Høyt blodtrykk. Erfaringer? Puls?

mariaen

Betatt av forumet
Er hjemme med høyt blodtrykk. Er gravid i uke 37. Pulsen vil ikke ned? Enda jeg ligger strak ut. Er dette noe jeg burde bekymre meg over?

Jeg dro til legen en gang med høyt blodtrykk og rask puls. Ble vel bare sjekket og sendt hjem, med beskjed om å ta kontakt igjen ved evt forverring. Husker ikke helt, er 3 år siden.

Har vært å sjekka. Har høyt bt. Skal på ny måling i morgen

Er vanskelig å si om det er noe å bekymre seg for siden du ikke vet årsaken. Satser på det ikke er noe alvorlig. Masse god bedring❤️

Jeg hadde høyt blodtrykk mot slutten av begge mine siste svangerskap (+ i første for flere år siden, men der var det morkakesvikt og svangerskapsforgiftning tidlig, så det blir noe annet). Pulsen var ok. Måtte bare ta det mest mulig med ro, og gikk til kontroll to ganger pr uke. Så lenge jeg ikke hadde proteinuri og blodprøvene var greie, samt at blodtrykket ikke ble altfor høyt, fikk jeg gå. De lurte på å sette meg igang med siste, men lot det heldigvis være. Begge fødslene startet spontant med rier ca i overgangen uke 38/39. Fikk veldig høyt blodtrykk under fødsel, så jeg fikk blodtrykksmedisin (trandate) for å holde det i sjakk. I tillegg fikk jeg epidural (som virker blodtrykkssenkende) med første. Rakk ikke med andre, han kom så fort. Følte meg veldig godt ivaretatt iom at jeg fikk så hyppige kontroller. Beste tips herfra: ta det mest mulig med ro! Alt som kan vente, får vente, evt får noen andre gjøre det for deg. Du gror et barn, det får holde. :) Lykke til!

Back
Topp