Habituell abort og IVF

MollaGolla

Blir kjent med forumet
Hei!
Er det noen som bare har hatt SA/MA, Altså du blir gravid men bare mister -
og som har fått det til med IVF?


Eller er det liten vits med ivf ved habituell abort?

Alt ser fint ut med meg og mannen.
 
Hei,

Jeg hadde 4 aborter fra desember 2021 til september 2022. Vi ble begge utredet etter 3 abort, de fant ingenting galt med noen av oss. Vi ble henvist til ivf offentlig, men valgte å gå til Medicus med en gang grunnet ventetiden i det offentlige. Vi hadde uttak i oktober, innsett i november og ble gravid.

Hvis dere har mulighet ville jeg bestilt tid hos en av privatklinikkene og snakket med de om hva de tenker. Vi er utrolig fornøyde med informasjon og oppfølgingen vi fikk ved Medicus hvertfall.

Det er en utrolig krevede situasjon å stå i, håper dere finner en løsning som fungerer for dere :Heartred
 
Vi er i den situasjonen nå. Mista 3ggr siden oktober, nå sist i juli mens vi venter på ivf. Håper på ivf-oppstart neste syklus. Måtte ha to menstruasjoner etter aborten før de vil vurdere oppstart igjen :dontknow Så nå er vi litt i villrede på om vi skal prøve selv denne måneden eller ikke.. skulle jo egentlig ha ivf-oppstart nå i disse dager. Håper inderlig det går. Kommer nok til å prøve selv, men med letorozol, denne syklusen.
 
Har du hatt hysteroskopi? Å miste så mange ganger er ikke vanlig, og kan være tegn på at noe må endres. Har mistet 5 ganger selv, fosteret stoppet alltid å utvikle seg. Har også problemer med å bli gravid, så har prøvd IVF og ble gravid (men mistet dessverre). Fikk høre gang på gang "det er dessverre vanlig".

Det viste seg at jeg har lokale forhold i livmoren som må opereres. Det jeg har kalles uterint septum og er umulig å se på ultralyder, 3D ultralyd, vannscanning (legene mener dette ikke stemmer men jeg har vært hos gyn 2 ganger i måneden i 2 år og aldri har noen sett det, selv ikke når jeg var gravid). Hos meg har til og med overlegen på Ullevål sjekker, han som er habituelle abort spesialist. Han fant den ikke engang etter at jeg fortalte han at jeg har skillevegg. Så bare tro på meg når jeg sier: de kan ikke utelukke noe før de har tatt hysteroskopi.

Har snakket med andre her inne på forumet som sier det samme. Noen med skillevegg, polypper, arrvev osv. Alle har tilfelles at de har mistet mange ganger. Alle fikk diagnosen etter hysteroskopi.

Mitt største råd er å be om en hysteroskopi. Man er ikke utredet før man har hatt dette. Ønsker deg masse masse lykke til ❤️
 
Har du hatt hysteroskopi? Å miste så mange ganger er ikke vanlig, og kan være tegn på at noe må endres. Har mistet 5 ganger selv, fosteret stoppet alltid å utvikle seg. Har også problemer med å bli gravid, så har prøvd IVF og ble gravid (men mistet dessverre). Fikk høre gang på gang "det er dessverre vanlig".

Det viste seg at jeg har lokale forhold i livmoren som må opereres. Det jeg har kalles uterint septum og er umulig å se på ultralyder, 3D ultralyd, vannscanning (legene mener dette ikke stemmer men jeg har vært hos gyn 2 ganger i måneden i 2 år og aldri har noen sett det, selv ikke når jeg var gravid). Hos meg har til og med overlegen på Ullevål sjekker, han som er habituelle abort spesialist. Han fant den ikke engang etter at jeg fortalte han at jeg har skillevegg. Så bare tro på meg når jeg sier: de kan ikke utelukke noe før de har tatt hysteroskopi.

Har snakket med andre her inne på forumet som sier det samme. Noen med skillevegg, polypper, arrvev osv. Alle har tilfelles at de har mistet mange ganger. Alle fikk diagnosen etter hysteroskopi.

