Halsbrann - gaviscon og jerntabletter

Babydilla123

Forumet er livet
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Har ikke vært noe plaget av halsbrann før i går kveld, er som om det kom over natta! Idag har det vært heeelt forferdelig!! Dro derfor kjøpte meg gaviscon på apoteket som skal dempe det, men så leser jeg i bruksanvisningen:

Medikamentet reduserer effekten av jernpreparater og legemidlene bør derfor ikke taes samtidig.

Og jeg går på jerntabletter fordi legen sa jeg hadde lavt jern... hva gjør jeg da :(? denne halsbrannen er helt forferdelig!!

Da spør du enten på apoteket eller legen din om du kan bruke de samtidig eller om det er noe annet enn gaviscon du kan bruke.

Kanskje jeg misforstår altså, men betyr det ikke bare at du ikke skal ta de til samme tid?:) slik at dersom du tar jern om morgenen så kan du ikke ta gaviscon rett før/etter? Jeg hadde ikke klart meg uten gavisconen hvertfall.. :/ Den redder nettene mine!

Kanskje jeg misforstår altså, men betyr det ikke bare at du ikke skal ta de til samme tid?:) slik at dersom du tar jern om morgenen så kan du ikke ta gaviscon rett før/etter? Jeg hadde ikke klart meg uten gavisconen hvertfall.. :/ Den redder nettene mine!

Nei denne sto for seg selv også sto det videre at andre medikamenter måtte man ta med 30 min mellomrom så tror de mente konstant ... Og viktig for meg få i meg jern :/

Tror jeg ville snakket med apoteket evt legen for å være sikker. Bedre føre var.. Men har du forsøkt litago sjokolademelk mot halsbrann? Høres kanskje banalt ut, men for meg er det faktisk det eneste som funker :)

Nei denne sto for seg selv også sto det videre at andre medikamenter måtte man ta med 30 min mellomrom så tror de mente konstant ... Og viktig for meg få i meg jern :/

Man ta en tur på apoteket i morgen og spørr de, ofte har farmasøyter veldig god greie på hva som kan spises sammen og evt hva man kan bruke istedet.

Men sliter du med halsbrann uansett hva du spiser?

Man ta en tur på apoteket i morgen og spørr de, ofte har farmasøyter veldig god greie på hva som kan spises sammen og evt hva man kan bruke istedet.

Men sliter du med halsbrann uansett hva du spiser?

Ja får gjøre det :) halsbrannen dukket opp igår og har vært kjempe ille i natt og hele dag, kommer i "bølger" helt uavhengig av hva jeg spiser eller drikker... Har nesten ikke fått i meg noe som helst idag for så fort jeg spiser eller drikker kommer det, men generelt ellers også type hvert 5-10 min..

Ja får gjøre det :) halsbrannen dukket opp igår og har vært kjempe ille i natt og hele dag, kommer i "bølger" helt uavhengig av hva jeg spiser eller drikker... Har nesten ikke fått i meg noe som helst idag for så fort jeg spiser eller drikker kommer det, men generelt ellers også type hvert 5-10 min..

Da er det slitsomt, jeg har heldigvis fått litt kontroll på mine plager med å styre kostholdet. Ikke det jeg får fortsatt halsbrann og sure oppstøt men ikke på langt nær så ille. Men aldri i livet om jeg fortsetter sånn etter fødsel da er det tid for tabletter som funker skikkelig haha :P

Har ikke vært noe plaget av halsbrann før i går kveld, er som om det kom over natta! Idag har det vært heeelt forferdelig!! Dro derfor kjøpte meg gaviscon på apoteket som skal dempe det, men så leser jeg i bruksanvisningen:

Medikamentet reduserer effekten av jernpreparater og legemidlene bør derfor ikke taes samtidig.

Og jeg går på jerntabletter fordi legen sa jeg hadde lavt jern... hva gjør jeg da :(? denne halsbrannen er helt forferdelig!!

Ta de med 2-3 timers mellomrom så går det bra :)

Da er det slitsomt, jeg har heldigvis fått litt kontroll på mine plager med å styre kostholdet. Ikke det jeg får fortsatt halsbrann og sure oppstøt men ikke på langt nær så ille. Men aldri i livet om jeg fortsetter sånn etter fødsel da er det tid for tabletter som funker skikkelig haha :P

Gi meg gjerne kostholdsråd, hva er nei mat?? Fått med meg at brus og juice og sånt er veldig fy isåfall :p

Gi meg gjerne kostholdsråd, hva er nei mat?? Fått med meg at brus og juice og sånt er veldig fy isåfall :p

Nå er det ikke alle som reagerer på alt da men de vanligste tingene og som jeg blir dårlig av er:

Tomater og alt som er laget med tomater.
Feit mat
Stekt mat
Løk, purre, vårløk, hvitløk
Yoghurt og andre "kraftige" meieriprodukter.
Frukt og bær med mye syre som sitrus frukter, epler..
Godteri
Store måltider
Sterk mat
Store mengder drikke
Større mengder med fløteis.
Potetgull.

Det var det jeg kom på i farta. Nå er det jo ikke sikkert du reagerer på det samme som meg men det går jo ann å se om det er enkelte ting man spiser som man blir dårlig av.

Nå skal d sies først at jeg ikke vet om dette er et bedre alternativ mtp jerntilskuddet du tar, men jeg opplever personlig MYE bedre effekt av tyggetablettene Galieve enn Gaviscon! :-) De smaker peppermynte også, og ikke ekkel "ferskensmak" ;-) Lykke til, håper du finner noe som funker for deg for halsbrann er til å gråte av :-(

Har du funnet ut av det?

Har halsbrann noen kvelder når jeg legger meg, men ikke hver kveld. Har tatt 1 love heart når jeg har hatt det og det hjelper faktisk :) Prøvde Gaviscon i går kveld, det hjalp det og men FY for en smak og ekkel konsistens når jeg tygde, nesten så jeg måtte spytte den ut igjen. Holder meg til love hearts jeg tror jeg :p

Har du funnet ut av det?

Har halsbrann noen kvelder når jeg legger meg, men ikke hver kveld. Har tatt 1 love heart når jeg har hatt det og det hjelper faktisk :) Prøvde Gaviscon i går kveld, det hjalp det og men FY for en smak og ekkel konsistens når jeg tygde, nesten så jeg måtte spytte den ut igjen. Holder meg til love hearts jeg tror jeg :p

Haha ja den smaker ikke akkurat godt :P

Sniker fra juni....

Jeg har slitt mye med halsbrann både denne gangen og i forrige graviditet. Prøver å ta minst mulig tabletter mot det, ettersom det har kortvarig effekt uansett. Et tips fra meg, ikke spis noe som helst de siste 3 timene før du legger deg, om du klarer. Og drikk gjerne en te mot halsbrann/mageproblemer (Yogi-te har dette, fås kjøpt på helsekosten).

Men husk også at du må sove på venstre side når du har halsbrann, og med forhøyning under hodet. Selv sover jeg på flere puter + ammepute, slik at jeg kommer i god vinkel oppover. Om jeg hadde lagt meg på høyre side og flatt, ville jeg aldri fått sove, og får magesyren langt oppover halsen.

Mandler funker veldig godt mot halsbrann. Brukte det sist sv.skap da ikke gaviscon hjalp mer. Vær obs på at også melk hindrer opptak av jern.

Back
Topp