Ha bleie på en sengevæter på over 5 år?

Man må være 8 år for å få bleier på blå resept. Hvis man har problemet på dagen også, er aldersgrensen 5 år. Og første resept må skrives ut av spesialst på området. Vår 7 åring passer heldigvis i de største på dagligvaren ennå. For de på apoteket blir dyre i bruk, uten resept..

Det er nok ikke sant. Min ble 6 år i november og vi har hatt drynites og kladder på blå resept siden i sommer. Vi har fått alt fra fastlegen. Og her er det kun nattlig enurese som er problemet. ;)

Det stemmer ikke. Var en vanlig allmennlege som skreiv ut bleier til vår gutt på blåresept, å han var 4,5 år da.
Legen min sjekka dette i forrige uke i forhold til bleier og engangskladder i og med at 6-åringen har kronisk forstoppelse og i perioder ikke har kontroll over blæra når han ligger. Han fikk beskjed om at dette ikke kunne skrives ut før barna var 8. Vet du om resepten ble skrevet ut på deg evt med en spesiell diagnose for å unngå reglene? Så kan jeg klare det samme...

Det er nok ikke sant. Min ble 6 år i november og vi har hatt drynites og kladder på blå resept siden i sommer. Vi har fått alt fra fastlegen. Og her er det kun nattlig enurese som er problemet. ;)
Samme spørsmål som over til deg;-)

Samme spørsmål som over til deg;-)

Her står det i jenta's navn, med diagnose nattlig enurese. Var ikke noe hokos pokus iallfall. Det kan jo være hun brukte en eller annen kode på data'n jeg ikke så, men når vi er på apoteket, så er det iallfall frøknas fødsels og personnr vi må oppgi og hennes navn på kvitteringen :)

Her passer ikke libero nr.8, så vi må bruke drynites eller annen type bleie uansett. Og siden hun fremdeles bare er 6 år, var drynites til jenter det som var det beste.

Her står det i jenta's navn, med diagnose nattlig enurese. Var ikke noe hokos pokus iallfall. Det kan jo være hun brukte en eller annen kode på data'n jeg ikke så, men når vi er på apoteket, så er det iallfall frøknas fødsels og personnr vi må oppgi og hennes navn på kvitteringen :)

Her passer ikke libero nr.8, så vi må bruke drynites eller annen type bleie uansett. Og siden hun fremdeles bare er 6 år, var drynites til jenter det som var det beste.
Takk! Da må jeg bare får han til å undersøke mer om det er en annen kode enn den han prøvde seg på....

Da har nok legen lagt inn feil pkt på resepten. Hvis interesse: http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147624.cms Ca midt på siden § 501.

Da må legen være magisk, ettersom diagnosen er nattlig enurese og vi har hatt det på resept i nesten 1 år.
Hun har brukt minirin, som ikke ga effekt. Og vi har har vært på sykehuset til spesialist først nå i etterkant. Og heller ikke de sier noe på det. Fikk faktisk spørsmål om vi vi hadde det fra før. eller om han skulle skrive ut til oss...og hun er fremdeles bare rett over 6 år. NAV har heller ikke moiet noe på det, enda vi har søkt om hjelpestønad pga økte utgifter ifb med diagnosen. Fikk bare et " Så kjekt" da jeg svarte at bleier og kladder hadde vi på resept og slapp heldigvis den utgiften.

Så det er fullt mulig, selv om man kun har det på natterstid ;)

Da må legen være magisk, ettersom diagnosen er nattlig enurese og vi har hatt det på resept i nesten 1 år.
Hun har brukt minirin, som ikke ga effekt. Og vi har har vært på sykehuset til spesialist først nå i etterkant. Og heller ikke de sier noe på det. Fikk faktisk spørsmål om vi vi hadde det fra før. eller om han skulle skrive ut til oss...og hun er fremdeles bare rett over 6 år. NAV har heller ikke moiet noe på det, enda vi har søkt om hjelpestønad pga økte utgifter ifb med diagnosen. Fikk bare et " Så kjekt" da jeg svarte at bleier og kladder hadde vi på resept og slapp heldigvis den utgiften.

Så det er fullt mulig, selv om man kun har det på natterstid ;)
Ikke trylling, men juging;) Synes bare det er litt synd at noen har "snille" leger som omgår regelverket, mens andre må betale selv. Hvis de har feil lege..

Ikke trylling, men juging;) Synes bare det er litt synd at noen har "snille" leger som omgår regelverket, mens andre må betale selv. Hvis de har feil lege..

Selvfølgelig, legen lurer systemet. Og NAV som skal håndheve systemet, de bryr seg ikke.
Diagnosen er som den er, og den samme sto på data'n hos apoteket. Men igjen, de alle bare juger ;)

Merkelig at legen lyger. Vi har vært hos 2 forskjellige leger her, fastlege å en vi fikk time hos på dagen. Sistnevnte ordna blåresept å fastlegen spurte om vi hadde det. De på apoteket sa heller ingenting på det. Barnelegen på sykehuset sa heller ingenting på det, han spurte om vi hadde blåresept, om ikke skulle han ordne det.

Det er 8 års "grense" for å få hjelpemidler fra hjelpemiddelsentralen for enureseproblem, med mindre en spesialist mener det er behov for hjelpemidler. For det kan ikke vanlig lege søke om før barnet er 8. Men de kan skrive ut resept på tisseunderlag og bleier.

Back
Topp