Hørselstap hos baby/barn

Mymlens

Elsker forumet
Smånissene 2022
Septemberlykke 2024
Har noen her erfaring med hørselstap hos barn? Barnet på 2 år har alvorlig hørselstap, og er under utredning om hvorfor. Har ikke væske i øret, har foreløpig ikke funnet noen annen årsak. Hørselen var som normal ved fødsel, men later til å ha blitt gradvis borte siden hun fylte ett år. Språket hun hadde har blitt borte, men babler enda litt.

Kan man genteste seg for å se om det er noe arvelig i dette?
Både jeg og far vet lite om genene våre, og om det kan ha vært hørselsproblemer lengre bak i familien. Ingen av oss foreldre har hatt problemer med hørsel. Dette er både vondt og vanskelig på grunn av uvitenheten rundt det hele, og ventetiden som jeg ikke får fremskyndet mer enn det jeg allerede har. Har vært i kontakt med private sykehus, så slipper å vente månedsvis, kun ukesvis.

Ønsker alle slags erfaringer, kan ev. sende meg pm også.
 
Hei.
Jeg regner med at dere da har fått tilbud om høreapparater til barnet. Ja man kan genteste seg for å se om det kan ha sammenheng med hørseltapet.
Jeg vil også anbefale dere å ta kontakt med ppt og statped. Statped er de som kan hørselbest og ved å få dem inn vil dere får hjelp til tilrettelegging i bhg og skole.

Nå er jeg også veldig for at man skal lære seg tegnspråk når man får barn med nedsatt hørsel, da dette gir barnet og de voksne muligheter til å prate med hverandre på andre måter. Og det gir barnet nyttig verktøy i videre språk læring.

Staped har kurs som heter god start og se mitt språk.


I tillegg vil jeg anbefale dere å melde dere inn i foreldre med barn med nedsatt hørsel tror det er det gruppen heter på fb.

Du kan gjerne sende meg en pm hvis du vil det.
Hilsen mor til ei på 9 med medfødte alvorlig hørseltap
 
Back
Topp