Håpet om å bli gravid igjen, etter langdratt senabort (vår første baby)

Lenge siden jeg har oppdatert noe her- var mye nedslående beskjeder hos gyn og tok lang tid før jeg så snurten av el, hadde ikke overskudd til å skrive ned noe.
Kort fortalt dro jeg til privat gyn for å finne ut hvor jeg var i syklus, da jeg kun fikk lav på monitor og negative strimler. Hun sa hun så litt mange egg, sa dette kunne ses ved pco/pcos. Samtidig sa hun jeg ikke kunne ha det ettersom jeg ikke har noen symptomer på det og ble gravid på første forsøk i tillegg, har også stabile sykluser. Men hun poengterte også at dette kunne skyldes p pille?
Jeg dro derfra hvert fall veldig forvirret og nedslått. Leste febrilsk gjennom journalen min fra gravid perioden og abort perioden, forsøkte å finne liknende utsagn om ovariene. Hun sa det kunne bli vanskelig å bli gravid og at hun ikke så tegn til verken mensen eller el. Ble satt opp til blodprøver som skulle tas syklusdag 2-4.
På jobb neste dag var det vanskelig å ikke tenke på skuffelsen og flere kollegaer så at det ikke gikk så bra- og jeg kjente jeg trengte litt tid til å komme meg for å kunne holde maska på jobb.
Legen spurte om jeg ville ha 100% sykemelding i 2 uker for å komme meg, men sa jeg trodde jeg trenger å være noe på jobb for å prøve å glemme det litt og. Ble 50% sykemeldt i to uker, og henvist til offentlig gyn. Hun fryktet at gynekologen hadde skremt meg veldig, helt unødvendig. Fikk verdens minste mensen kort til etter dette, og tok blodprøvene. Kommentaren fra furst var «helt normale hormonprøver». Jeg testet febrilsk etter el med en gang jeg sluttet å blø, og dikk både høy og Max, og positiv strimmel. La inn bra med aksjer dagene før og på el dag.

Timen hos offentlig gyn kom, og det første hun sa var samme som fastlegen min, at hun fryktet jeg var blitt unødvendig skremt. Hun kunne bekrefte at el hadde vært når jeg trodde, sa jeg skulle glemme det den private gynekologen sa, og at hun aldri ville kommentert det samme når alt annet tyder på at ting er normalt. Men hun sa også at hun hadde håpet hun skulle betrygge med 100%, men at hun så at slimhinnen er for tynn ift hvordan den burde været på dette stedet i syklusen. Og at det derfor er lite sannsynlig jeg vil bli gravid nå.. hun sa dette er vanlig å se etter utskraping. Jeg kunne bare prøve, men egget vil trolig ikke feste seg. Ble satt opp til ny kontroll i slutten av måneden for å se om slimhinnen har bygget seg opp etter neste mensen og bekrefte el samtidig. Og vurdere om jeg må ha støttemedisiner for å bygge opp slimhinnen igjen.

Er i dag CD20, 9dpo og testene er blenda hvite. Kjenner håpet for denne runden egentlig er borte. Vet det er tidlig men med beskjed fra gyn tenker jeg det er usannsynlig med juni baby. Rart å tenkte på at det nå nærmer seg 4 måneder siden abort og jeg bare er i PP1, med en kropp som enda ikke har kommet seg nok til å kunne bli gravid på nytt. Hadde ikke sett for meg det skulle ta så lang tid. Kjenner mer og mer på skrekken for å ikke bli gravid innen terminen min. I januar skulle jeg født en jente. Har hatt en tanke hele tiden om at jeg hvert fall MÅ bli gravid innen julen, selv om jeg vet alle sier man ikke skal tenke sånn.
En dag skjer det - må prøve å leve mer i nuet og tenke på andre ting :Heartred

IMG_2551.jpeg

Last edited:
Huff, det må være tøft når kroppen ikke spiller på lag på denne måten. Jeg håper den snart kommer i normal funksjon igjen, så du kan få regnbuebabyen din.

Huff, det må være tøft når kroppen ikke spiller på lag på denne måten. Jeg håper den snart kommer i normal funksjon igjen, så du kan få regnbuebabyen din.
Tusen takk :Heartred Vi krysser fingrene for tykkere slimhinne neste måned, og at egget vil kunne feste seg igjen:love7

11 dpo - positive graviditetstester. - Ender med tidlig SA/kjemisk..

