Halsbrann tips?

lissiliz

Glad i forumet
Snøkrystallene2021❄️
Hva er ditt beste tips mot halsbrann?

Mandler, is, melk, milkshake, spise lite

Kosthold og livsstilsendringer hvis mulig.
Gaviscon/galivie evt Novalucid, alternativt omeprazol fra legen.

Melkeprodukter, samarin, titralac og lignende kan hjelpe akkurat der og da, men enten maskere eller gjøre problemene verre.

Sist svangerskap knasket jeg på lovehearts. Det funket veldig godt for meg :happy:

Spis lite og ofte! Kutt typiske usunne varer :happy: Lettere sagt enn gjort, men gikk fra halsbrann hele dagen, hver dag (så ille at jeg til tider kastet opp) til å ikke ha det lenger med kostholdsendring :happy:

Jeg reagerer veldig på brød, stekeolje og banan. Har nesten bare spist knekkebrød i det siste og merker stor forskjell ved å kutte ut brød.

Jeg reagerer veldig på brød, stekeolje og banan. Har nesten bare spist knekkebrød i det siste og merker stor forskjell ved å kutte ut brød.
Ja- enig! Merker ikke så mye med grove brødvarer, men så fort det blir mye hvitt hvetemel så kommer halsbrannen snikende hos meg.

Kutte ut lyst brød og bakevarer, søte, salte og syrlige matvarer/drikkevarer, kutte ut kaffe... Og drikke helmelk funker greit for meg når det er verst. Men ikke hele tiden! :wideyed:

Spis lite og ofte! Kutt typiske usunne varer :happy: Lettere sagt enn gjort, men gikk fra halsbrann hele dagen, hver dag (så ille at jeg til tider kastet opp) til å ikke ha det lenger med kostholdsendring :happy:

Hva slags varer er det du kuttet ut da? Var det burgere og sjokolade, eller mer sånn halvgrovt brød og pasta du måtte kutte ut?

Hva slags varer er det du kuttet ut da? Var det burgere og sjokolade, eller mer sånn halvgrovt brød og pasta du måtte kutte ut?

Hehe all of the above! Svangerskapsdiabetes, så var nødt til å kutte så og si alt med sukker i, og med mye karbohydrater, og ikke minst spise ofrene og mindre. Nå skal det sies at litt av halsbrannen er tilbake de siste dagene, men det skyldes nok at babyen i magen presser alt mer opp enn tidligere. Jeg hadde halsbrann fra uke 10-24, regner med det var hormonelt, så hadde jeg det ikke i det hele tatt fram til uke 32 som jeg er i nå :happy: Nå har jeg det noen dager.

JM tipset meg om at mange syntes det fungerer å drikke et glass biola før leggetid, skal handle inn og teste ved neste handletur :)

Love harts og ikke ligge raskt etter måltid. Drikke melk kan også hjelpe godt på

Har prøvd alle overnevnte triks og måtte etterhvert få medisin på resept av legen. Jeg verken spiste eller drakk noe som kunne trigge det, og det ble bare verre. Har faktisk gått ned i vekt pga manglende matlyst siste tiden. Forsøkte melk, Biola (noe jeg personlig syns gjorde det verre, siden det er syrnet), Gaviscon mixt, Titralac, Samarin, love hearts. Ja, alt egentlig. Legemidlene funker et par minutter og that’s it.

Fikk beskjed av legen på at det da er et mekanisk problem som kommer av at ting presses oppover når baby vokser, og det blir sjeldent bedre jo større baby blir.. Han sa også at å gå rundt med det over tid kunne gi spiserørsbetennelse. Jeg har tøyet strikken langt og levd med dette lenge før jeg fikk nok. Nå har jeg fått et nytt liv, takket være Nexium :rolleyes: Og slipper å sovne sittende, slik jeg har gjort når det er på sitt verste. Så jeg anbefaler en tur til legen hvis intet annet fungerer, det er jo ufattelig ekkelt og smertefullt.

Har prøvd alle overnevnte triks og måtte etterhvert få medisin på resept av legen. Jeg verken spiste eller drakk noe som kunne trigge det, og det ble bare verre. Har faktisk gått ned i vekt pga manglende matlyst siste tiden. Forsøkte melk, Biola (noe jeg personlig syns gjorde det verre, siden det er syrnet), Gaviscon mixt, Titralac, Samarin, love hearts. Ja, alt egentlig. Legemidlene funker et par minutter og that’s it.

Fikk beskjed av legen på at det da er et mekanisk problem som kommer av at ting presses oppover når baby vokser, og det blir sjeldent bedre jo større baby blir.. Han sa også at å gå rundt med det over tid kunne gi spiserørsbetennelse. Jeg har tøyet strikken langt og levd med dette lenge før jeg fikk nok. Nå har jeg fått et nytt liv, takket være Nexium :rolleyes: Og slipper å sovne sittende, slik jeg har gjort når det er på sitt verste. Så jeg anbefaler en tur til legen hvis intet annet fungerer, det er jo ufattelig ekkelt og smertefullt.
Samme greia her! Fikk tabletter på reseptbelagt for et par dager siden (et annet legemiddel bare..), og nå kan jeg sitte på gulvet med gutta, sove liggende og generelt spise etter kl 17 igjen :happy: viste ikke at det var et valg med forrige, så er glad jeg fant det ut nå :facepalm::happy:

Dette er den verste natta så langt i graviditeten, halsbrann som ikke ga seg uansett tips og bekkenet som er vondt. Hvor lenge var dere plaget med halsbrann før dere fikk hjelp fra legen? Har gått en uke til meg nå, og merker ingen bedring

Dette er den verste natta så langt i graviditeten, halsbrann som ikke ga seg uansett tips og bekkenet som er vondt. Hvor lenge var dere plaget med halsbrann før dere fikk hjelp fra legen? Har gått en uke til meg nå, og merker ingen bedring

Jeg tenker når halsbrann er et problem mer enn to-tre dager i strekk/på kort tid så tar jeg det opp meg fastlegen. Går ikke unødvendig lenge for å se om det blir bedre, finnes grenser på hvor mange plager man skal pine seg gjennom svangerskapet:hilarious: Jeg har gått ca en uke nå med halsbrann som ikke lindres av Gaviscon, så på legetimen nå på onsdag skal jeg be om medisiner! Hadde det vært lenger til legetimen hadde jeg tatt kontakt tidligere for å få noe mot halsbrann:happy:

Back
Topp