Hagearbeid og planting av frø.

MortilTo19

Elsker forumet
Juli13-jentene
Er det noen som har nyttige tips og råd til ei som ALDRI har hatt spesielt grønne fingre men som nå planlegger litt hagearbeid sammen med min 3-åring. Tenkte vi skulle så noe nå i april/mai (er ikke det en fin tid? :P ), starte inne også plante det ut.

Spørsmålet er hva som er lett å få til? Trenger noen råd og tips.

Hilsen nybegynner i hagearbeid. ;)

Blomster eller grønnsaker?

Nå ble jeg glad! Elsker denne tiden;)

Tenker jo i hovedsak blomster, men kanskje grønnsaker hadde vært morsomt og? ;) Hehe...
Åpen for det meste!
Men trenger i første omgang blomster i bedet her ute. :)

Er det noen som har nyttige tips og råd til ei som ALDRI har hatt spesielt grønne fingre men som nå planlegger litt hagearbeid sammen med min 3-åring. Tenkte vi skulle så noe nå i april/mai (er ikke det en fin tid? :p ), starte inne også plante det ut.

Spørsmålet er hva som er lett å få til? Trenger noen råd og tips.

Hilsen nybegynner i hagearbeid. ;)

Ååååå, her kan jeg sitte å skrive side opp og side ned i timesvis. Elsker såing og hagearbeid.
Vårens prosjekt er å snekkre drivhus selv, og så masse rart (har per dags dato 50-60 poser frø i hus)

Hva er lett?? solsikker?? Erteblomster?

Mitt beste tips: Ta med deg en fullstappet lommebok, dra på ett hagesenter (beregn god tid). Finn frøhyllene og begynn å let. Les NØYE på pakkene. Finn noe du syntes ser pent ut, noe du har plass til og noe du vet du kan klare å stelle.
Bare å spørre om du lurer på noe ;)

Ååååå, her kan jeg sitte å skrive side opp og side ned i timesvis. Elsker såing og hagearbeid.
Vårens prosjekt er å snekkre drivhus selv, og så masse rart (har per dags dato 50-60 poser frø i hus)

Hva er lett?? solsikker?? Erteblomster?

Mitt beste tips: Ta med deg en fullstappet lommebok, dra på ett hagesenter (beregn god tid). Finn frøhyllene og begynn å let. Les NØYE på pakkene. Finn noe du syntes ser pent ut, noe du har plass til og noe du vet du kan klare å stelle.
Bare å spørre om du lurer på noe ;)
Godt tips!

Blomkarse og andre erteplanter er kjempe greie! Solsikker er samarbeidsvillige!

Aha. :)
Takk for tips. Erteblomster ja. Kanskje det blir det. Tanken er noe som er lettvint for en nybegynner. :)
Tenkte å ha det som prosjekt sammen med frøkna på 3 1/2. :)
De fleste blomster plantes i potte og settes ut i april/ mai?

en god del kan du så inne i såpotter ja, og så plante om i bed, drivhus eller større potter etter siste frost (kommer an på hvor i landet du bor)

Hvor ute har du tenkt til å ha ting? Hva har du av bed, skråning, potter?

Hvis du f.eks har ett blomsterbed inntil en solvegg/delvis sol, så kan du ha erteblomster der. Som du binder opp etterhver som de vokser ;)

Hvis du har en stor potte eller trekasse, så kan du f.eks så gulrøtter eller salat. Disse to skal sås direkte. Men du kan godt ha den inne frem til du kan sette de ut.

Mere frø.
4 forskjellige typer solsikker. Den høyeste jeg har klart å drive frem ble 3, 8 meter.
1365185195307.jpg1365185216202.jpg

Det spirer og gror. Men fortsatt plass til mere
1365185261967.jpg1365185276718.jpg

Vedlegg

• 1365185292129.jpg
    1365185292129.jpg
    53,6 KB · Visninger: 22
He He det er ikke vare min mann som er frustrert over at plassen på kjøkkenbenken er blitt mindre;)

Så flink du er da :)
I første omgang har vi jo et bed i en solvegg som trenger selskap av noen søte små, ja muligens erteblomster da. :)
Så vil jeg ha et par digre potter med noe dekorativt ved inngangspartiet. :)

Will do. vurderer å lage min egen hagetråd her, så jeg ikke stjeler din tråd.

men har du fått vært på ett hagesenter å skjekket ut forskjellige frø?

Back
Topp