Høyt symfysemål

Jeg ble plutselig målt mye større nå i uke 39, ikke så stort som deg, men kraftig økning på en uke. Har derimot en vikarierende lege nå i ferien og tenker for meg selv at han kanskje bare måler litt ulikt fastlegen....

Er det den samme som har målt hver gang?

Sa ikke den som målte noe? Det er jo laaangt utenfor kurven! Lå ca på 33 cm på begge mine rundt uke 39!
Hun sa ikke mer enn å bekrefte mitt "oi, det var høyt", og vil ha meg inn igjen to ganger neste uke. Vet jo at det ikke blir en liten baby, men hallo! :o

Det er samme som har målt hver gang ja... Nå vil jeg faktisk settes i gang for å få ut denne enorme babyen :eek:

Skjønner.. Men det kan også bare være hvordan babyen ligger i dag ;) Bra at du blir fulgt opp i hvertfall! Når er termin?

Det har jo også litt å bety om babyen har lagt seg ned i bekkenet eller ikke[emoji4] Her var sf-mål 36 ved 39 uker og 35 på 40 uker. Og jordmor var ikke bekymret siden baby har lagt seg ned i bekkenet.

Det har jo også litt å bety om babyen har lagt seg ned i bekkenet eller ikke[emoji4] Her var sf-mål 36 ved 39 uker og 35 på 40 uker. Og jordmor var ikke bekymret siden baby har lagt seg ned i bekkenet.
Han ligger så langt nedi bekken at dem knapt finner hodet :P

Ja, det er jo en mulighet for det. Enten det eller så stangerer det da de har nådd vekten sin. Men har du fått en vekstestimering?
Han ble estimert til 3600g fredag for en uke siden... men etter hva jeg leser klarer de jo nesten aldri estimere riktig?

For min del skyldtes det høye symfysemålet en tilstand som heter polyhydramnia. Altså overproduksjon av fostervann. De valgte å sette i gang 16 dager før termin fordi det kan innebære en risiko hvis vannet går. Med så mye vann klarer ikke baby å komme seg langt nok ned i bekkenet så det er fare for at navlestrengen kommer først og blir klemt av hodet som "faller" ned i bekkenet.

Sniker fra mai [emoji4] mitt sf-mål var en del over gjennomsnittet på slutten av svangerskapet, og lå litt over gjennomsnitt hele svangerskapet.. jeg fikk en gutt på 2775g [emoji4] så min erfaring er at SF-mål ikke alltid stemmer [emoji6]

Min erfaring og det jm sier her hvertfall er at sf mål ikke nødvendigvis sier så mye om hvor stor baby blir. Men de vil gjerne at det følger kurven. Det kan være mange grunner til at man ligger høyt eller lavt.:happy:

Har hatt høyt sf mål og stor mage hele veien dette svangerskapet men på ul kunne de se at han var ca 1% mindre.. Så att sf målet er høyt bekymrer meg ikke stort :) tipper det kommer en gutt på ca 3900 ved termin :)

Back
Topp