Hadde dere tatt dette opp med barnehagen?

Om de barnehageansatte står der med minst 15 unger som skal skiftes fra dongeri og bomullsgenser til ull, fleece, dresser, luer, votter og sko, og helst stå klare ved porten til en gitt tidspunkt for å holde tidsskjemaet for dagen, så skal jeg love deg at det er mange tanker om unger og utstyr som flyr inne i hodet. Kanskje den ansatte du spurte heller ikke hadde ansvar for å passe på/kle dette barnet akkurat i dag og ikke hadde oversikt over akkurat denne situsjonen, men heller ikke tid til å ta hensyn til akkurat deg og ditt spørsmål akkurat da ;)

Jobber selv i barnehage, og vi har bevisst ikke lånetøy. Grunnen til det er at klær er foreldrenes ansvar, og følger de ikke opp etter gjentatte purringer/ veiledninger/ anbefalinger så sendes det bekymringsmelding.

Så klart det er leit for dette barnet, og han var helt sikkert kald. Håper de tok hensyn og ikke var ute med han så lenge. Men likevel ville det heller ikke vært riktig å ekskludere ham og ha ham på en annen avdeling.

Det er fint at du bryr deg! Og du kan også sende bekymringsmelding til barnevernet dersom du har sett at barnet ikke blir fulgt opp. De setter pris på informasjon fra flere.

Jeg bryr meg bare om at barnet ikke skal fryse. Synes synd på barnet som fryser timevis på tur fordi foreldrene ikke sørger for at barnet har varme klær. Og synes det er vondt at det skal gå ut over barnet selv om barnehagen helt sikkert har spurt mange ganger om foreldrene kan ta med bedre klær. Tenkte å tilby barnehagen at barnet kan låne av mitt barn, for der er det alltids noe ekstra.

Det må vel vere liv å bry seg når andre barn ikke har det greitt??
Helt enig! Syns det er flott at du bryr deg! :)

Personalet er vel der for å ta vare på unga, så dei burde ta det litt meir seriøst etter min meining. Og allefall viss dei veit at foreldra sliter! Stakkars unge :/

Så eg hadde nok tenkt mykje på det og for å få sove godt om nettene hadde eg nok måtte ta det opp med dei...

Signerer dette! Dette er uakseptabelt, syns jeg. Jeg jobber selv i barnehage og ville tatt grep om vi hadde et sånt barn i barnehagen som ikke hadde nok klær gang på gang og vi visste at foreldrene ikke ga han det han trengte

Jeg bryr meg bare om at barnet ikke skal fryse. Synes synd på barnet som fryser timevis på tur fordi foreldrene ikke sørger for at barnet har varme klær. Og synes det er vondt at det skal gå ut over barnet selv om barnehagen helt sikkert har spurt mange ganger om foreldrene kan ta med bedre klær. Tenkte å tilby barnehagen at barnet kan låne av mitt barn, for der er det alltids noe ekstra.

Det må vel vere liv å bry seg når andre barn ikke har det greitt??
Synes det hadde vært veldig snilt av deg å tilby at barnet kan låne av dine barns klær om du har ekstra. Jeg tror nok jeg ville gjort det samme :)

I alle dager, hos oss er det låne dress! Det kunne vel barnet fått låne? Jeg synes synd på den lille som evt . frøs den dagen...

Er flere ting her jeg reagerer på! Norge er et velferdssamfunn og et veldig bra et faktisk!
Hvis dette barnet flere ganger ikke har varme nok klær så burde dette taes videre!
I Norge er det mange som gir klær til forskjellige foreninger som hjelper fattige barneforeldre, noen blir også sponset ifra forskjellige butikker, der kan man som regel søke om å få de klærene barnet trenger for en barnehage hverdag! hvis det ikke skulle gå har man alltids muligheten ved NAV og man kan også spørre barnevernet om hjelp til økonomisk støtte ved slike ting! hvis man skulle ha litt penger vil overs er det mye å finne på forskjellige facebook sider/grupper eller finn!

Så hvis slike ting gjentar seg er det greit å kontakte barnevernet for kan hende at foreldrene trenger mer hjelp til å kunne oppsøke de forskjellige kildene!

Ellers er det kjempe fint at du bryr deg såpass mye :) vil håpe og tro at svaret ifra den ansatte var slik fordi h*n ikke ville lage noe sak om det foran barnet.

Syntes det høres ut om et brudd på menneskerettighetene spør du meg. Her er det tydelig at barnet blir straffet, for at det dessverre har fått utdelt uansvarlige foreldre. Hvis dette er et gjentakende problem, så mener jeg at barnehagen kunne hatt ekstra klær i barnehagen, til utlån.

Hva vil det bli av dette barnet, hvis det allerede nå må lære seg at "ingen bryr seg om meg?"

Og jeg skjønner at barnehagene gjør alt de kan, men man kan ikke akseptere og heve på skuldrene når man føler man har gjort nok og la barnet fortsatt gå og fryse. Det er det jeg reagerer på, ser jo her at flere som jobber i barnehager tydligvis har den innstillingen...

Sent from my iPhone using BV Forum

Og jeg skjønner at barnehagene gjør alt de kan, men man kan ikke akseptere og heve på skuldrene når man føler man har gjort nok og la barnet fortsatt gå og fryse. Det er det jeg reagerer på, ser jo her at flere som jobber i barnehager tydligvis har den innstillingen...

