Hadde dere ringt legen?

bessie

Elsker forumet
Min mann og tvilling bror var på jakt i helgen. De kom hjem med et rådyr og skulle begynne å slakte det, min datter har jo sett dette før men denne gangen synes hun det var ekkelt, mye pga tvilling broren til mannen min blei dårlig og ikke ville ta på det. Synes dette var dumt at han påvirket min datter som elske å se på og ta på dyr/kjenne på pelsen til dyrene min mann skal slakte så da tok eg litt på pelsen og tok så vidt på mage sekken.. Husker ikke om eg vaska hendene min rett etter på men eg er sikker på eg ikke tok meg i munnen rett etter på og vasket hende før eg spiste noe. På kvelden ringte tvilling broren og sa at dama hans hadde sagt at det var livfarlig for oss gravid og være borti rådyr, min kjære mann fikk panikk og blei kjempe redd. Han Googlet litt fram og der anbefaler jo dem ikke akkurat at man skal rør sånt eller spise det.. Står at man kan kontakte legen for blod prøve for å se om man har blitt smitta.. Eg er 37+0 dager i dag og er ikke akkurat så veldig bekymret, er en veldig avslappet person. Hadde dere ringt for å få blod prøve eller?

Først og fremst ble jeg litt forstyrra av at du lar datteren din ta på de jeg da :( men nå er ikke jeg noe jaktmenneske heller :p

Tenker det ikke er noe å bekymre seg for altså, høres ut som du var nær dyret minimalt og var kjapp med å vaske deg etterpå :) så du kan nok slappe helt av :) men om du bekymrer deg mye er det kanskje greit å høre dette fra legen :) om du roer deg mer da ;)

Må bare spørre; smittet av hva da?

Først og fremst ble jeg litt forstyrra av at du lar datteren din ta på de jeg da :( men nå er ikke jeg noe jaktmenneske heller :p

Tenker det ikke er noe å bekymre seg for altså, høres ut som du var nær dyret minimalt og var kjapp med å vaske deg etterpå :) så du kan nok slappe helt av :) men om du bekymrer deg mye er det kanskje greit å høre dette fra legen :) om du roer deg mer da ;)
Hehe hun er 7 år og skal bli ei jaktkvinne og da må hun lære :-P

Nei eg er ikke bekymret men min mann er. Han blir fort redd og bekymret

Toxoplasma gondii. Parasitten kan skade fosteret

Som i samme toxoplasma man kan få av kattebæsj, rått kjøtt eller uvasket frukt/grønt? Det har visst 50% av befolkningen hatt, og da er man beskyttet? Har forstått det sånn at det kommer med feber el?

ser ingen grunn til å bli redd for det nå, du vasket deg jo sikkert om du hadde noe på fingrene. Tviler på at det kan oppdages så kjapt om du faktisk ble eksponert for det. Men du kan jo selvsagt få sjekket om du har antistoffer mot det.

Jeg hadde nok ringt jordmor bare for å høre om det var grunn til bekymring, altså spurt med en litt avslappende tone. Også er det jo bare å si at i forbindelse med jakt var du borte i et rådyras innvoller, trenger jo ikke forklare mtp datteren din osv da det er mange og sterke meninger om akkurat det :p
Når det er sagt synes jeg det er flott å introdusere de små for jaktlivet! Masse lykke til :)

Toxoplasma gondii. Parasitten kan skade fosteret
På den første blodprøven din ble du sannsynligvis sjekket om du allerede har hatt toxoplasmose. Om du har det, så er det ingen fare. Om du derimot IKKE har antistoffer mot det (ikke vært smittet tidligere), vil det kunne ta opptil én mnd før det kan påvises i blodet om du ble smittet nå. Dvs at å ringe legen nå har null hensikt.
Men om du får milde forkjølelsessymptomer i løpet av de neste ukene ville jeg ringt føden/ fastlegen med en gang.

Når det er sagt, så burde du kanskje være litt mer forsiktig rundt døde dyr nå i graviditeten og bruke hansker om du skal ta på, evt vaske hendene veldig grundig etter kontakt!

