høygraderte celleforandringer

lala26

Andre møte med forumet
fikk en dårlig nyhet i dag om at det var funnet høygradert celleforandring..[:(] selfølgelig når det er fredag å pr brev!!! det måtte da gå ann å ringt!!!!!!!...skal på kontroll om 3 uker. syns det er lang ventetid.. er det noen av dere som har vært borti det selv og vet hva det vil si?? er også redd for hvis svangerskapet må avbrytes.... er det vanlig?

vet ingenting om det..kanskje ta en tlf til legen å si at du vil inn til samtale, siden du har en del spm.
lenge å vente i 3 uker.[&o]
sender deg en klem.

Kan desverre ikke svare på det du lurer på, men håper noen andre kan svare deg! Håper også at det hører mye værre ut enn det er!!

Klem

Jeg synes det er vanskelig å svare deg fordi jeg er redd for å gjøre deg mer nervøs i stedet for å gjøre det bedre. Jeg har full sympati for at du er nervøs!

Det ser ikke så urovekkende ut. Det står blandt annet at de fleste celleforandringer forsvinner av seg selv. Det står også at når celleforandringer oppdages tidlig er det lite trolig at det utvikler seg til livmorhalskreft.

Jeg fant informasjonen på http://www.livmorhalskreft.com/alt-om-livmorhalskreft/celleforandringer/

Det stod lite om celleforandringer og graviditet. Men jeg tviler på at du må avbryte svangerskapet pga av dette. Forstår GODT at du er nervøs. Det er jo nettopp for å forhindre livmorhalskreft de tar slike celleprøver, og jeg regner med at siden de sendte brev og ikke ringte deg er det nok ikke så farlig. Krysser fingrene for deg! I dag er det lørdag, og mandagen er ikke langt unna slik at du kan ringe til legen. Men er du superduper nervøs kan du jo ringe til legevakten i ettermiddag, bare for å snakke med dem på telefonen ang graviditeten din og slikt. Du trenger jo ikke reise dit når du "vet" hva det er. Kanskje de kan berolige deg frem til mandag?

Alt er nok i skjønneste orden.[:)] Stooor klem[:)]

Hei.. Bare slapp av....
Dette kan vente til du har fåt babyen... :-)

Har selv vert igjennom dette... måtte fjerne en liten del av livmorhalsen...
Det er ikke noe som haster....(som regel ikke)
og det er jo vanlig å få celleforrandringer under svangerskap også....

Så slapp av og nyt svangerskapet!!!

Celleforandringer er HELT vanlige! Det betyr bare at du er utsatt for å få kreft om maaaaange år hvis det ikke blir gjort noe med. Det kan nok fint vente til etter graviditeten, sjansen er at du ikke får time til behandling før det uansett[;)]

tusen takk for svar og omtanke[:)] skal ringe sykehuset på mandag.. tok forresten celleprøve i fjor sommer å da hørte jeg ikke noe etterpå så da trudde jeg d var ok.. så jeg syntes det var så rart at jeg plutselig skulle ha høygradige celleforandringer nå! trudde det skulle gå gradvis over lang tid.. men har bestemt meg for å prøve å ikke ta sorgene på forskudd[;)]

ORIGINAL: Enhjørningen

Hei.. Bare slapp av....
Dette kan vente til du har fåt babyen... :-)

Har selv vert igjennom dette... måtte fjerne en liten del av livmorhalsen...
Det er ikke noe som haster....(som regel ikke)
og det er jo vanlig å få celleforrandringer under svangerskap også....

Så slapp av og nyt svangerskapet!!!

Gyn har sagt til meg også at man kan få celleforandringer i svangerskapet,
men disse pleier å normalisere seg etter svangerskapet....:)
Hvor mye høygraderte forandringer går tilbake vet jeg ikke...

Men!  Tror det skal ekstremt
mye til før man må avbryte svangerskapet!
Det gjør de helt sikkert bare i ytterste nød, der det er fare for ditt liv,
og det er ikke farlig å gå med celleforandringer....!
Det kan vel bli farlig etter noen år om man ikke gjør noe med det, men...
Det går helt heelt sikkert bra:)

Oppdatere oss etterhvert?:)

Back
Topp