Høy puls i graviditeten

KaMiPo87

Flørter med forumet
Utmarsj 2024
Er det noen som har opplevd dette og fått noen gode svar på om det er normalt? Jeg har puls på 120 over lengere tid når jeg sitter stille og ikke gjør noe. Klokka varsler høy puls veldig ofte. Har tatt det opp med legen, men der fikk jeg ingen god forklaring egentlig annet enn at gravide ofte hadde litt høyere puls en ikke gravide. Blodtrykket er jo helt fint.
 
Er det noen som har opplevd dette og fått noen gode svar på om det er normalt? Jeg har puls på 120 over lengere tid når jeg sitter stille og ikke gjør noe. Klokka varsler høy puls veldig ofte. Har tatt det opp med legen, men der fikk jeg ingen god forklaring egentlig annet enn at gravide ofte hadde litt høyere puls en ikke gravide. Blodtrykket er jo helt fint.
Jeg må spørre jordmor/lege om det samme, for har det helt likt som deg.. litt urovekkende syns jeg :arghh:
 
Jeg får ofte hjertebank når jeg er gravid. Kan sitte helt stille også kjenner jeg hjertet bare løper løpsk. Har også generelt sett høyere puls, men ikke fullt så høy.

Så lenge blodtrykket er fint så hadde jeg ikke tenkt så my på det. Første gang jeg opplevde det så ville legesenteret ha meg inn på en sjekk. Da tok de ekg og hele pakken, alt var fint, men litt høyt blodtrykk. Jeg var i starten på en svangerskapsforgiftning da, men jeg har opplevd akkurat samme følelse både nå og forrige graviditet og både da og nå har blodtrykket vært fint. Ingen svangerskapsforgiftning forrige gang heller så det har ikke vært noen sammenheng med hjertebanken, økt puls og høyt blodtrykk.

Det er greit å huske på at blodvolumet øker med 40% når man er gravid, så hjertet har litt mer å jobbe med, pulsen må jo litt opp for å gjøre opp for den ekstra mengden. Så det er nok bare det kombinert med at noen kanskje er mer sensitive enn andre. Men føler su ubehag så ta for all del kontakt med legen igjen. Sjekk heller en gang for mye enn en gang for lite :)
 
Samme her, har hatt det så og si hele svskapet. Har i likhet med @Pippi123 høy puls og lavt blodtrykk.
 
Kan ligge på sofaen med over 100 i puls selv. Skal ikke mye aktivitet til før klokka mi er på 100% nå :p
Har ikke høyt blodtrykk eller noe slikt, så lenge jeg ikke har ubehag av det så har jeg bare tenkt at det er vel bare sånn :happy11
 
Veldig godt å se at det er fler som har høy puls :) Regner jo med at legen hadde agert om det kunne være noe som var unormalt. Uff.. det er mye en bekymrer seg over i graviditeten:nailbiting:
 
Sittet/ligget på sofaen i 3 kvarter nå.. Puls 103. Har lavere blodtrykk nå enn da jeg ikke er gravid :facepalm:
 
Høy puls og lavt blodtrykk her også Men blir satt ut til tider av denne pulsen, tar jo helt av
 
Har høy puls her også. Men lavt blodtrykk. Så det er normalt, men om du feks i tillegg har høyt blodtrykk kan det være andre ting som ligger bak. Ta det opp med jordmor/lege om du er bekymret
 
Puls på 97 her jeg sitter i sofaen med en hund mellom beina. Men fremdeles fint blodtrykket hos jordmor så bare pulsen som er høy her og
 
Back
Topp