Høyre/venstre?

shannon

Forumet er livet
Oktobermirakler 2013
VIP
Augustlykke 2015
Har den siste tiden lagt merke til at Thale bruker venstre hånd mye mer enn høyre, er det andre som ser hvilken hånd som blir brukt mest av sine små? Er det noen mødre her som er venstrehendte forresten? Lurer på om det har noe å si, har det gjort noen ting vanskeligere for dere? 

hvis vi gir ronja ei rangle i høyre hand så bare ser ho på den å ska putt den i munnen, men gir vi ho den i venstre hånd, så rista ho på den som bare det [:-]

Både æ, sambo å broren e høyrehendt, men e en del venstre-hendte i familien da.

Vet ikke kor tili man kan fastslå nå sånt [8|]

Leste i spebarnsboken fra sandvik at man ved 9mnd kan ane hvilken hånd som vil bli den dominerende, så ja litt tidlig å se etter tegn allerede nå ja kanskje[:)] var bare at jeg og mine foreldre har lagt merke til det. prøver å gi henne leker i den andre hånden, men hun er ikke like ivrig med den. synes hun alltid har foretrukket venstre side, både å se til og leke med, når hun ruller rundt fra rygg til mage er det og mot venstre siden..
Bør vel ta det opp på helsestasjonen da, om det ikke er bra[8|]

Når jeg tenkte litt på det så slo det meg om det kan være at de er mer aktive med venstre for de at me stort sett sitte ved den venstre siden deres?
Har vært bevisst på det her hjemme. Men det har vært forde hun ligger mest med hode mot venstre. Det er ganske unaturlig å sitte ved den venstre siden hennes.

Jeg er høyrehendt og sambo er venstrehendt. Markus bruker begge hender like mye, dog kan han av og til foretrekke høyre noen få ganger. Prøver bevisst å passe på at han bruker begge sider like mye, og det går veldig bra.

Spennende å se om han blir høyre- eller venstrehendt da! [;)]

ORIGINAL: Mikke

ORIGINAL: shannon

Leste i spebarnsboken fra sandvik at man ved 9mnd kan ane hvilken hånd som vil bli den dominerende, så ja litt tidlig å se etter tegn allerede nå ja kanskje[:)] var bare at jeg og mine foreldre har lagt merke til det. prøver å gi henne leker i den andre hånden, men hun er ikke like ivrig med den. synes hun alltid har foretrukket venstre side, både å se til og leke med, når hun ruller rundt fra rygg til mage er det og mot venstre siden..
Bør vel ta det opp på helsestasjonen da, om det ikke er bra[8|]

Om man er venstrehendt eller høyrehendt er bestemt allerede før de er født og det er arvelig hvis en av foreldrene f.eks er venstrehendt, men når de er så små som de er nå er det jo ofte vanskelig å si..

Det med rulling er vel ofte slik at de ruller dit det er lettest for dem, men de skal jo etterhvert klare å rulle begge veier.

Ei venninne av meg fikk noen timer til fysio pga at hun tydelig foretrakk den ene siden og det hadde visst med hvordan hun haddet ligget i magen. Men nå er jo Thale så liten fortsatt at jeg tror ikke du har noe å bekymre deg for uansett, men med min første fikk jeg et råd på hs om å legge leker og sitte på motsatt side å oppfordre til å rulle den veien og det fungerte.

Så for de aller fleste tror jeg nok dette er helt normalt. Ting kommer etterhvert.[:)]

Når det gjelder rulling så klarer ikke Leander å komme seg rundt når han har klær. hehe.. han er bare sååååå tykk... Men legger han på baderomsgulvet av og til helt uten klær og da er det tydeligvis lettere å bevege seg.
Det ser nesten ut som valkene på låra ikke kommer seg forbi bleia[:D][:D]
jaja han får det vel til det også når han blir enda litt sterkere...[:)]

og jeg som trodde førstemann var stor...[:)]

Jeg visste jo at dette var noe som går i arv, og ingen på min side er det så jeg måtte jo spørre farens søster om de har noen i sin familie, og joda, pappan hennes er venstrehendt da..
Hun har jo ikke arvet noe annet fra han, ikke hva jeg kan se så det skulle ikke forundre meg om dette var det[:D]
Stakkars Leander da[:D] nesten litt stygt å le, men klarer ikke å la være å se det for meg[:D]
Er sikkert ikke langt igjen før det går med klær og så lenge han er interessert i det[;)]
Har prøvd å legge thale med hodet andre veien men da ruller hun bare til samme side og blir stoppet av stuabord-beinet, så at det er en hindring der er ikke det som stopper henne[8|]

Back
Topp