Habituell abort behandling?

MollaGolla

Blir kjent med forumet
Hei! Jeg har lurer på hvilken «behandling» som er alternarivene ved sekundær habituell abort? Er vel ikke rett på IVF liksom?

Er 37 år og Har 2 friske barn fra et tidligere forhold (ingen med nåværende mann)

Har hatt 2 SA, 1 MA og utallige kjemiske siste 2 år. Regner med det i hovedsak er pga min alder og dårlige egg. (han er 28) Alt er ok ved innvendig ultralyd og med blodprøver. Har ikke fått så mye info om veien videre, bortsett fra at han skal levere sædprøve.
 
Så trist å høre at du har mistet. Du må bli henvist til gynekolog hvor det blir tatt masse blodprøver av deg og partner som går på kromosomfeil og blod koagulerings prøver, utredningen tar noen månder. Ivf er ingen behandling for abort, dessverre.
 
Ser nå jeg kanskje misforsto, har du gjort utredning for habituell abort?
Ordla meg kanskje litt feil, Nei, ikke for habituell abort enda, men for barnløshet generelt. Fikk beskjed at man må ha minst 3 aborter på rad for at man skal kalle det habituell abort/få utredning for det.
Har tatt de blodprøver for å sjekke hormonnivåer, og blitt undersøkt med ul osv. Alt så fint ut, bortsett fra antydning til pco. MEN så ble jeg gravid nå i desember, som endte i SA. Så har nå 3 på rad.
Så spørsmålet mitt er da, bare av ren nysgjerrighet, siden alt ser bra ut på prøver og ved UL, hva er da alternativene? Finnes det f.eks medikamenter som hjelper for å unngå At man aborterer? For jeg blir jo åpenbart gravid.. hvis du forstår hva jeg mener:D
 
Jeg fikk vite jeg har det nå etter 3 aborter. Ingen har sett der på ultralyd før. Har ingen barn da.. har du snakket med lege/gynekolog? Hva anbefaler de deg?
 
Hei! Jeg har lurer på hvilken «behandling» som er alternarivene ved sekundær habituell abort? Er vel ikke rett på IVF liksom?

Er 37 år og Har 2 friske barn fra et tidligere forhold (ingen med nåværende mann)

Har hatt 2 SA, 1 MA og utallige kjemiske siste 2 år. Regner med det i hovedsak er pga min alder og dårlige egg. (han er 28) Alt er ok ved innvendig ultralyd og med blodprøver. Har ikke fått så mye info om veien videre, bortsett fra at han skal levere sædprøve.
Hei. I utgangspunktet skal en ha 3 aborter eller prøvd i over 1 år for å ha rett på IVF. Men jeg er usikker hvordan det er når dere har barn fra tidligere forhold om en har rett på det.

Angående habituell abort er det og sjekke med blodprøver «alt slags mulig» og det finnes jo medisiner for å booste EL, men det har jeg ikke prøvd selv enda. Jeg har selv 3 aborter bak meg, men ingen barn fra før.

Du skriver at du regner det er grunnet alder og dårlig egg, har du tatt prøver for å sjekke verdiene?

Det finnes mange medisiner har jeg funnet ut via privat gynekolog, offentlig gjorde ingenting. Så ble klokere privat. (Som ett tips).
 
Kan jeg ha hjerteformat livmor hvis jeg har født to barn fra før? og ser man ikke det på vanlig UL? :)
Ja, det er mulig. Jeg har også det, og gyn forklarte at det ene «hornet», altså der det går opp på toppen av hjertet, kan være mindre fleksibelt enn det andre. Om det er sånn er det høyere risiko for abort. Men om det skulle være tilfellet hos deg, så vil jo det si at du annenhver måned skal ha eggløsning til det «hornet» du har vært gravid i tidligere, og da skal det ikke være noe problem. Håper du finner ut av noe!

Edit: ville også testet skylling av eggledere. Det gjorde susen hos meg :)
 
Jeg har mistet 4 ganger når jeg var yngre..
Når jeg ble gravid gang nr 5 så ble jeg satt på blodfortynnende å fikk ekstra oppfølging. Fikk en frisk gutt :)
Ble gravid for 6gang, samme prosedyre dær, fikk en til frisk gutt :)
Var da 26 år med første og 28 med nr 2.

Jeg og barnefar gikk fra hverandre når guttene var 5 og 7 år.

Jeg fikk meg ny mann. Vi prøvde i 3 år ute resultater, så siden han ikke hadde barn fra før så fikk vi dekt IVF. (Bortsett fra egenandelen da)

Ble gravid, går på blodfortynnende og gikk på støttemedisiner i 10-11 uker.
Er nå kommet meg til uke 18.

Kanskje vist du tar en samtale med gyn om å få prøver blodfortynnende og progesteron støtte at det kan hjelpe!?:)

Er jo værd ett forsøk ❤️ :)

Jeg er forresten 39 år :)
 
Hei!

Jeg har diagnosen, og fikk veldig god hjelp fra fertilitetsklinikk i Pilestredet i Oslo. Der fikk jeg progesteron og beskjed om å ta blodfortynnende ved positiv test (skulle ta progesteron fra 1 uke før ikm).

Jeg har kort lutealfase, som kan være årsaken til alle abortene.

Dette fungerte og vi fikk en sønn Nå er jeg gravid igjen etter to år prøving, og skal gå på progesteron og blodfortynnende igjen. Og ultralyd uke 6, 8, 10 og 12. Dette er offentlig, så jeg betaler ikke noe.

Gikk til Volvat først pga. ventetid, fikk ikke riktig hjelp der.
 