Og det er skremmende synes jeg :(
Dette går utover ett uskyldig barn, barnet blir straffet fordi barnet har håpløse foreldre. Man må jo aldri gi opp med å hjelpe ett barn!

Jeg tenker som ped.leder at det ikke alltid er lett å gi et ordentlig svar på stående fot i en situasjon hvor du egentlig ikke kan si noenting i det heletatt.

Kankje blir lånetøyet brukt av et annet barn?

I vår bhg. har vi desverre lite lånetøy. Vi opplever også at lånetøy ikke kommer tilbake til barnehagen etter lån. Enda en ting er at hvis barnehagen stadig fikser det barnet trenger, så "hviler" foreldrene på det og det kommer ihvertfall ikke mer klær.

Jeg har desverre også opplevd barn som går i gummistøvler og tynn dress en hel vinter. Det er trist!

Når det er sagt, så gjør vi vårt ytterste for at barna skal ha en fin hverdag.
Senest i dag brukte jeg deler av pausen min til å stoppe hull i et par sokker til et barn jeg vet ikke kommer til å få nye med det første...

Det jeg har oppdaget ved å jobbe i den barnehagen jeg er i, er at er ansatte ofte er fryktelig redde for å tråkke foreldre på tærne og fraskriver seg ansvar ved å si "dette har egentlig ikke vi/barnehagen noe med". Utrolig provoserende!

Hva, sånn helt konkret, mener du barnehagen bør gjøre?

Du har gjerne allerede:
  • etterlyst klær (flere ganger, både skriftlig og muntlig)
  • sendt bekymringsmelding til bv

Du har gjerne allerede:

Da MÅ man hjelpe barnet. Ikke send med klær hjem, men la han låne noe når han er ute i barnehagen. Evt hjelpe foreldrene (hvis de vil ha hjelp) til å finne billige klær på finn o.l.

Jeg gjør mitt for å sørge for at min sønn har det han trenger hver dag, men det er mye å huske på. Hvis jeg har glemt å ta med varme votter som har vært vasket, så håper jeg at han kan få låne noe i barnehagen og slipper å fryse!

Du har gjerne allerede:

Fortsette å sende flere bekymringsmeldinger og skaffe lånetøy til dette barnet.
Jeg hadde aldri klart å sett på ett barn fryse, da hadde jeg gitt bort mine egene klær. Vi voksene må ikke gi oss med å hjelpe ett barn bare fordi man nå har meldt i fra. Vi har vel sett utfallet av det flere ganger i vårt land nå?

Fortsette å sende flere bekymringsmeldinger og skaffe lånetøy til dette barnet.
Jeg hadde aldri klart å sett på ett barn fryse, da hadde jeg gitt bort mine egene klær. Vi voksene må ikke gi oss med å hjelpe ett barn bare fordi man nå har meldt i fra. Vi har vel sett utfallet av det flere ganger i vårt land nå?

Selvsagt melder vi flere ganger.
Men man kan ikke skaffe alle barna klær, desverre.

Jeg har selv trebarnehagebarn nå, og det stikker godt å se alle som har dårlige klær. Vi har 94 barn i bhg vår, og det er alltid noen som skulle hatt andre/flere klær

Jeg har selv trebarnehagebarn nå, og det stikker godt å se alle som har dårlige klær. Vi har 94 barn i bhg vår, og det er alltid noen som skulle hatt andre/flere klær

Det er ikke flertallet av barn i barnehagen som ikke har varmeklær og foreldre ikke følger opp etter gjentatte meldinger fra barnehagen. Så jo de få barna det gjelder bør barnehagen klare å skaffe klær til som ligger i barnehagen.
Her samler barnehagen inn klær en gang i året og brukes som ekstra til barn som har behov. Ingen kostnad for barnehagen, kun veldedighet fra foreldre!
Som voksen lar man ikke ett barn fryse uten å bry seg.

Her er det jo snakk om ETT barn med foreldre som allerede har problemer med barnevernet, og som ikke får seg en varm dress. Det er jo ikke snakk om at trådstarter skal redde hele verden...

Om de barnehageansatte står der med minst 15 unger som skal skiftes fra dongeri og bomullsgenser til ull, fleece, dresser, luer, votter og sko, og helst stå klare ved porten til en gitt tidspunkt for å holde tidsskjemaet for dagen, så skal jeg love deg at det er mange tanker om unger og utstyr som flyr inne i hodet. Kanskje den ansatte du spurte heller ikke hadde ansvar for å passe på/kle dette barnet akkurat i dag og ikke hadde oversikt over akkurat denne situsjonen, men heller ikke tid til å ta hensyn til akkurat deg og ditt spørsmål akkurat da ;)

Jeg legger all min tillit til at de voksne skal passe på at mitt barn har på seg de klærne han trenger når dei skal ut, uansett om det er 10 eller 50 barn i den garderoben. Han har med seg det han trenger i barnehagen, men han er 5 år og vet ikke sitt eget beste når det gjelder hvilke klær han skal ha. Er ikke dette noe foreldre kan kreve av barnehagen??

Back
Topp