hagearbeid på søndager..

Stella:
Bare for å bekrefte; gjelder helligdagsloven kun "helligdager", så som 1. og 2. pinsedag eller på "vanlige" søndager også?

.................................................................................................................

Edit: Fant ut av det:

§ 1.  Lovens formål

For å verne om det gudstjenestelige liv og den alminnelige fred på helligdager og for å gi høytiden ro og verdighet, skal det være helligdagsfred i samsvar med reglene i denne lov.

§ 2.  Helligdager

Følgende dager er helligdag:

a)

vanlige søndager,

b)

nyttårsdag (1. januar),

c)

skjærtorsdag (siste torsdag før første påskedag),

d)

langfredag (siste fredag før første påskedag),

e)

første påskedag (første søndag etter første fullmåne som inntreffer på eller etter 21. mars (ved skuddår 20. mars)),

f)

annen påskedag (første mandag etter første påskedag),

g)

Kristi Himmelfartsdag (sjette torsdag etter første påskedag),

h)

første pinsedag (sjuende søndag etter første påskedag),

i)

annen pinsedag (første mandag etter første pinsedag),

j)

første juledag (25. desember),

k)

annen juledag (26. desember).

§ 3.  Helligdagsfred

På helligdag fra kl. 00 til kl. 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl. 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.

Ved kirke eller gudstjenestested er det mens helligdagsfreden varer ikke tillatt å forstyrre gudstjenesten med unødig larm eller arbeid eller annen forstyrrende virksomhet.

hadde ikke blitt noe sur,folk må jo få fikse hagen sin[;)] og det tar vel ikke så lang tid,så er vel ikke en "irriterendes lyd" som varer i flere timer vel??[:)]

d burde jo vært lov å bråke litt i kirketida da, da er jo di som vil gå i kirka i kirka[8|][:D]

ORIGINAL: Skalken

vi klippet gresset i dag.. ikke helt bra men naboene var ikke hjemme. ville sett an naboene - men er helt enig i at søndag er den perfekte dag for hagearbeid!!! når skal man ellers finne tid???

Lørdager? Og fredager, torsdager, onsdager, tirsdager, mandager... Noen sier at dette er jo "ting som ikke tar så lang tid", så hvorfor er det da umulig å gjøre det etter middagen en dag, eller på lørdagen, tro?

(En ting er nå søndager, men helligdager som i dag og i morgen er altså direkte lovbeskyttet. Vanlige søndager gjelder helligdagsloven bare i nærheten av kirker etc, i kirketiden. (Normal høfflighet og oppdragelse er en annen ting) Men dager som i dag, har lovbeskyttelse.)

Vi på vestlander er ikke akkurat bortskjemt med sol, så derfor må vi trå til når vi kan.. Søndag/helligdag.. Spiller ingen rolle.

Naboen til svigers dreiv med gressklipperen når kl var rundt 2 idag.. Syns det er koselig og høre på den lyden jeg [:)]

ORIGINAL: ~Ritamor~

Vi på vestlander er ikke akkurat bortskjemt med sol, så derfor må vi trå til når vi kan.. Søndag/helligdag.. Spiller ingen rolle.

Naboen til svigers dreiv med gressklipperen når kl var rundt 2 idag.. Syns det er koselig og høre på den lyden jeg [:)]

Jeg bor på vestlandet selv, og er ikke akkurat bortskjemt med sol jeg heller nei, men jeg klarer å la være å klippe gresset akkurat i dag likevel... (særlig siden det var strålende i går...)

jeg bryr meg ikke om at andre gjør hagearbeid på søndager nei.
har klipt plena i dag jeg, men jeg spurte naboene som satt å kosa seg med et glass vin om jeg kunne gjøre det da....

Back
Topp