Overraskelsen var stor da jeg stod med positiv test få dager etter forrige innlegg. Denne gang skulle termin være 25 juni - og jeg startet å glede meg igjen, men var veldig redd det skulle gå galt.

Jeg fikk positiv test på morgenen, strimmel og digital. Kontaktet fastlege for å ta hcg, men hun rakk ikke legge inn tidlig nok til at jeg kunne ta samme dag, og dagen etter skulle jeg på helgeferie med venninner.
Senere samme dag spottet jeg litt. Ble ekstremt stresset og bekymret, men håpet på at dette var implantasjonsblødning. Kunne passe med både tidslinjen og med hvordan det så ut og mengde, ut i fra hva jeg leste på nettet.

Dro til Paris og kjente det passet ganske dårlig med tidspunkt. Tungt å ikke få dratt til legen først, få tatt blodprøver og ha litt mer svar. Var også veldig redd blødningene skulle ta seg opp mens jeg var bortreist, og jeg stresset mye på tur. Fikk utslett på kroppen jeg tror er stressutløst. Blødningene fortatte gjennom turen men tok seg ikke opp. Kunne gå halve dager uten noenting, så håpet var der. Prøvde å ha troen og kjøpte to babyplagg. Hadde lovet meg selv å kjøpe noe til baby om jeg ble gravid innen turen. Skulle egentlig vært 6/7 måneder gravid på denne turen, og det skulle være siste venninnetur før jeg fikk barn.

Mandag morgen (i dag) stod jeg på døren til fürst da de åpnet. Tok en til g test da jeg kom hjem og mistet egentlig troen. Syntes den var svakere, og monitoren viste ikke gravid. Testet gjennom helgen mens jeg var på tur også. Plutselig drypte det blod ned på gulvet etter jeg hadde dusjet, og jeg mistenker nå at blødningene tar seg opp. Har også vondt i magen. Svaret kom for noen timer siden, hcg på 6. Blødningen må ha vært starten på tidlig sa/kjemisk. Vet nå at hcg har gått nedover hele helgen, har jo testet positivt på digitale tester som krever mye mer hcg.. Kjenner på en enorm skuffelse. Kunne egentlig ønske jeg ikke fikk positivt test i det hele tatt når det endte sånn. Fikk forhåpninger og forventninger, og igjen forsvinner alt. Var en tung helg med uvisshet. Også redd syklus skal bli helt off igjen nå. Tenker det egentlig ikke er vits å ta den andre hcg blodprøvene? Ettersom jeg nå vet hcg er på vei ned, da den må ha vært høyere da jeg fikk positiv digital.

Da er jeg vel tilbake på CD 1?

Vedlegg

• IMG_2619.jpeg
    IMG_2619.jpeg
    1,6 MB · Visninger: 59
  • IMG_2614.jpeg
    IMG_2614.jpeg
    496,3 KB · Visninger: 73
  • IMG_2623.jpeg
    IMG_2623.jpeg
    2,4 MB · Visninger: 72
  • IMG_2789.jpeg
    IMG_2789.jpeg
    475,9 KB · Visninger: 73
Last edited:
CD9/PP3 - antatt EL CD 11.
I dag er det CD9, har antatt el cd 11, men strimler og monitoren er fremdeles lav/negativ.. på denne tiden forrige måned hadde jeg hatt høy flere dager og fikk vel maks i dag. Kjenner jeg er redd syklus skal bli påvirket av kjemisk. Nå som jeg endelig hadde fått tilbake normal syklus etter senabroten :crybaby2 men skal sies at jeg testet på ganske ukonsentrert urin i dag.. hadde bare holdt meg to timer, og drukket mye. Strimlene var sterkere i går da jeg testet på morgenurin. Vurderer å teste igjen når jeg har holdt meg 4t, men monitoren kan jeg vel ikke bruke før i morgen igjen. Hater å teste etter el, gleder meg til dpo land selvom dagene er lange. Nå er jeg så redd for lang syklus eller at el skal utebli :rolleyes: kjenner dog litt ubehag å venstre side nå.. men var der egget slapp forrige måned, hadde veldig el smerter da, aldri hatt det før. Men skjønt mange opplever det etter fødsel/abort

Vedlegg

• IMG_2871.png
    IMG_2871.png
    1,2 MB · Visninger: 15
PP 3 (første etter kjemisk, andre etter senabort) - CD 13 - høy på monitor og aner en økning på strimlene.

