Hadde du startproblemer med amminga?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Linda
  • Opprettet Opprettet
Ja, til nå har jeg hatt både trøske, hoven montgomerykjertel, tilstoppede melkeganger og melkeblemme. Har også vært så sår at det har vært litt blod i babyens gulp. De siste dagene har det gått bedre, og jeg er fast bestemt på å ikke gi opp. Jeg har fått god hjelp av Ammehjelpen, Purelan, Canesten og varme omslag :)

Ikke andre problemer enn trøske. Også fikk jeg en allergisk reaksjon av Canesten som gjorde brystene skikkelig såre. Tårene rant når jeg la han til en periode, men gikk over når jeg sluttet med Canesten heldigvis.
Ellers veldig god hjelp av Purelan. Blir litt sårt når han skal ha mat hver time døgnet rundt.

Såre brystvorter.. Men fikk høre det var vanlig de første to uker, og det gikk over! Har også mye melk så får fort tette melkeganger og fikk brystbetennelse etter to uker. Men jeg har lært hvordan jeg forebygger tette melkeganger/brystbetennelse :)

Bare såre brystvorter. På sykehuset måtte jeg få pleierne til å koble henne på for det gjorde så vondt at jeg ikke klarte det selv. Og tårene rant godt blandet med barseltårene ;) er fremdeles litt sår, men ikke sånn at jeg gruer meg til å amme. :) Hadde tette melkeganger en gang, men ble kvitt det raskt. Synes utrolig synd på de som sliter med det for det vart utrolig vondt!

Såre brystvorter.. Men fikk høre det var vanlig de første to uker, og det gikk over! Har også mye melk så får fort tette melkeganger og fikk brystbetennelse etter to uker. Men jeg har lært hvordan jeg forebygger tette melkeganger/brystbetennelse :)
Hva gjør du for å forebygge? :-)

Hva gjør du for å forebygge? :)

Ull på meg ute!! Og gjerne ullsokker og ullsinglett inne. Står ikke foran kjøleskap i bare singlett, og passer på at det ikke er dører og vinduer oppe så det blir trekk når jeg skal amme inne. Og ammer ikke ute ennå (jeg gjorde det for en uke siden og de tetter seg med en gang!) også har jeg pumpe så jeg kan redusere spreng om jeg vet jeg ikke skal amme på en stund.. Hvis de har tettet seg fungerer det for meg med varmepute og hyppig tømming av brystet med pumpe samtidig med massasje inn mot brystvorten (forsiktig). Dette har iallefall løst de opp hos meg etter 2-3 pumpinger og forhindret brystbetennelse :)

Ull på meg ute!! Og gjerne ullsokker og ullsinglett inne. Står ikke foran kjøleskap i bare singlett, og passer på at det ikke er dører og vinduer oppe så det blir trekk når jeg skal amme inne. Og ammer ikke ute ennå (jeg gjorde det for en uke siden og de tetter seg med en gang!) også har jeg pumpe så jeg kan redusere spreng om jeg vet jeg ikke skal amme på en stund.. Hvis de har tettet seg fungerer det for meg med varmepute og hyppig tømming av brystet med pumpe samtidig med massasje inn mot brystvorten (forsiktig). Dette har iallefall løst de opp hos meg etter 2-3 pumpinger og forhindret brystbetennelse :)
Takk for svar! Greit å kunne ta noen forhåndsregler :-)

Tette melkeganger og brystbetennelse 2 ganger. Heldigvis har det gått over før det ble for ille! Men det har vært noen dager med feber og tårer! Passer på å ikke fryse eller sitte i trekk.

Back
Topp