Høyrisiko svangerskap

lillenummer3

Forelsket i forumet
er det noen her som og har høyrisikosvangerskap? Jeg er i ett nå og skal til legen i morgen for å få klexane sprøyter (blodfortynnende) pga av at jeg har hatt blodpropp før. gikk på det sist svangerskap også. skal gå på dem hele svangerskapet pluss 8 uker etter fødsel. blir mye nålestikk ...

men grunnen til at jeg er i ett høyrisiko svangerskap er at jeg fødte datteren min i uke 27+3 sist gang. skal derfor ha ekstra oppfølging fra sykehuset. vet ikke helt hva det innebærer men det blir og sent henvisning i morgen. noen som kan si noe om deres oppfølging fra sykehuset?

håper veldig på at jeg går lenger gravid enn sist gang

Last edited:
jupp :) tar blodforynnende i tabelett form hver dag og hcg tilskudd 2 ganger i uken samt at det blir mange ultralydet første allerede 16/7 :)

♡♡Termin 01.03.2015♡♡

Sniker fra februar :) Jeg hadde alvorlig svangerskapsforgiftning ned første, noe som endte med lite fostervann, infarkt i morkaka og keisersnitt i uke 32+6. Jeg har gått på albyl-e fra eggløsning og begynte med Klexane fra positiv test. Har vært på UL da jeg var 7+2, og skal igjen da jeg er 11+2. Blir så OUL og hyppige UL'er etter det. Regner også med å bli sykmeldt rundt uke 20++. Krysser fingrene for å gå til termin denne gang!

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Sniker fra februar :) Jeg hadde alvorlig svangerskapsforgiftning ned første, noe som endte med lite fostervann, infarkt i morkaka og keisersnitt i uke 32+6. Jeg har gått på albyl-e fra eggløsning og begynte med Klexane fra positiv test. Har vært på UL da jeg var 7+2, og skal igjen da jeg er 11+2. Blir så OUL og hyppige UL'er etter det. Regner også med å bli sykmeldt rundt uke 20++. Krysser fingrene for å gå til termin denne gang!

jeg fikk premture rier som de ikke klarte å stoppe, hadde i tillegg styrt fødsel og det hele var over på 3 og en halv time. jeg hadde ingen forvarsel på at dette skulle skje. så derfor har det tatt lang tid for i det hele tatt å begynne å prøve å bli gravid. men nå som jeg er det kjenner jeg at dette blir ett tungt svangerskap, for tankene om hva som skjedde er der allerede og veldig redd for at det skal skje igjen...

men fra det ble sendt henvisning til sykhuset til du var der inne på kontroll, hvor lang tid tok det?

jeg fikk premture rier som de ikke klarte å stoppe, hadde i tillegg styrt fødsel og det hele var over på 3 og en halv time. jeg hadde ingen forvarsel på at dette skulle skje. så derfor har det tatt lang tid for i det hele tatt å begynne å prøve å bli gravid. men nå som jeg er det kjenner jeg at dette blir ett tungt svangerskap, for tankene om hva som skjedde er der allerede og veldig redd for at det skal skje igjen...

men fra det ble sendt henvisning til sykhuset til du var der inne på kontroll, hvor lang tid tok det?
Huff, skjønner godt at du er redd! Det tok vel 3 uker fra legen sendte henvisning til jeg hadde UL, brevet kom i posten etter ei og ei halv uke tror jeg. Gikk fort! Du burde jo få masse oppfølging pga det som skjedde, og det kan lønne seg å ta en prat med jordmor. Har du vært til samtale på sykehuset i etterkant ang. fødselen ? Fant de ut hvorfor? De sendte vel inn morkaka til obduksjon? Jeg hører til Lillehammer, de har i alle fall vært helt fantastiske mtp. min historie.

Huff, skjønner godt at du er redd! Det tok vel 3 uker fra legen sendte henvisning til jeg hadde UL, brevet kom i posten etter ei og ei halv uke tror jeg. Gikk fort! Du burde jo få masse oppfølging pga det som skjedde, og det kan lønne seg å ta en prat med jordmor. Har du vært til samtale på sykehuset i etterkant ang. fødselen ? Fant de ut hvorfor? De sendte vel inn morkaka til obduksjon? Jeg hører til Lillehammer, de har i alle fall vært helt fantastiske mtp. min historie.

jeg hadde en samtale med jordmor noen dager etter fødsel, men da gikk de bare igjennom fødselen. Jeg ville ha samtale med sykehuset angående fødselen min , men fastlegen min sa at det gikk ikke da de hadde så stor pågang at det ikke var mulig å få en samtale før jeg var blitt gravid... min fødsel startet enten pga riene, eller pga av livmorhalsen var svak, de vett ikke helt nøyaktig... og angående morkaka så aner jeg ikke. men jenta mi var gjennomsnittlig på både vekt og lengde i forhold til alder så det har sikkert ikke vært noe problem med den.

