Halsbetennelse, sliter med å svelge...

Skrømt (Vimsa)

Forumet er livet
VIP
Tror jeg har fått halsbetennelse, men er usikker da jeg ikke har hatt dette før. Men er så jævlig vondt at jeg bare antar det.

Startet med litt vondt når jeg våknet, og nå er det så vondt at jeg kvier meg for å både svelge og prate. Høres ut som jeg har en potet i halsen. Når jeg svelger så kjenner jeg det i nesa og ørene også, og har skikkelig vondt i hodet.

Noen som vet om det er halsbetennelse, og noen råd til å få det bedre? Vil bare grine...

Sikkert litt seint no men...

Sår hals kan komme av virus, ofte i forbindelse med forkjølelse, og med lite/ingen feber. Paracet kan hjelpe mot smertene og så går det over av seg sjølv. Om ein er forkjøla er det lurt å ta nasespray for å hindre ørevondt.

Viss det er bakteriell infeksjon vil ein få feber, ofte høg, gjerne større smerter og ofte kjem det utan forkjølelse. Ein blir ikkje bedre i løpet av eit par dagar. Då er det lurt med ein tur til legen, i tilfelle ein treng antibiotika for å ta knekken på det.

Eg har hatt halsbetennelse mange gongar, så eg kjenner det igjen og drar gjerne til lege samme dag som eg blir dårlig. Viss eg er forkjølt i tillegg ventar eg eit par dagar og ser om det blir bedre først.

God bedring, om du framleis er dårlig!

Du er faktisk ikke sent ute, hehe. Jeg er verre nå enn jeg har vært. Jeg var hos legen på torsdag, da klarte jeg ikke å vente mer. Paracet hjalp ikke, og det gjorde så helsikes vondt.

Crp kun på 34, så jeg ble egentlig skuffa. Men sånn er det. Var uhyre rød i halsen, og nesten ikke stemme så det er sendt inne en bakteriprøve fra nesa :-)

Nå ligger jeg hjemme, har ikke stemme, og hoster som en gal. Hadde bronkitt og lungebetennelse for 4 måneder siden, og begynner å minne om dette, desverre. Men håper det snur imorgen! Kommer knapt en lyd om jeg virkelig presser luft fra lungene, så orker ikke å prate så mye, hehe. Fint for gubben :-)

Men takk for omtanken!

Jeg pleier å ta en titt i halsen ved mistanke om halsbetennelsen. Som oftest er det et gult belegg eller begynnende gult belegg på mandlene da.

Var en periode jeg hadde det hvert år. 2,5 år siden sist nå, bank i bordet.

Masse god bedring.

Du er faktisk ikke sent ute, hehe. Jeg er verre nå enn jeg har vært. Jeg var hos legen på torsdag, da klarte jeg ikke å vente mer. Paracet hjalp ikke, og det gjorde så helsikes vondt.

Crp kun på 34, så jeg ble egentlig skuffa. Men sånn er det. Var uhyre rød i halsen, og nesten ikke stemme så det er sendt inne en bakteriprøve fra nesa :-)

Nå ligger jeg hjemme, har ikke stemme, og hoster som en gal. Hadde bronkitt og lungebetennelse for 4 måneder siden, og begynner å minne om dette, desverre. Men håper det snur imorgen! Kommer knapt en lyd om jeg virkelig presser luft fra lungene, så orker ikke å prate så mye, hehe. Fint for gubben :-)

Men takk for omtanken!
Uff så kjedelig at du ikkje er bedre! Håpar det slepp taket utan å utvikle seg til noko verre!

Fortsatt god bedring.

Jeg pleier å ta en titt i halsen ved mistanke om halsbetennelsen. Som oftest er det et gult belegg eller begynnende gult belegg på mandlene da.

Var en periode jeg hadde det hvert år. 2,5 år siden sist nå, bank i bordet.

Masse god bedring.
Er bare rødt, så er nok ingen halsbetennelse. Men har hatt mye som herjer etter jeg var på sykehuset, og føler det liksom aldri slipper helt taket. Men får se, får svar på prøvene imorgen da :-)

Back
Topp