Ha med små barn i begravelse..

Var i samme situasjon når minsten var 8 måneder.
Endte med at eldste var på skolen, mellomste i barnehagen og mini var med.
Tenkte at ja de eldste skjønner mye, men det å sitte stille i kirken og så under maten etterpå ville de ikke klare like godt.
Mini sov mye av tiden

Det er 30 år sida farmor døde, men det gjør fortsatt vondt for meg at eg ikkje fikk være med i begravelsen hennes. Eg var 4 år da. Den dagen tenkte eg sikkert ikke noe over det, og hadde det nok mer moro hos venninna mi.
Men etter eg blei voksen, har det vært sårt at eg ikke fikk være med.

Når pappa døde tok eg ikke med min gutt som da var 3 mnd. Men nevøene mine på 2 og 5 var med. 2-åringen fikk sitte å se på youtube på en telefon, så han var fornøyd. :)

Vi tok med vår da 3 åring i onjelens begravelse
Ser ingen grunn til at de ikke kan cære med

Da bestemoren min døde i høst tok jeg med knærten på 2 år, men jeg timet det slik at han tok duppen da begravelsen startet og sov til en stund uti minnesamværet etterpå. Jeg hadde ikke tatt ham med i kirken, det er han for liten til.

Jeg var nylig i begravelse der det var med ei jente på nesten 4. Hun oppførte seg eksemplarisk, men det var en langvarig begravelse og det var nok ganske kjedelig for henne på slutten. Tror nok jeg ville hatt med en 3-åring ja.

Jeg hadde ikke med toåringen i bestemors begravelse i mars. Jeg er veldig glad han ikke ble med, jeg hadde mer enn nok med meg selv. Sambo hentet han i BHG etter kirken, det fungerte her.

Det er 30 år sida farmor døde, men det gjør fortsatt vondt for meg at eg ikkje fikk være med i begravelsen hennes. Eg var 4 år da. Den dagen tenkte eg sikkert ikke noe over det, og hadde det nok mer moro hos venninna mi.
Men etter eg blei voksen, har det vært sårt at eg ikke fikk være med.

Når pappa døde tok eg ikke med min gutt som da var 3 mnd. Men nevøene mine på 2 og 5 var med. 2-åringen fikk sitte å se på youtube på en telefon, så han var fornøyd. :)
Jeg r også irritert for at jeg ikke fikk være med i bestefars begravelse som 5 åring
Viktig å la barn være med

Min tanke er at du har mer utbytte av å være der enn barna. Hvis du får roen rundt deg, kan du la følelsene styre litt mer. Du kan mimre med familie og få litt tid for deg selv. Når man er sammen med barn så føler man ofte at man må holde litt av følelser tilbake, du må også bruke mye energi på dem. Så kanskje lettere å bearbeide sorgen uten barna. Men forstår også tanken om å ønske å inkludere..

Hadde tatt med :) Det pleier jo som regel å være noen leker bakerst i kirken om hun blir urolig :)

Hadde tatt med! Her blir de fleste prestene nesten fornærmet om det ikke er med barn.. Og barna skjønner uansett mer enn hva vi tror!
:)

Vi tok med vår 5mnd gamle baby i oldefars begravelse. Hun ble redd av høy sang, da gikk jeg ut og alt var greit. Det var en selvfølge å ha henne med. Han elsket henne høyt..

Jeg hadde nettopp med mini i pappa sin begeavelse, hun er 5 mnd, og det gikk veldig greit. Min minste søster på 4.5 var også der :) eneste tipset er å ikke la barn sitte sammen, da det er fort gjort å glømme seg litt ut da:p

Du må nesten bestemme ut ifra dine barn.
Snuppa her var i begravelse når hun var litt over et år da til sin tippoldemor, hun var delaktig i begravelsen (gikk frem med rose i kirken), året etterpå var vi i tre begravelser og hadde barnevakt for henne til alle tre, selvom det var nære slekt så ble det feil å ta henne med siden hun da var veldig aktiv og hadde fint kunne gått opp til kisten og banket på.
Nå som hun er 4 kunne hun derimot fint blitt med igjen

Vi hadde med storesøster på 2år og lillebror som var baby til begravelse, til bestefaren til barnas far. Gutten har fått samme mellomnavn som bestefaren, og dette ble til og med nevnt i talen.. ble 1stk populær baby ;) (jeg visste ikke om at dette skulle bli nevnt i talen :) ) mener vi kom litt tidligere enn de andre,så storesøsteren fikk se seg litt rundt/utforske før de andre kom. Hun har alltid vært veldig veslevoksen,men utforskertrangen var stor med en gang vi kom dit.... så greit å få bli kjent med omgivelsene før alle kom :) gikk som smurt!
Men vil tro det kommer an på holdningene til resten av familien:)
Og tror vi hadde med rosiner eller den slags, i bakhånd, om det skulle bli mye babling fra søster ;)

Jeg har tatt med gutten på en begravelseseremoni på sykehuset og det gikk fint. Men fikk vite i dag at en i slekta har gått bort, så da blir det snart en begravelse, og vi kommer nok ikke til å ta med 3 åringen til det. Ikke forstår han døden og vil ikke at han skal se alle voksne gråte uten at han forstår helt hvorfor.

Vi hadde nylig en begravelse for svigerbror. Jenta mi på 15 mnd valgte vi å ikke ta med. Hun er veldig redd fremmede og kjeder seg fort. Klatrer høyt og lavt og veldig aktiv. Så vi valgte bhg på henne og begravelse for oss

Hadde tatt med uansett alder om det var nær familie, så ser man jo an hvordan barnet er da, hvor mye man vil snakke om det både på forhånd og etterpå! :)

Vi tar med vår 3 åring til fredag. Vi var egentlig på nei siden men det var ønske fra den delen av familien da de to små barna i familien også kunne lette litt på stemningen ved at barn er barn, uansett hvor de er :)

Det er ingen regel om at man må være stille og rolig under en begravelse. det finnes også lekerom i mange kirker som du kan ta med barna om de blir urolig :)

Back
Topp