Høyt sf-mål = glukosebelastning?

Guttemamma12

Blir kjent med forumet
Var hos jm idag. Sf målene som har blitt tatt i uke 25 og nå (uke 27+5) var høye. Er akkurat blitt 24 år, så ikke standard at jeg skal ta glukosebelastning. Men jordmor vil jeg skal ta det pga målene, og fordi jeg har lagt på meg 12 kg. Er 170cm og før svangerskapet veide jeg 60kg, så ikke overvektig.

Jeg er egentlig ikke bekymret for svangerskapsdiabetes, men man begynner jo å tenke litt.. er det noen som har opplevd ca det samme? Hvordan gikk det i såfall med dere? :)
BD41FDBD-978E-4EAF-817B-56A9C1460747.jpeg

Høye mål _kan_ jo tyde på stort barn (men trenger ikke bety det selvfølgelig), og stort barn kan bety ubehandlet svangerskapsdiabetes. Tenker at det kan være greit å ta glukosebelastningen, om den er negativ er jo det fint.

Høye mål _kan_ jo tyde på stort barn (men trenger ikke bety det selvfølgelig), og stort barn kan bety ubehandlet svangerskapsdiabetes. Tenker at det kan være greit å ta glukosebelastningen, om den er negativ er jo det fint.

Jeg skal selvfølgelig ta den! :) Flott at man får oppfølging, men jeg ble veldig overrasket da tanken på det aldri engang har streifet meg.

Vektoppgang har jo litt å si. For de fleste tester tenker jeg heller en test for mye enn en for lite. Mest sannsynlig får du jo vite at blodsukkeret er fint :) og hvis ikke finner du ut av det og det er jo også bra.

Jeg veide 64,7 og da jeg ble gravid, og nå 28 uker på vei veier jeg 64 blank (gikk nemlig ned til 59kg av hyperemesis, så er nesten på startvekt igjen), men hovedårsaken til at jeg ikke skal ha glukosebelastningstesten er at jeg er andregangsgravid.

Første svangerskap gikk jeg opp fra 57 kg til 65 kg som høygravid (så 8 kg totalt, men da jeg var 27-28 uker veide jeg 62, så hadde bare gått opp 5 kg da), men måtte likevel ta testen, fordi det visstnok var standard for alle førstegangsfødende. Jeg var i tjueårene da.

Lykke til med testen :)

Har inntrykk av at det er mye lavere terskel for at man skal ta den nå hovedsakelig for å utelukke og tenket at det egentlig bare er bra:) Jeg er førstegangs, over 25 og litt for høy BMI så måtte ta den pga det. Synes det gikk overaskende bra og tallene var heldigvis normale:happy:

Jeg hadde helt likt som deg i forrige svangerskap. Kurven vår ser helt lik ut. Jeg testet, var negativ, men baby var nesten 4,3. Hun lå på 95 persentil på ultralyd og. Denne gangen er både magen, symfysemål og vekstestimering lavere. Trenger ikke bety stort barn, men det kan vær en indikasjon på det :)

Blodsukkeret lå på 7,8 2 timer etter. Noen andre som har liggi på det samme? Og gikk det greit, eller var det for høyt?

(Får svar i morgen, men jeg er veldig nygjerrig)

Blodsukkeret lå på 7,8 2 timer etter. Noen andre som har liggi på det samme? Og gikk det greit, eller var det for høyt?

(Får svar i morgen, men jeg er veldig nygjerrig)

Mener å ha lest at 7,8 er det øverste som er innenfor når det kommer til blodsukkeret etter 2 timer så vil anta at du ligger i grenseland og kanskje må måle blodsukker og sjekke ut nærmere. Ikke så god peiling på det altså:p

Back
Topp