Høy bmi og ekstra oppfølging av sykehuset

Ennovy89

Forelsket i forumet
❤ Aprilbarna19 ❤
Hei! Jeg var på OUL for 2 uker siden, alt var bra. Men siden jeg har høy bmi skal jeg bli fulgt opp ekstra på sykehuset. Jeg skal dit tre eller fire ganger, husker at den ene var for å snakke med anestesilege, og en av de siste for å måle hvor stor baby var med ul. Men jeg husker ikke de to andre gangene, hva jeg skulle? Noen fler som har fått så tett oppfølging pga høy bmi? Nå skal det sies at jeg ikke er ekstrem tykk, men litt ekstra fett på kroppen og høy.
Jeg vet ikke helt hvorfor jeg skal ha møte med anestesilege, de vet jo ikke, og egentlig ikke jeg heller, om jeg skal ha epidural osv.
 
Skal og på det, er og usikker på hva som skal skje, men skal bare på et møte med en overlege ..skal høre med jm når jeg skal dit 11.des
 
Jeg hørte med min jordmor dagen etter oul, hadde time hos hun da. Men hun visste ikke hvorfor eller hva, det hun visste var at det var vanlig å få ul for å måle str. på baby, siden det kunne være vanskelig å måle på damer med høy bmi pga fett. De andre timene jeg skulle på, visste hun ikke..
 
Det er for å måle vektoppgang, snakke om kosthold, ultralyd av baby, mosjonsmotivasjon, kartlegging av sykdom relatert til overvekt, ultralyd av barnet, evt blodprøver og blodsukkerbelasting, planlegging av fødsel og informasjon om fødsel (krever mer overvåkning, innleggelse av veneflon osv ved overvekt)

Her er veilederen som sykehuset forholder seg til ved oppfølgning av kvinner med forhøyet bmi. (Er litt forskjellig fra sykehus til sykehus) Den er laget for leger så mye fagord og ekstreme diagnoser (og mulighet for mistolkning og usikkerhet) så var litt usikker på om jeg skulle legge den ut. Men gjør det likevel da den gir svar på mange av dine spørsmål, så kan du heller spørre meg om det er noe som er uklart, kanskje jeg kan svare. Akkurat hva du skal hvilke dager er umulig å vite for meg, men spørr ved første kontroll og skriv gjerne ned spørsmål til timen om det er ting du lurer på.

https://legeforeningen.no/Fagmed/No...lshjelp-2014/Adipositas-og-svangerskapfodsel/
 
Det er for å måle vektoppgang, snakke om kosthold, ultralyd av baby, mosjonsmotivasjon, kartlegging av sykdom relatert til overvekt, ultralyd av barnet, evt blodprøver og blodsukkerbelasting, planlegging av fødsel og informasjon om fødsel (krever mer overvåkning, innleggelse av veneflon osv ved overvekt)

Her er veilederen som sykehuset forholder seg til ved oppfølgning av kvinner med forhøyet bmi. (Er litt forskjellig fra sykehus til sykehus) Den er laget for leger så mye fagord og ekstreme diagnoser (og mulighet for mistolkning og usikkerhet) så var litt usikker på om jeg skulle legge den ut. Men gjør det likevel da den gir svar på mange av dine spørsmål, så kan du heller spørre meg om det er noe som er uklart, kanskje jeg kan svare. Akkurat hva du skal hvilke dager er umulig å vite for meg, men spørr ved første kontroll og skriv gjerne ned spørsmål til timen om det er ting du lurer på.

https://legeforeningen.no/Fagmed/No...lshjelp-2014/Adipositas-og-svangerskapfodsel/

Wow, tusen takk for utfyllende svar!
Leste litt så fikk litt mer info da ja. Syntes det var så rart jeg ikke fikk noe skriftlig, fikk bare lappen som skulle gis til dama i skranken. Men skulle ha time 5 uker etter oul, 13 uker etter og en til hvis jeg husker riktig. Ble bare så usikker på hva jeg skulle på de forskjellige, husker bare at jeg skulle møte med anestesilege. Men vet du om jeg skal ha med urinprøver på disse timene?
Nå skal det sies at hverken lege eller jordmor har kommentert vekt/bmi. De har sagt at jeg går under de med høy bmi, men begge har sagt de ikke er bekymret, bra blodtrykk, god form og litw syk. Men men, bare pluss å bli fulgt opp ekstra da.
 
Nå vet ikke jeg hvilket sykehus du hører til, men er det i Oslo så skal du ha med deg urinprøve med morgenurin på kontrollene, det vil også bli tatt blodtrykkskontroll på deg hver gang. Ta gjerne med første gang, så ser du jo da om de vil ha den eller ikke.

Du sier ingenting om hvor høy bmi du har, og som du ser i veilederen er det forskjellig utgangspunkt I oppfølgning ut i fra bmi status. Flott at du er positivt innstilt for ekstrakontrollene er for å passe best mulig på deg og babyen, og du bør se på det som en trygghet.
 
Nå vet ikke jeg hvilket sykehus du hører til, men er det i Oslo så skal du ha med deg urinprøve med morgenurin på kontrollene, det vil også bli tatt blodtrykkskontroll på deg hver gang. Ta gjerne med første gang, så ser du jo da om de vil ha den eller ikke.

Du sier ingenting om hvor høy bmi du har, og som du ser i veilederen er det forskjellig utgangspunkt I oppfølgning ut i fra bmi status. Flott at du er positivt innstilt for ekstrakontrollene er for å passe best mulig på deg og babyen, og du bør se på det som en trygghet.

Er på Ahus, vet ikke om de bruker samme retningslinjer som Oslo? Må ringe i morgen å purre på timen jeg skal ha 5 uker etter oul, jeg fikk ikke satt opp time pga jul, kan høre om urinprøve da.
Ja så det var forskjeller mtp bmi. Jeg ligger på 35ish. Så ligger midt i mellom, men vet ikke hva ko-morbiditet eller hva det var er?
 
Komorbiditet betyr at du har en sammensetning av flere sykdommer eller tilstander samtidig.


Regner med du skal til poliklinikken så da går du nok inn til sykepleier/jordmor først med urinprøve Og blodtrykksmåling. Men jeg er ikke så kjent med ahus sine rutiner, så høres ut som en god ide å spørre når du ringer.
 
Jeg skal også ha ekstra oppfølging, men vet ikke mer enn deg. Vet jeg skal ha ultralyd for å følge med på barnets vekst. Jeg skal også diskutere forløsningsmetode pga. kirurgen ved forrige fødsel (ks) mente jeg burde ta ks igjen neste gang. Ellers får vi bare se :)
 
Er også under oppfølging bare i Bergen da, vært på første time alt og skal ha en ny om ca en uke. Ikke skummelt eller noe men jeg også e4 litt forvirret over hva de egentlig gjør sånn rent bortsett fra prate ha kontroll på blodsukker og vekstavvik.
Anestesi skjønte jeg var for å sette epidural tidlig i forløpet for høy bmi var forbundet med risiko for hastekeisersnitt og greit å ha alt sånn klart om det ble behov. Korrekt meg gjerne om jeg har misforstått.
 
ved mitt forrige svangerskap hadde jeg samtale med anastesilege for å sjekke hvor lett det var å finne stedet de setter epidural, hun kjente og presset flere steder før hun konkluderte med at hun anbefalte meg å sette selve epiduralen tidlig før riene ble for ille for så å ta standpunkt til å den skulle brukes ( smertestillende skulle settes i den) senere i fødselsprosessen.
 
Back
Topp