:
Sakkarinnatrium, glysin, hvetestivelse, magnesiumstearat, talkum, peppermynteolje, gelatin (svin), etylparahydroksybenzoat og metylparahydroksybenzoat.
Oppbevaring:
Oppbevares i romtemperatur.
Holdbarhet:
Utløpsdato er angitt på pakningen.
Dosering:
Normaldosering ved for mye syre:1-2 tabletter ved behov
Maksimaldose 20 tabletter daglig.
Normaldosering ved magesår:2 tabletter 1 og 3 timer etter måltid samt dobbelt dose ved sengetid

Ka dåkker trur jente?[8|]

hm, høres jo ufarlig ut da, men ville spurt legen min jeg da[;)]

Æsj ja, sliter med det sjøl om da'n!! Aldri hørt om den du har lagt ut bilde og forklaring på før...kanskje hørt med de på apoteket eller/og legen!?

Men bare lite spm sjøl også...fikk klarsignal fra TO stk på apoteket om at jeg kunne tygge Novaluzid mint..så den har jeg brukt. Men blir jo litt engstelig plutselig når jeg ser at den ikke dukker opp i noen tråder ang halsbrann!?![:o] Gjorde det veldig klart for damene der at jeg var gravid asså og ho ene spurte en til for å være helt 100% sikker....så da har jeg stolt på de, helt til NÅ!![8|] Den har nemlig funka fint for meg, og så smaker den helt greit lissom, mint!:)

prøvd med lovehearts da?? Om ikke annet smaker det bedre??!! [;)]

Jeg har brukt den der, men synes ikke den virker noe særlig... 

Jeg spurte på apoteket om jeg kunne ta titralac. Da fikk jeg beskjed om at di kun anbefalte link og gaviscon til gravide.Så jeg tygger på link selv om jeg synes det er helt pyton!!!!!

Hadde håpet det gikk an å ta feks pepsiduo som varer i maaange timer, men dengang ei.

Jeg også sliter med halsbrann, og det eneste som fungerer er melk faktisk. Ingenting annet! Så her går det noen liter melk il øpet av uka for å si det sånn.
Hva får dere halsbrann av? Jeg får det av vann, appelsinjuice og ananas. Det er ikke akkurat normale ting å reagere på, men men, greit å vite det da, så man kan holde seg unna!

sliter ikke akkurat med mye halsbrann men har fått det en del ganger for mye, og da drikker jeg melk syntes det hjelper

ORIGINAL: sweetpie juli08

Jeg har også mye halsbrann og har kjøpt gaviscon både i tyggetabl. og miksdur.
Kanskje miksduren er bedre for dere som ikke liker tyggetabl.? For min del var tabl. best, men det er jo forskjellig fra person til person.

Hørte fra ei at man bør ligge på venstre side, for da lukkes den klaffen til magesekken automatisk. Ligger man på høyre side detter den opp. Har ikke testa, men det er jo verdt et forsøk [:)]

Er sant det der. Samme med pusten også. Alt ligger bedre inni der hvis man ligger på venstre side med andre ord!!! Jeg kan kun ligge på venstre side nå!!!

Ja melk e utprøvd..hjelpe ei lita stund men ikkje nå hjelp om natta akurat[&:] Å æ får halsbrann av det meste.. Ost, smør, sjokolade, brus, saft...You name it!

Sliter med det samme - for meg funker det med tyggegummi og mandler :-)
Når det er skikkelig ille tar jeg Gaviscon men jeg syns de smaker så grusomt så det har ikke blitt mange....

Får halsbrann av: brus, sjokolade, sterk mat, krydder, boller, kaker..... ++++

Hadde vel merket visst jeg hadde hatt det, vet ikke hvordan halsbrann føles jeg engang.

[font="verdana,arial,helvetica"] Fant dette jeg:

Sure oppstøt i svangerskapet
Sure oppstøt hos den som er gravid skyldes både at lukkemuskelen mellom magesekken og spiserøret blir slappere i svangerskapet, og at den gravide magen presser på og øker trykket også i magesekken. Av: Cecilie Arentz-Hansen og Kåre Moen, leger

Relaterte senter:
Gravid

Medisinsk betegnelse: gastroøsofageal refluks.
Sure oppstøt (halsbrann) vil si at sur magesaft presses fra magesekken, opp til spiserøret, svelget og munnen. Dette skjer lettest når du ligger, bøyer deg framover eller sitter og presser på do. Magesaften kan svi og brenne, og føre til smerter bak brystbeinet og ubehag i halsen.
Sure oppstøt er oftest mest plagsomt mot slutten av svangerskapet.
Noen råd:
  • Hyppige, små måltider og fettfattig kost.
  • Forsøke å unngå måltider 3-4 timer før sengetid.
  • Unngå mat som du vet du får refluks av (dette er individuelt og kan gjelde sjokolade, kaffe, tomatsauser, krydret mat, paprika, løk, sitrusfrukt, jus).
  • Bygg opp hodeenden av sengen. Det hjelper å sove med overkroppen høyt.
  • Unngå stramme klær.
Medikamenter:
Hvis rådene over ikke hjelper tilstrekkelig, kan syrenøytraliserende medikamenter av typen antacida (Titralac, Link, Novaluzid) eller alginsyre (Gaviscon) forsøkes. Disse medikamentene regnes som trygge å bruke for gravide, og de er effektive mot plagene.

og legger til at den novalucid mint smaker helt greit...likte ikke gaviscon (ble kvalm av å tygge de) men denna novalucid mint blir nesten som et sukkertøy i forhold[:)] Og den hjelper iallefall meg godt!

halsbrann er helt forferdelig[&:] sliter med det selv.  jeg kan drikke melk og vann. juice men minimalt.
For dere som drikker kaffe å har halsbrann så fungerte det for meg å gi meg med å drikke kaffe. tar bare en kopp eller to når jeg er borte. jeg kan ikke spise sterke ting da blir det verre[&:]  i dag har det vært ille ille. men men. har ikke turt å ta noe mot det jeg[;)]

Back
Topp