Mitt største råd er å be om en hysteroskopi. Man er ikke utredet før man har hatt dette. Ønsker deg masse masse lykke til ❤️
Men kan jeg ha skillevegg hvis jeg har bært fram barn fra før da?
 
Hei,

Jeg hadde 4 aborter fra desember 2021 til september 2022. Vi ble begge utredet etter 3 abort, de fant ingenting galt med noen av oss. Vi ble henvist til ivf offentlig, men valgte å gå til Medicus med en gang grunnet ventetiden i det offentlige. Vi hadde uttak i oktober, innsett i november og ble gravid.

Hvis dere har mulighet ville jeg bestilt tid hos en av privatklinikkene og snakket med de om hva de tenker. Vi er utrolig fornøyde med informasjon og oppfølgingen vi fikk ved Medicus hvertfall.

Det er en utrolig krevede situasjon å stå i, håper dere finner en løsning som fungerer for dere :Heartred
Regner med privat blir ufattelig dyrt? :/
 
Har du hatt hysteroskopi? Å miste så mange ganger er ikke vanlig, og kan være tegn på at noe må endres. Har mistet 5 ganger selv, fosteret stoppet alltid å utvikle seg. Har også problemer med å bli gravid, så har prøvd IVF og ble gravid (men mistet dessverre). Fikk høre gang på gang "det er dessverre vanlig".

Det viste seg at jeg har lokale forhold i livmoren som må opereres. Det jeg har kalles uterint septum og er umulig å se på ultralyder, 3D ultralyd, vannscanning (legene mener dette ikke stemmer men jeg har vært hos gyn 2 ganger i måneden i 2 år og aldri har noen sett det, selv ikke når jeg var gravid). Hos meg har til og med overlegen på Ullevål sjekker, han som er habituelle abort spesialist. Han fant den ikke engang etter at jeg fortalte han at jeg har skillevegg. Så bare tro på meg når jeg sier: de kan ikke utelukke noe før de har tatt hysteroskopi.

Har snakket med andre her inne på forumet som sier det samme. Noen med skillevegg, polypper, arrvev osv. Alle har tilfelles at de har mistet mange ganger. Alle fikk diagnosen etter hysteroskopi.

Mitt største råd er å be om en hysteroskopi. Man er ikke utredet før man har hatt dette. Ønsker deg masse masse lykke til ❤️
Men kan man ha sånn skillevegg selv om man har født barn før?
 
Hei!
Er det noen som bare har hatt SA/MA, Altså du blir gravid men bare mister -
og som har fått det til med IVF?


Eller er det liten vits med ivf ved habituell abort?

Alt ser fint ut med meg og mannen.
samme situasjon her. Mister nå runde 6. Blir ivf neste syklus...
 
hysteroskopi har jeg gjennomført å tatt 5 biopsiprøver inni livmor. Den var helt perfekt.. så jo man kan miste med en normal livmor 6 ganger...
 
Men kan man ha sånn skillevegg selv om man har født barn før?
Det vet jeg ikke - men jeg har i allefall vært gravid uten at man har sett det. Vet at noen kan få arrvev etter fødsel, polypp osv. Ikke sikkert det er noe galt, men ville uansett anbefalt deg å ta det. Min gyn sa at man er ikke ferdig utredet før man har sjekket med hysteroskopi.
 
hysteroskopi har jeg gjennomført å tatt 5 biopsiprøver inni livmor. Den var helt perfekt.. så jo man kan miste med en normal livmor 6 ganger...
Absolutt, man kan fortsatt miste selv om alt er normalt. Vanlig er det ikke, og utrolig uflaks. Men viktig å sjekke, sånn som du selv har gjort. Håper det ordner seg for deg også. Forferdelig å gå gjennom gang på gang.
 
Vet ikke om du har hørt om eller fått råd om det, men du kan få en privat gynekolog til å skrive ut progesteron støtte til deg. Jeg selv mistet 2 ganger( med xn) før jeg ble gravid nå med ny type. Men fikk progesteron støtte fra gyn for å prøve.
 
Back
Topp