høyt blodtrykk

bolla231

Andre møte med forumet
Noen her som har høyt blodtryk k,eller vet hva som blir gjort med det?hadde 135/99 på kontroll i dag. er d veldig hø yt undertrykk??hadde 1+ i utslag på protein og blodspor..har fått time på sykehus i morgen!noen som vet hva slags prøver som blir tatt og blir man evnt lagt inn eller satt igang hvis det er s.f??lurer på om jeg skal ta medsykehusbaggen og forberede meg liksom??:/

Jeg fikk s.f!
Jeg ble fortalt at jeg muligens måtte inn en dag på observasjon etter at de fant proteiner i urinen og høyt blodtrykk. Ble lagt inn samme dag som dette ble oppdaget (uke 34+4) som var en mandag, tirsdagen måtte jeg samle urin, onsdagen ble jeg satt i gang, torsdagen var babyen ute! Det var ikke bare en natt med observasjon med andre ord. Jeg fikk ikke komme hjem før babyen var ute! :) Først mente de at de skulle sette meg igang innen 2 uker, men ble satt i gang dagen etter at de fortalte meg det!

Det som skjedde mens jeg var innlagt var hyppige blodtrykksmålinger helt fram til etter fødselen. Jeg måtte også samle urin i 12 timer for å se hvor mye som kom i løpet av den tiden.( Om man tisser for lite er dette tegn på s.f ) Da det ble helt sikkert at jeg hadde s.f og at det var fare for at det skulle utvikle seg ble jeg satt i gang med ballongkatetet. 

Undertrykket mitt lå på 100-110 hele tiden. Etter fødselen lå det på 99 og gikk nedover. dagen jeg reiste hjem, 12 dager etter fødsel var undertrykket 89.

Jeg skulle nå vært 38+1, men har istedenfor en herlig gutt som er én måned gammel neste søndag! :)

Er nok lurt å ha bagen klar ihvertfall.;)
Lykke til, håper på oppdatering når du vet noe mer :))

Jeg ville tatt bagen med. Sist svangerskap fikk jeg forhøyet BT og spor i urinen og jeg ble lagt inn til observasjon. Da var mitt undertrykk på 98. Lykke til 

Ta med fødebagen!! Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kom ut fra sykehuset før barnet var ute da jeg var på en kontroll på sykehuset. Blodtrykket var da høyt og jeg hadde en god del tegn på s.f. Ble satt i gang noen timer etterpå. Jeg ble helt tatt på senga....

Oi. Det gikk jo unna kan man si!:) bra det gikk bra da! Tok med meg bagen. Men blodtrykket var nå 113/80. Syns det er rart d var så stor forskjell fra den ene dagen til den andre?eller er det normalt?var 0-1 i protein spor. Tok ctg og alt var bra der. Er litt hoven i hender. Og tung i hue. Men ble nå bare sendt hjem da. Får vel bare følge med på b.t og urinen kanskje. Bare lurer på når grensa på vondt i hodet er liksom. Har ofte vondt i hodet utenom s.s også. Særlig når det er dårlig vær..

Så bra blodtrykket var bedre! På meg svingte det også en del. Så lenge du føler deg grei, tror jeg ikke det er noen fare, men håper du følges opp på sykehuset med hyppige målinger? Jeg anbefaler ikke å bli satt i gang, så bedre å vente på at alt starter naturlig hvis s.f er under kontroll... Lykke til!

Ikke sant.Har jo hatt undertrykk på 90 og 99 de to siste jordmor kontrollene. Syns det er rart dem ikke tok hensyn til det selv om trykket nå var på 80???!!

Ok.takk for det :)ja får bare følge med. Og kanskje ringen føden hvis jeg får sympt .

Ja :/

Jeg har hatt høyt blodtrykk siden uke 33 og noen ganger har det vært undertrykk opp mot 98 og andre ganger 90.. Hadde s.f forrige svangerskap, ble satt i gang 6 dager før pga lite forstervann. da også begynte trykket øke i uke 33, men de setter ikke i gang før de ser det må til for enten mor eller barn. Slutsomt å hele tiden vente på at man kaaanskje blir satt i gang.. jeg hadde undertrykk 90 i går og vondt i hodet hele helgen. men kun spor på proteiner denne gang. neste kontroll har jeg vel lavere blodtrykk og mer proteiner ;-) de følger deg nok godt opp, men ta kontakt om du føler deg uvel på noen måte så får de vurdere:-)

Nettopp kommet hjem fra sykehuset. Ble lagt inn fredag pga høyt bt (undertrykk på 99- 105) i en uke, 1+ på protein, samt at jeg hadde hatt en dag med pluttselig oppkast. Da jeg kom til sykehuset ble det tatt en rekke blodprøver, urinprøve og BT ble målt og jeg ble satt på ctg reg. 

Ble lagt inn for observasjon, og blodprøver og ctg viste at mor og barn hadde det greit. Ingen alvorlig svangerskapsforgiftning Fikk være noen dager ekstra og blodtrykket stabiliserte seg, samt at det var rikelig utslag på blod og ctg viste regelmessige moderate modningsrier (60-80 kpac). Hadde også 2 cm åpning, og håpet at fødsel skulle skje på disse dagene. Riene vil ikke ta seg opp, og gjør liten nytte, så jeg reiste hjem og har fortsatt disse modningsriene ca 12-15 timer daglig.....bare venter på at de skal bli vondere!!!

Får håpe at du ikke har svangerskapsforgiftning og at alt blir greit; men om du skulle ha det bir du i alle fall lagt inn og overvåket nøye; hvis det er fare for mor og eller barn vil fødselen settes i gang, eller du får keisersnitt.
Masse lykke til i alle fall :-)

Back
Topp