halloween snart i annmarsj

Cullen skrev:

Hva med alle de som ikke feirer jul/påske/17mai/valentines day? er de store og slemme pga det?

Nå kan ikke halloween og valentines day sammenlignes med jul, påske og 17.mai da.

Jeg feirer ikke.. kjøper ikke inn godis.. åpner ikke døra.. faktisk;) Sånn har det i alle fall vært..

Får se i år.. men liker ikke tanken.. og synes det er slitsomt.. med alle de ungene som ringer på døra her.. i fjor holdt de på til godt over 22!!

Kommer vel til å åpne så lenge jenta mi er våken.. hun er bare 4 år.. og er ikke oppe til 22. Og barn bør respektere når det ikke er lys på.. når man viser "tegn" til at man ikke er interssert.. Er det ikke sånn at det skal være lys utenfor da? For liksom å inviterere de?

*yummymummy* skrev:

Cullen skrev:

Hva med alle de som ikke feirer jul/påske/17mai/valentines day? er de store og slemme pga det?

Nå kan ikke halloween og valentines day sammenlignes med jul, påske og 17.mai da.

Det kan det vel - særlig jul og påske - mange som ikke feirer de norske kristne høytidene - av forskjellige årsaker, men blir jo ikke sure folk av den grunn? Jul og påske er kristne høytider - og ser man på bakgrunn for Halloween og Valentines så er jo de også religiøse, forresten - Er man 'personlig kristen' i Norge, så feirer man jo stort sett Halloween, men som allehelgensdag - er jo bare to sider av samme sak, akkurat som høsttakkefest i kirken og Thanksgiving - Valentines er jo katolsk da mad St Valentin. 17. mai er vel eneste som er annerledes her, og den jeg har minst forståelse for at folk som bor i Norge velger å droppe å feire?
Om man ønsker å ha nedtonede feiringer eller full fest får jo være opp til hver enkelt, og jeg holder meg til 'mine egne' feiringer, hvilket vil si at jeg gir julegaver til venner som har en annen religion, men jeg gir dem ikke noe til deres tilsvarende feiringer. Akkurat som at hvis man ikke feirer Halloween, så er det ganske naturlig at man ikke gir 'gaver' den dagen .- velger man å delta i disse feiringene senere i livet, så følger man DE tradisjonene.
Er selv festmenneske som sier ja takk til de fleste feiringer, har i tillegg amerikanere i familien, så i morgen skal jeg ut og kjøpe kalkun til Thanksgiving  - superkoselig feiring :-) (men av de religiøse feiringene holdeer jeg meg til de kristne, for det er nærmest mitt trossyn)
Som svar på HIs faktiske innlegg - vi tar det på mandag :-)

Labambie skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Labambie skrev:

filledokka skrev:
Jeg kan ikke fordra halloween. En amerikansk skikk som har kommet til norge bare fordi butikkene skal tjene fett på det! Nei her låser vi døra og skrur av lyset. vil ikke ha noe med halloween å gjøre.

Noen ganger må man bare svelge noen kameler. Det er moro for ungene, det er det viktigste. 
Tiden mellom sommerferien og jul er fryktelig lang, så det er da vel ikke noe galt om man har en ekstra feiring i oktober. De kler seg ut, og har det utrolig moro... 

Men men, noen sure voksne vil det jo alltid være. Bare håper de som er så sure og negativt innstilt ikke ødelegger for de  glade barna. 

Det må da være like tillatt og være negativ til halloween som positiv til halloween?

Hvorfor fremstille folk som velger og låse og slukke denne dagen som "slemme gledesdrepere"? Det finnes nok av folk som feirer, så at en del ikke gjør det betyr vel ikke at de ødelegger dagen?

Bevares, folk må gjøre akkurat som de vil. Jeg bare sier at de som er så negative til det ikke lar det gå utover de glade ungene. 

Oj, nå er jeg sur og negativ nå bare fordi jeg ikke vil være med å feire en amerikansk skikk.. syns ikke det er så sjarmerende med fremmede unger på døra som tigger godteri..

mammatileijente skrev:
Jeg feirer ikke.. kjøper ikke inn godis.. åpner ikke døra.. faktisk;) Sånn har det i alle fall vært..

Får se i år.. men liker ikke tanken.. og synes det er slitsomt.. med alle de ungene som ringer på døra her.. i fjor holdt de på til godt over 22!!

Kommer vel til å åpne så lenge jenta mi er våken.. hun er bare 4 år.. og er ikke oppe til 22. Og barn bør respektere når det ikke er lys på.. når man viser "tegn" til at man ikke er interssert.. Er det ikke sånn at det skal være lys utenfor da? For liksom å inviterere de?

Jo det er en annen ting som er irriterende med nordmenn som skal adoptere en skikk, de vet ikke åssen det gjøres. i amerika går de en dag og de går ikke til de som ikke har lykt på.

MalinDalin skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:

MalinDalin skrev:
Jeg er enig med lambi. Det er en gøyal dag for ungene. Å kjøpe litt godis er en liten pris å betale for å glede barn. Dessuten har jeg lagt merke til at de aller fleste som er imot feiringen har små barn som enda ikke kan ytre ønske om å være med. Har dere tenkt å nekte barna deres å feire når de blir store nok?

Nei, det har jeg ikke. Den dagen hun vet hva det er og går ut på, og kommer til meg og ber om og få gå, så kan jeg ikke nekte. Men frem til den dagen eksisterer ikke halloween her.

Såååå om noen år så skal du mest sannsynlig sende ut ditt barn til å gå trick treat til foreldrene til de barna du ikke gadd å åpne døren for? Sorry altså, syns bare det virker litt sånn tjaaaaaa. Gidder ikke å feire for andre, men gjør det når det gjelder mitt barn om noen år lissom.

Ehh.. ja ikke noe galt i det. Men i motsetning til andre vil jeg da bare gå en dag og bare til de som gir uttrykk for at de vil ha besøk!

Jeg syns Halloween er kjempekjekt jeg! :)

Og til de som sier at siden vi bor i Norge så skal man ikke feire det, bør kanskje se litt på alle de andre tradisjonene vi har importert fra andre land.. :) Eneste vi hadde sitti igjen med hadde jo vært høst-blot og vår-blot (ofringer) om vi ikke skulle importert noe. :)

Dessuten er den Halloween vi har nå i dag et sammensurium av forskjellige tradisjoner, alt i fra opprinnelse i den romerske festen for Pomona, gudinnen for frukt og frø. Den er også typisk knyttet til den keltiske festivalen som heter Samhain som stammer fra det gamle irske Samuin betyr "sommerens slutt".  Halloween er også sterkt påvirket av den kristne helligdagen Allehelgensdag (også kjent som Hallowmas, All Hallows, Hallowtide) Det var en høytid som som oftest falt på 1. november og 2. Og det var en høytid for å hedre helgnene og man bad for de nylig avdøde som hadde ennå å komme til himmelen.

Jeg syns det hele er gøy, så lenge man gjør noe gøy utav det.

Og til de som skal feire og vil ha tips til gresskarutsjæring sjekk ut: http://www.pappasblogg.no/2011/10/halloween-hvordan-kutte-gresskar Det er 2. året jeg prøver meg, og det er veldig gøy.. Absolutt å anbefale!

Back
Topp