Hår og øyne

mamsemor

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Når bestemmes hårfarge og øyenfarge i foster livet?
Og når kommer hårfarge ordentlig til syne?

Vi er begge mørke i håret, sambo og de to andre barna har også brune øyne.
Baby ser ut til å ha mørkt hår i nakken, men lysere på sidene. De andre hadde markerte, mørke bryn ved fødsel, og nesten svarte øyne. Baby har egentlig ikke fått øyenbryn ennå.

Blir han lys og blåøyd mon tro, til forskjell fra alle andre???

Hvilken uke i magen bestemmes dette?
Og er det kun avhengig av gener og DNA, eller andre ting som mor gjør i graviditeten?

Og når forsvinner lagunahår? Fortsatt noen igjen på sidene på kinnene.

Når bestemmes hårfarge og øyenfarge i foster livet?
Og når kommer hårfarge ordentlig til syne?

Vi er begge mørke i håret, sambo og de to andre barna har også brune øyne.
Baby ser ut til å ha mørkt hår i nakken, men lysere på sidene. De andre hadde markerte, mørke bryn ved fødsel, og nesten svarte øyne. Baby har egentlig ikke fått øyenbryn ennå.

Blir han lys og blåøyd mon tro, til forskjell fra alle andre???

Hvilken uke i magen bestemmes dette?
Og er det kun avhengig av gener og DNA, eller andre ting som mor gjør i graviditeten?

Og når forsvinner lagunahår? Fortsatt noen igjen på sidene på kinnene.
Det er genene som bestemmer. Det er altså bestemt når egget og sædcellen smelter sammen og kromosomdelingen starter hvilke egenskaper barnet kommer til og ha (rase,øyenfarge, hårfarge,høyde osv.) Hvert gen har sin "oppgave"

Vi er veldig spente på det samme :) Her er jeg mørk og mannen lys, men det kan jo ta opp til ett år før øyenfargen har satt seg ordentlig. Vi må nok bare vente i spenning!

Hårfarge kan jo endre seg lenge.. sambo var lys på alle barnebilder jeg har sett av ham.. iaf opp til 3-4års alder.. nå har han mørk blond/lys brun farge.. jeg var blond første leveåret, men brunette nå.. :-)

Ja øyenfargen bestemmes genetisk (med en gang babyen blir unnfanget), men den setter seg ikke før 7-12 mnd mener jeg å huske. Hårfarge kan vel endre seg mye de første årene selv om det er genetisk hvilken hårfarge og type man ender opp med. Jeg hadde veldig mørkt hår da jeg ble født, men det ble mellomblondt. Samme med søsteren min :)

Back
Topp