Halsbrann

Kristinawe

Elsker forumet
Høsthjerter 2017
Flere som er blitt plaget av halsbrann? Jeg prøver å holde meg unna ting som kan trigge det, men føler det kommer likevel.. våkner på natten av halsbrannen og det er så fæælt [emoji30] har prøvd Gaviscon men de funker ikke i det hele tatt.. noen som har god erfaring med noe annet reseptfritt som er trygt for gravide?

Lovehearts og yoghurt funket på meg med forrige

Ingenting funker i lengden her :sorry: skal ringe legen imorgen og høre om det finnes noe som helst på resept. Klarer ikke å sove om nettene pga. Sure oppstøt hele tiden. Tyggetablettene fra nouvaluzid har funket best hittil ihvertfall :)

Det er skikkelig vondt! En klump som bare sprenger ut av halsen. Heldigvis har jeg hatt god hjelp av Gaviscon, selv om det er forferdelig sætt. Smaker som most love hearts blandet med pittelitt vann...

Novaluzid kan funke. Jeg tar Losec fra før det er ihvertfall første valget innen reseptbelagt :)

Jeg har lest at dette skal fungere, men hvorfor egentlig?
Det funker nok bare der å da for det legger seg som et lite lokk men det er bare sukker så da produserer kroppen enda mer syre tilslutt og du ender opp med mer syre enn du begynnte med. Yoghurt kan fungere også :)

Gabiscon funker ikke sier du, men har du prøvd flytende eller tyggetabletter? Hos meg funker lovehearts (tygg de godt, ikke sug), mandler eller en stor skje vaniljekesam når det er bare litt. Ellers har jeg galieve (?) double action fra apotek med mintsmak(kjøpt i england, men tror den finnes her også nå). Den funker, selv om tyggetablett ikke er gøy. Håper ikke det blir verre, men gjør vel det. Var grusomt med nr1!

Drikker melk jeg, vi har gård og melkekyr da, så melka er ubehandlet og feit! Hjelper godt på meg !

Fløteis hjalp et psr timer på meg, men kom tilbake på natta. Var av og til så ille at jeg kåg våken i flere timer, og måtte prøve å sitte og sove, for det vle enda værre når jeg la meg ned! men har nå fått resept på omeprazol og det er som natt og dag! Helt borte! Om det bare er psykisk vet jeg ikke,men totalt verdt det uansett!

Har begynt å få halsbrann nå. I første svangerskap var det skikkelig ille.
Første tiden hjalp det å fintygge rå gulrot eller mandler (som nevnt over skal det legge seg som et lokk over spiserørsåpningen).
Jeg fant raskt ut at sterk mat, krydder ("vanlig" krydder), sur mat og drikke (juice, appelsin), gjærbakst (boller og søtdeig spesielt), og kjøttmat gav meg halsbrann... til og med leverpostei på skiven:/

Tilslutt var det kun to Gaviscon tyggetabletter som hjalp.Har begynt med det nå også, men om jeg først har spist noe som utløser halsbrannen holder det seg gående i minst 12 timer...
Av og til må jeg ta når jeg legger meg pluss én gang ila natta.

Håper du finner noe som kan lette ubehaget eller det som forværrer halsbrannen!
Å ligge med hodet/ryggen hevet kan også hjelpe:)

Husk å tygge tyggetablettene godt! Og å ta ei stund etter måltid (30min). Fungerer foreløpig greit for min del.
Ellers: små porsjoner/måltider, frukt/bær/fruktis/smootie gjør godt.
Og så er et mindre plaga på fridager/helger, så typisk rolig tempo/rolige måltider gjør tydeligvis også utslag.

Tusen takk for svar. Skal prøve alle tipsene deres [emoji4] har halsbrann akkurat nå også i skrivende stund.... magesmerter får jeg og, plagsomt [emoji20]

Husk å tygge tyggetablettene godt! Og å ta ei stund etter måltid (30min). Fungerer foreløpig greit for min del.
Ellers: små porsjoner/måltider, frukt/bær/fruktis/smootie gjør godt.
Og så er et mindre plaga på fridager/helger, så typisk rolig tempo/rolige måltider gjør tydeligvis også utslag.

Det samme merker jeg. På jobb tåler jeg jo ikke stress, da får jeg halsbrann og hjertebank og alt mulig. Helgene er det mye mindre halsbrann, og det er bra, for jaggu så vondt det er med den derre klumpen som prøver kjempe seg ut av halsen

Det samme merker jeg. På jobb tåler jeg jo ikke stress, da får jeg halsbrann og hjertebank og alt mulig. Helgene er det mye mindre halsbrann, og det er bra, for jaggu så vondt det er med den derre klumpen som prøver kjempe seg ut av halsen

Jeg hadde en veldig stressende dag på jobben i dag og da var det helt forferdelig.. så det ligger nok noe i det ja!

Jeg hadde en veldig stressende dag på jobben i dag og da var det helt forferdelig.. så det ligger nok noe i det ja!

Jeg tror egentlig aldri jeg har hatt halsbrann før, for det er jo skikkelig vondt!

Drikker melk jeg, vi har gård og melkekyr da, så melka er ubehandlet og feit! Hjelper godt på meg !
Det er vel ikke helt risikofritt med upasteurisert melk, om det er der du mener. Jeg rører ikke tankmelka så lenge jeg er gravid, med mindre den er ordentlig kokt (f.eks i grøt).

Ligg på venstreside når du legger deg/hviler, unngå fett, sukker, sitrus, kullsyre, koffein og prøv Nyco fruktsalt.
Mandler kan hjelpe, og det samme med rå gulrot.
Det finnes jo flere reseptfrie også, så spør apoteket. :)

Back
Topp