hagearbeid på søndager..

mammatilTheodor

Elsker forumet
synes liksom det er den perfekte dagen for sånt jeg.. Har lyst til å få ordnet litt i hagen i dag, siden jeg jobber ellers, til og med en del lørdager. Men hvordan hadde dere reagert på om naboene hadde fyrt i gang kanteklipper og gressklipper på en søndag? Vil ikke irritere de..[&:]

akkurat i dag er det helligdag, og ikke bare en vanlig søndag, så jeg ville nok vurdert naboene mine litt..
Koster vel heller ingenting å ringe på hos de som evt blir plaget og høre om det gjør noe at du klipper plenen... [8|]

Vell, her må vi benytte alle de få soldagene vi har - enten det er helligdag eller ei, så her klipper både vi og naboen gresset og gjør hagearbeid når det er fint vær[;)] Her er det i alle fall blitt helt vanlig at søndag er hagedag (og jeg hører minst en gressklipper i nærheten her[:)]).

Vi har to gravemaskiner i hagen, pluss en dumper og en traktor....(graver ny drenering) -starter kl. to idag, så kirketida er over.... ellers må vi utnytte de fridagene vi har å få ting gjort...[;)]

I mine øyne er det helt greit med hagearbeid på både søndager og helligdager. Men som flere andre her har nevnt, kan man jo tenke gjennom hvilke verdier naboen har (eller evt. selskap) og ta hensyn til det.

Syntes det er helt ok så lenge det ikke er tidlig.

Syntes slikt er helt greit jeg. Gjør det selv også, men nå i konfirmasjonstiden tar vi oss en runde i nabolaget for å se om det er noen som har konfirmasjon. Hvis det er de så lar vi vær. Naboen vår startet motorsagen og sagde ved rett på andre siden av hekken under min situasjon mens vi var ute i hagen. Syntes ikke slikt passer seg.

Om nabon blir irritert om jeg klippper gresset en søndag eller torsdag, bryr jeg meg egentlig svært lite om[&:] Jeg klipper den når jeg har fri og mulighet, men såklart, om nabon sitter ute og har selskap for noen form tar jeg hensyn selv om kanskje ikke andre gjør det[8|] Men om det er en vanlig søndag i nabolaget, klipper jeg , henger opp tøy, vasker akkurat som om jeg skulle gjort det midt i uka[:D]
Var mer før i tida det og den veldig gamle generasjonene som holdt søndagen som helligdag og hviledag[:)]

Kom deg ut i fin være, klipp hekken eller gresset[:D][:D][;)]

ORIGINAL: ToveMora31

Om nabon blir irritert om jeg klippper gresset en søndag eller torsdag, bryr jeg meg egentlig svært lite om[&:] Jeg klipper den når jeg har fri og mulighet, men såklart, om nabon sitter ute og har selskap for noen form tar jeg hensyn selv om kanskje ikke andre gjør det[8|] Men om det er en vanlig søndag i nabolaget, klipper jeg , henger opp tøy, vasker akkurat som om jeg skulle gjort det midt i uka[:D]
Var mer før i tida det og den veldig gamle generasjonene som holdt søndagen som helligdag og hviledag[:)]

Kom deg ut i fin være, klipp hekken eller gresset[:D][:D][;)]

Helligdagsfreden er ikke gamle tradisjoner, det er om LiseT viser; en LOV.

Og i dag er det ikke "bare" søndag, det er helligdag. Det er det i morgen også. Da gjelder helligdagsloven, hele dagen, ikke bare i kirketiden.

Syntes det er greit på vanlige søndager(men ikke på kveldstid - har opplevd at en nabo begynte å klippe plenen i 23-24 tiden [:'(]), men nå er det pinse.

ORIGINAL: suki

Samboern er ute å klipper nå! Hadde latt det vær hvis noen hadde konfirmasjon i nærheten, men det er det ikke.

Bryr meg ikke om det står i loven, når det som står der er riv ruskende idioti! Religion får folk praktisere i kirka/moskeen/synagogen så det ikke plager andre.

Ja, la oss selv velge hvilke lover vi har lyst å følge, ikke sant?

Hvorfor skal noen følge veitrafikkloven, om de ikke liker den? Den er idioti, så den driter vi i, vi vil snakke i mobil mens vi kjører vil, og bilbelte er noe dumskap. Hvorfor skal noen følge byggeloven om de synes den er dum? de vil ha soverom uten vindu, for de vil sove mørkt, så da ignorerer vi den idiotiske loven som sier noe annet.

Lov om helligdagsfred er en del av norsk lov. Det kan du like eller ikke like, men det ER nå engang loven. Politiet her i byen tok fatt i det for et par somre siden, og ga bøter til dem som ble tatt i brudd på denne. Problemet er jo nemlig at det ofte ikke får konsekvenser når noen bryter loven, og da gjør folk som deg, velger selv hvilke lover de gidder følge.

Veldig flott skrevet, *Stella*!

ORIGINAL: Oline

Om folk maler, luker, klipper med ikke-motordrevet gressklipper, henger ut klær osv, det bryr ikke jeg meg om.

Men må innrømme at jeg ble litt muggen når jeg satt ute i hagen i dag i 11-tiden, og en nabo fyra opp kanteklipperen.
Jeg synes faktisk det er greit å ha en dag som er litt fredelig (og det har ingen verdens ting med religion å gjøre)

Å luke og henge ut klær etc er jo heller ikke noe som bråker, så det omfattes ikke av loven, derved er det lov. Men som du sier, kantklipperen bråker.

ORIGINAL: toneany

ORIGINAL: *Stella*

ORIGINAL: Oline

Om folk maler, luker, klipper med ikke-motordrevet gressklipper, henger ut klær osv, det bryr ikke jeg meg om.

Men må innrømme at jeg ble litt muggen når jeg satt ute i hagen i dag i 11-tiden, og en nabo fyra opp kanteklipperen.
Jeg synes faktisk det er greit å ha en dag som er litt fredelig (og det har ingen verdens ting med religion å gjøre)

Å luke og henge ut klær etc er jo heller ikke noe som bråker, så det omfattes ikke av loven, derved er det lov. Men som du sier, kantklipperen bråker.

Helt enig, arbeid som ikke forstyrrer naboene på noen måte er helt ok! Selv driver vi å pusser opp et hus, og vi passer på at vi ikke gjør arbeid som bråker på søndager[:)]

Vi venter alltid til litt utpå dagen.............etter kirketid som mormor alltid sa!!

ORIGINAL: toneany

Back
Topp