Vet det er en stund siden det har blitt skrevet i denne tråden, men jeg ville bare takke TS og alle som har skrevet her for informasjonen :Heartred
Skal i gang med utredning for habituell abort nå etter å ha mistet tre ganger. Har en gutt vi fikk mellom 1 og 2, men da jeg var inne nå og tap nr 3 ble konstatert gav de oss tilbud om utredning. Begrunnelsen var "tre tap innen rimelig tid".
 
Jeg har mistet 4 ganger når jeg var yngre..
Når jeg ble gravid gang nr 5 så ble jeg satt på blodfortynnende å fikk ekstra oppfølging. Fikk en frisk gutt :)
Ble gravid for 6gang, samme prosedyre dær, fikk en til frisk gutt :)
Var da 26 år med første og 28 med nr 2.

Jeg og barnefar gikk fra hverandre når guttene var 5 og 7 år.

Jeg fikk meg ny mann. Vi prøvde i 3 år ute resultater, så siden han ikke hadde barn fra før så fikk vi dekt IVF. (Bortsett fra egenandelen da)

Ble gravid, går på blodfortynnende og gikk på støttemedisiner i 10-11 uker.
Er nå kommet meg til uke 18.

Kanskje vist du tar en samtale med gyn om å få prøver blodfortynnende og progesteron støtte at det kan hjelpe!?:)

Er jo værd ett forsøk ❤️ :)

Jeg er forresten 39 år :)
Litt sent fra meg her men takk for svar! Jeg har nå hatt enda en spontanabort. Skal høre med legen om jeg kan prøve blodfortynnende sammen med progesteron. Va var grunn til at du fikk nettopp blodfortynnende?
 
Vet det er en stund siden det har blitt skrevet i denne tråden, men jeg ville bare takke TS og alle som har skrevet her for informasjonen :Heartred
Skal i gang med utredning for habituell abort nå etter å ha mistet tre ganger. Har en gutt vi fikk mellom 1 og 2, men da jeg var inne nå og tap nr 3 ble konstatert gav de oss tilbud om utredning. Begrunnelsen var "tre tap innen rimelig tid".
Hei, TS her, så bra dere får hjelp❤️ Får du hjelp offentlig eller måtte dere til privat?
Jeg har 4 tap på rad nå, så vet ikke om jeg skal høre om IVF eller utredning for habituell abort. Gynekologen min sier som tidligere sagt at det er «ingenting galt» med meg.
 
Hei, TS her, så bra dere får hjelp❤️ Får du hjelp offentlig eller måtte dere til privat?
Jeg har 4 tap på rad nå, så vet ikke om jeg skal høre om IVF eller utredning for habituell abort. Gynekologen min sier som tidligere sagt at det er «ingenting galt» med meg.
Du kan be om begge deler, det er undersøkelser du kan ta parallelt. Med de enorme ventetidene, så kan du gjøre den ene undersøkelsen mens du venter på den andre. Det oppfordret de meg til på Rikshospitalet.
 
Hei, TS her, så bra dere får hjelp❤️ Får du hjelp offentlig eller måtte dere til privat?
Jeg har 4 tap på rad nå, så vet ikke om jeg skal høre om IVF eller utredning for habituell abort. Gynekologen min sier som tidligere sagt at det er «ingenting galt» med meg.
Tusen takk:Heartred
Vi får hjelp offentlig. Jordmødrene på sykehuset som tok ultralyden for å konstatere MA foreslo utredningen. Jeg tok blodprøver som første steg dagen etter tablettene og mesteparten av aborten var gjennomført.

Så utrolig trist å høre om ditt fjerde tap:Heartred Det må være grusomt. Sender deg en god klem og tenker på deg. Håper det har gått enkelt og greit for seg i det minste, sånn kroppslig sett:Heartred

Jeg ville bedt om utredning eller et eller annet. Du kan jo ikke gå sånn og miste om igjen og om igjen. Ikke sikkert det er noe galt, men det skader ikke å utelukke noe.
 
Hei, TS her, så bra dere får hjelp❤️ Får du hjelp offentlig eller måtte dere til privat?
Jeg har 4 tap på rad nå, så vet ikke om jeg skal høre om IVF eller utredning for habituell abort. Gynekologen min sier som tidligere sagt at det er «ingenting galt» med meg.
Har du hatt hysteroskopi enda? Jeg har også mistet, 5 ganger totalt. De fant skillevegg i min livmor også (ser fler har skrevet det høyere opp her). Som jeg ble fortalt, hvis du blir gravid på egenhånd; er ikke IVF aktuelt via det offentlige. Jeg ble avvist hjelp, men det var også pga andre ting som blodpropp tidligere.

En gynekolog kan ikke si at alt er normalt kun på ultralyd. Ikke 3D ultralyd, ikke vannscanning, ikke noen andre steder kan man få oversikt som på hysteroskopi. Jeg ville absolutt rådet deg til å ta det. Mest sannsynlig vil du bli avvist, men ikke gi deg. Hos meg benektet de at noe var galt, men jeg hadde faktisk en skillevegg som delte hele livmoren min og cervix i to. Har vært hos gyn 2 ganger i måneden i 2 år, og aldri noen som har sett. Selv ikke når de leter etter den, synes det. Ikke spør meg hvorfor men flere sier det samme. Jeg råder deg på sterkeste: krev en hysteroskopi mens du venter ❤️ hos meg er barnløsheten kanskje fikset på 30 min opersjon. Tenk så mange år jeg kunne spart - dersom operasjonen går fint. Bitter tanke må jeg innrømme.

Masse masse lykke til og bare send meg melding om du trenger å ventilere. Å miste mange ganger gjør noe med en.
 
Back
Topp