Hårfarging

frupingvin

Elsker forumet
Sensommerbarna 2019
MayDay2021
Jeg farger håret jevnlig hjemme og lurer på om det er noe jeg kan fortsette med i svangerskapet. Spurte jordmor i dag, men hun kunne ikke gi noe godt svar på det da det kommer veldig an på hvilke stoffer som er i hårfargen.
Noen som vet hvilke stoffer man bør unngå og har noen tips om trygge merker? Evt noen frisørkjeder som bruker litt mer naturlige stoffer?
:)

Du kan fint fortsette å farge håret. Kjemikaliene går ikke over i blodet/ morkaka. Det eneste er at noen får mer følsom hud, og at kjemikaliene da kan klø litt, eller gi utslett. Gjør en liten test før du setter igang med hele håret. (Det står i bruksanvisningen at dette skal testes, selv når du ikke er gravid.)

Amoniak er det som skulle unngås. Men er sjeldent det er det i hårfarger nå. Ble begynt med aminoakk frie hårfarger for mange år siden og trur de fleste er det nå. Kun bleiking som kan være litt sterkt og man burde gjøre der ute eller i ventilert rom, men det gjelder om man ikke er gravid også.

Evt noen frisørkjeder som bruker litt mer naturlige stoffer?
:)

Her er det også verdt å merke seg at naturlige stoffer ikke nødvendigvis er bra. "Naturlig" betyr ikke "trygg". Kun at det finnes naturlig, og ikke må skapes i en lab. Saltsyre er helt naturlig. Ingen kunstig produksjon der. Men får du det på huden, får du store skader. Så drit i alt som er "naturlig", det viktigste er om det er trygt, uansett om det er naturlig eller kunstig.

Kanskje ekstra viktig å tenke på som gravid. "Naturpreparater" og helsekost kan fort være uheldig for gravide. Med stoffer laget i lab, vet man nøyaktig hvor sterkt middelet er, og hvor store doser som er trygt.

https://www.abcnyheter.no/livet/helse/2014/02/05/192783/naturmedisin-kan-skade-fosteret

Du kan nok farge håret med god samvittighet.
Jeg satt 4 timer i frisørstolen forrige uke, og fortalte at jeg var gravid. Ingen restriksjoner på det. Nå går jeg til en salong som bruker milde produkter og ikke noe amoniakk, men jeg tror de fleste produkter går i den retningen nå :)

Her er det også verdt å merke seg at naturlige stoffer ikke nødvendigvis er bra. "Naturlig" betyr ikke "trygg". Kun at det finnes naturlig, og ikke må skapes i en lab. Saltsyre er helt naturlig. Ingen kunstig produksjon der. Men får du det på huden, får du store skader. Så drit i alt som er "naturlig", det viktigste er om det er trygt, uansett om det er naturlig eller kunstig.

Kanskje ekstra viktig å tenke på som gravid. "Naturpreparater" og helsekost kan fort være uheldig for gravide. Med stoffer laget i lab, vet man nøyaktig hvor sterkt middelet er, og hvor store doser som er trygt.

https://www.abcnyheter.no/livet/helse/2014/02/05/192783/naturmedisin-kan-skade-fosteret

Her ordla jeg meg litt feil ser jeg :) Mente selvsagt trygge produkter og ikke naturlig. Men skal lese på den linken for det er nok mye bra der.

Back
Topp