men ble lettet av at det ikke tar så lang tid med henvisningen :)

jeg hadde en samtale med jordmor noen dager etter fødsel, men da gikk de bare igjennom fødselen. Jeg ville ha samtale med sykehuset angående fødselen min , men fastlegen min sa at det gikk ikke da de hadde så stor pågang at det ikke var mulig å få en samtale før jeg var blitt gravid... min fødsel startet enten pga riene, eller pga av livmorhalsen var svak, de vett ikke helt nøyaktig... og angående morkaka så aner jeg ikke. men jenta mi var gjennomsnittlig på både vekt og lengde i forhold til alder så det har sikkert ikke vært noe problem med den.

men ble lettet av at det ikke tar så lang tid med henvisningen :)
Ja da kan det jo ha vært ren og skjær uflaks rett og slett. Får håpe du får en samtale nå snart i alle fall, slik at du føler deg ordentlig ivaretatt!

Har igår vært hos legen og fått klexane sprøyter, isj hadde glemt hvor fælt det svir... Men er blitt henvist til føde poliklinikken så da skal jeg inn til samtale om fødselen sist gang og hvilken plan det skal være for meg resten av svangerskapet.

Sent from my iPhone using BV Forum

Har igår vært hos legen og fått klexane sprøyter, isj hadde glemt hvor fælt det svir... Men er blitt henvist til føde poliklinikken så da skal jeg inn til samtale om fødselen sist gang og hvilken plan det skal være for meg resten av svangerskapet.

lykke til :)

♡♡Termin 01.03.2015♡♡

Jeg vet ikke enda hva et høyrisiko svangerskap vil si, men jeg har operert gastric sleeve i august i fjor og får dermed i meg lite næring. Samt har jeg PCOS, men ikke så mye symtomer på det lenger :lettet:

Noen som har noen gode råd?

Skal til lege onsdag neste uke og håper på å få litt svar.

Det er mye som er nytt og jeg går jo som sikkert mange andre å er urolig for at jeg skal spontanabortere.

Krysser fingrene for at jeg får bli med videre i Mars gruppa :):Heartred

Jeg er har også høyrisiko. (Vet ikke om jeg er gravid ennå). Mistet babyen vår på termin. Ukjent dødsårsak.

Er i risikogruppen da jeg har diabetes 1.

Vet ikke om d er høyrisiko akkurat, men har Ulcerøs colitt..

Sent from my iPad using BV Forum

Høyrisikosvangerskap er svangerskap der det er fare for barn og mors liv. Eller tilstander som kan gjøre barn og mor syk. Sist svangerskap var og ett rsikosvangerskap pga at jeg gikk på blodfortynnende. Det gir økt blødningsfare under fødsel og jeg fikk ikke lov til å føde på fødeloftet. Men i dette er det både blodfortynnende pluss fare for prematur som utgjør risiko

Jeg vet ikke enda hva et høyrisiko svangerskap vil si, men jeg har operert gastric sleeve i august i fjor og får dermed i meg lite næring. Samt har jeg PCOS, men ikke så mye symtomer på det lenger :lettet:

Noen som har noen gode råd?

Skal til lege onsdag neste uke og håper på å få litt svar.

Det er mye som er nytt og jeg går jo som sikkert mange andre å er urolig for at jeg skal spontanabortere.

Krysser fingrene for at jeg får bli med videre i Mars gruppa :):Heartred

Er i samme situasjon som deg. Når opererte du? Jeg i januar

Jeg opererte i august i fjor. Fikk egentlig beskjed om å vente 1-2 år. Men klarte ikke å vente mer ;) snakket med legen, han mente det skulle gå bra. Men følger ekstra godt med vitaminnivåene mine :)

Fikk svangerskapsforgiftning og hellp sist..fødte uke 25+5.. Skal til legen på torsdag og blir henvist videre til sykehuset da tenker jeg..blir nok karakterisert som et høyrisikosvangerskap..usikker på hva slags oppfølging jeg får,men jeg kommer nok til å være rimelig kravstor ;)datteren min er forøvrig fem år nå og fungerer akkurat som alle andre femåringer :) litt liten av vekst bare..

Last edited:
Jeg opererte i august i fjor. Fikk egentlig beskjed om å vente 1-2 år. Men klarte ikke å vente mer ;) snakket med legen, han mente det skulle gå bra. Men følger ekstra godt med vitaminnivåene mine :)

Jeg har ikke tatt kontakt enda med legen men kanskje jeg bør det snart...

Back
Topp