Halsbrann..

*MissMe*

Gift med forumet
Hva tar dere mot halsbrann? Noen som har prøvd forskjellige typer? Hvilken funker best?
Prøver å forebygge med Love hearts, men noen dager er det ekstra ille og då har eg tatt Novaluzid tyggetabletter og de smake såpa...

Last edited:
Gaviscon er det jeg har brukt/bruker. Synes det funker bra, så har i grunnen ikke prøvd noen andre typer.

Kom rett fra middagsselskap, men skal huske på det med tom mage! Skal kjøpa Gaviscon i morgen!!

Enig med de over. I forrige svangerskap var halsbrann noe av det som jeg sleit mye med. Fra uke 16 til jeg fødte omtrent. Kun gaviscon som fungerte og fikk beskjed om at det var trygt å spise. Men melk og mandler har jeg fått til å virke i noe grad i tillegg til loveharts. Prioriterte å ta tabletter når jeg skulle sove og i sosiale sammenheng.

Enig med de over. I forrige svangerskap var halsbrann noe av det som jeg sleit mye med. Fra uke 16 til jeg fødte omtrent. Kun gaviscon som fungerte og fikk beskjed om at det var trygt å spise. Men melk og mandler har jeg fått til å virke i noe grad i tillegg til loveharts. Prioriterte å ta tabletter når jeg skulle sove og i sosiale sammenheng.

Hadde det helt likt!

Jeg har kronisk refluks. Det er ikke det samme men arter seg veldig likt.
Her er de forhåndsregler jeg tar:

* ikke fet mat, sterk mat eller mat med mye krydder
* ikke fruktjuice som drikke.
* ikke tomater, paprika eller sitrusfrukter. Jeg personlig må være forsiktig med all frukt men de fleste kan spise epler og pærer.
* ikke ligge flatt rett etter måltid. Hviler du på dagtid prøv å gjøre det i en stol.
* hev hodenden av senga med ca 15 cm.
* ikke ligg på høyre side. Dette på grunn av spiserøret anatomi.
* ikke røyk, alkohol eller kaffe. Alkoholfri vin/øl fungerer heller ikke pga syreinnhold.
* ikke brus eller kullsyreholdig drikke.
* små regelmessige måltider.
* ikke spis etter kl 20.

Såvidt meg bekjent kan alle antacid som ikke er reseptpliktige fritt brukes av gravide.

Det er ikke alle reseptfrie halsbrannmedisiner som kan brukes av gravide, les pakningsvedlegget [emoji4] Jeg bruker Gaviscon tyggetabletter, men synes det er ekkelt å måtte tygge en sånn etter jeg har pussa tenna (det er som regel når jeg legger meg om kvelden det begynner[emoji849]) Jeg var veldig plaget forrige svangerskap, så om det blir like ille denne gangen skal jeg ta en tur til legen [emoji4]

Reduflux (smaker ikke godt, men virker med en gang) og mandler hjelper her. Love hearts orker jeg ikke, forspiste meg på dem i første svangerskap, og syns ikke de hjelper like bra.

Back
Topp