Som i samme toxoplasma man kan få av kattebæsj, rått kjøtt eller uvasket frukt/grønt? Det har visst 50% av befolkningen hatt, og da er man beskyttet? Har forstått det sånn at det kommer med feber el?

ser ingen grunn til å bli redd for det nå, du vasket deg jo sikkert om du hadde noe på fingrene. Tviler på at det kan oppdages så kjapt om du faktisk ble eksponert for det. Men du kan jo selvsagt få sjekket om du har antistoffer mot det.
Ja eg tror det er det samme uten eg er sikker... Takk for svar

Takk for svar damer :-) eg kommer nok ikke til å ringe men måtte høre hva andre mente, mannen min er så hysterisk så han hadde godt av å se hva dere andre mente :-)

Får du feber eller sykdomsfølelse i nær fremtid kontakter du legen. De tester ikke med mindre en har symptomer. Veldig lite sjangse for at du er smitta, du har vell gjerne tatt på dyr før?

1474918888190.jpg
Tatt fra nhi.no
Altså langt unna 50%

På den første blodprøven din ble du sannsynligvis sjekket om du allerede har hatt toxoplasmose. Om du har det, så er det ingen fare. Om du derimot IKKE har antistoffer mot det (ikke vært smittet tidligere), vil det kunne ta opptil én mnd før det kan påvises i blodet om du ble smittet nå. Dvs at å ringe legen nå har null hensikt.
Men om du får milde forkjølelsessymptomer i løpet av de neste ukene ville jeg ringt føden/ fastlegen med en gang.

Når det er sagt, så burde du kanskje være litt mer forsiktig rundt døde dyr nå i graviditeten og bruke hansker om du skal ta på, evt vaske hendene veldig grundig etter kontakt!

Hos mange leger må man spesifikt spørre om at de sjekker etter antistoffer for toxoplasma.
Med snuppa tok de kun de prøvene fordi jeg spurte så det er dessverre ikke rutine selvom det godt kunne hvert rutine.

Jeg hadde forøvrig aldri hatt det selvom jeg er oppvokst med katter som har ligget nærmest oppå hodet mitt og som har jaktet mye så aldri godt å vite hvem som kan ha hatt det eller ikke.

Vis vedlegget 199122
Tatt fra nhi.no
Altså langt unna 50%

.

Joda, jeg vet også at 10% er langt unna halvparten. Nå var jo ikke akkurat mitt innlegg veldig researchet, dro bare ut av hodet ting jeg mener å huske. Og jeg vet jeg HAR lest et sted at rundt halvparten av befolkningen hadde hatt det, om den kilden tok feil kan jo ikke jeg ta på meg, men hvis det vanligvis ikke testes spesifikt etter er det jo vanskelig å si hvor nivået ligger. Poenget mitt uansett var at jeg ikke hadde ringt legen av den grunn.

Joda, jeg vet også at 10% er langt unna halvparten. Nå var jo ikke akkurat mitt innlegg veldig researchet, dro bare ut av hodet ting jeg mener å huske. Og jeg vet jeg HAR lest et sted at rundt halvparten av befolkningen hadde hatt det, om den kilden tok feil kan jo ikke jeg ta på meg, men hvis det vanligvis ikke testes spesifikt etter er det jo vanskelig å si hvor nivået ligger. Poenget mitt uansett var at jeg ikke hadde ringt legen av den grunn.
Hadde heller ikke ringt legen, men vet mange googler slike ting og kommer inn hit på forumet, ser de at rundt 50% av befolkningen har hatt det vil de tro risikoen er mye mindre enn den reelt er.
Bare derfor jeg svarte egentlig.

Risikoen er generelt veldig liten i Norge, men greit å være obs på symptomer da

Hadde heller ikke ringt legen, men vet mange googler slike ting og kommer inn hit på forumet, ser de at rundt 50% av befolkningen har hatt det vil de tro risikoen er mye mindre enn den reelt er.
Bare derfor jeg svarte egentlig.

Risikoen er generelt veldig liten i Norge, men greit å være obs på symptomer da

Tja, jeg håper vel heller at folk flest finner andre kilder til medisinske spørsmål enn hva folk skriver på forum :p

Tja, jeg håper vel heller at folk flest finner andre kilder til medisinske spørsmål enn hva folk skriver på forum :p
Dessverre noen som finner svar på forum, men hadde hvert fint om alle brukte godkjente kilder til slike ting ja :)

Back
Topp