Høyt HB nivå, lavt jernlager?

I uke 13 var jeg og tok blodprøvene som skulle tas til den første svangerskapskontrollen. Men pga påske så tok det tid før jeg fikk reist innom å fått påskrevet blodprøvesvarene.

Men..HB'n var høy hos meg, 14.1 og ferritin var bare 13..slik jeg forstår det bør ikke HB nivået være høyere enn 13.5 i 2 og 3 trimester.
Jeg prøver jo og tenke at hadde de vært missfornøyde med 14.1 i HB så hadde de jo sagt ifra om dette.. Hvordan har deres HB vært? Jeg vet jo at den på sikt vil synke litt, men jeg tror ikke jreg klarer og vente helt til juni med å få svar på dette?
:banghead: og ble dere med lavt ferritin nivå satt på jerntilskudd selv med høy HB?
Tok ny hb nå, uke 20. Sunket i fra 13,7 til 12,5. Så da starter jeg på 65 meg jern:happy:
 
Tok ny hb nå, uke 20. Sunket i fra 13,7 til 12,5. Så da starter jeg på 65 meg jern:happy:

Rart å si så bra, men det er det jo :)
Skal be om ny prøve i uke 20 jeg også tror jeg! Har roet meg ganske i forhold til hele greia men syntes det er for lenge å vente til juni for å se om den har gått ned nok så jeg ikke ligger i grenseland til hva som er innafor :)
 
Men hb og jern er vell ikke noe som nødvendigvis henger sammen sånn jeg har forstått det. Min hb var 11,4 og jern var 82, legen var kjempefornøyd med jernlageret mitt. Å noe utenom graviditet da, men den ene jenta mi måtte ta flere blodprøver for ei stund siden pga lav blodprosent, men der var alikevell jernlageret fint:)
så skulle tro du kunne ta jerntilskudd selvom blodprosenten va høy kanskje?
 
Men hb og jern er vell ikke noe som nødvendigvis henger sammen sånn jeg har forstått det. Min hb var 11,4 og jern var 82, legen var kjempefornøyd med jernlageret mitt. Å noe utenom graviditet da, men den ene jenta mi måtte ta flere blodprøver for ei stund siden pga lav blodprosent, men der var alikevell jernlageret fint:)
så skulle tro du kunne ta jerntilskudd selvom blodprosenten va høy kanskje?

Dersom dette hadde vært mye senere i svangerskapet, der jeg hadde høy HB så ville de nok ikke satt meg på jerntilskudd da det kan bidra til økning i HB.. Slik jeg forstår det :) ble ikke satt på tilskudd sist heller og da hadde jeg også lave verdier, men HB'n holdt seg bra så derfor ingen tilskudd.. Så regner med det blir samme smørja her igjen nå...
 
Back
Topp