Endelig kom høy på monitor. Det er jo egentlig ikke sent i det hele tatt, men alle apper forutså den tidligere pga forrige syklus var relativt kort. Derfor jeg har stresset så mye, og vært redd for syklustull etter den kjemiske. Stoler ikke helt på kroppen etter alt som har skjedd. Makter ikke månedsvis uten å kunne prøve igjen.
Men jeg tror ikke den korte syklusen var representativ for min normal. Tror el kom tidlig fordi det var første syklus etter restefjerning, og dermed først el på 3 måneder.. Syklusene mine har jo pleid å være mer 28/30 dager, så dette stemmer egentlig bedre. Håper det er et godt tegn at kroppen normaliserer seg mer. Skal til gyn mandag også, så da får jeg el bekreftet. Hun skulle også se om slimhinnen har kommet seg etter utskrapningen eller vurdere om jeg trenger støttemedisiner.
Krysser alt jeg har for denne syklusen. Aksjer er lagt minimum annenhver dag siden før mensen var helt over.. Kjenner fallhøyden blir høy om det ikke går denne måneden. Har jo faktisk blitt gravid alle prøveperiodene vi har hatt sex på og rundt el til nå.. har bare tilgode at det ender godt. Men alle gode ting er tre? Håper vi. Syntes dette er så altoppslukende. Vanskelig å tenke på andre ting og må jobbe med meg selv for å gjøre ting og være sosial.. vil på en måte bare at tiden skal gå frem til jeg blir gravid igjen. Vanskelig å leve i nuet.
Har snart gått 5 måneder siden senabort i juli, hadde ikke sett for meg at det ville ta så lang tid.. tungt å tenke på at jeg kanskje hadde vært gravid igjen nå om Ullevål hadde hørt på meg med en gang jeg sa noe ikke stemte og mistenkte rester..
Denne måneden må det gå. Da er jeg gravid til julen og på termin i januar :Heartred

Vedlegg

• IMG_2920.png
    IMG_2920.png
    1,3 MB · Visninger: 21
  • IMG_2919.jpeg
    IMG_2919.jpeg
    408,8 KB · Visninger: 18
Last edited:
Mandag var jeg hos gyn og fikk endelig gode nyheter:Heartred Hun sa det ser ut som kroppen endelig har kommet seg etter abortene. Slimhinnen som var for tynn forrige pp var tykk og fin nå, og hun så eggløsningen min, anslo at egget ville slippe om 2-3 dager. Hun sa også at hun ikke trodde jeg mistet pga tynn slimhinne nå, men fordi det trolig var noe galt med fosteret, ikke levedyktig. Uflaks.. Hun sa hun liker det hun ser, og alt ligge tilrette for at kroppen skal kunne ta i mot en ny graviditet :Heartred nå er håpet veldig stort for denne pp. Som også fører til stor fallhøyde. Krysser alt :love7

Last edited:
PP 3 - CD17 - EL I DAG 30.10 (litt sent etter kjemisk)

I går fikk jeg endelig denne! EL ble litt forsinket pga kjemisk, men det er nok å forvente. Maks på monitoren og positiv strimmel på morgenen i går. Regner EL i dag. Passer fint med det gyn anslo også. Har lagt aksjer hver dag de siste 5 dagene, med kun 1 dag pause før det. Men tviler på det blir noe i dag, da jeg har operert ut en visdomstann fra nedi kjevebenet.. Håper det holder, men skulle gjerne fått en runde nå i dag på el dagen :crybaby2

Vedlegg

• IMG_2979.jpeg
    IMG_2979.jpeg
    1,1 MB · Visninger: 23
  • IMG_2980.jpeg
    IMG_2980.jpeg
    144,2 KB · Visninger: 23
Nå føler jeg vi har helgardert oss! Klarte søren meg en runde i kveld og!! Mektig imponert over innsatsen vår!! :laughing002 Da har vi logget en uke i strekk over den fruktbare perioden. Deilig å vite at det ikke skal stå på innsatsen hvert fall, om det ikke skulle klaffe

PP 3 - CD20 - 3 DPO
Syntes ventetiden er utholdelig lang.. Forrige syklus, første etter utskrapingen var jo ganske kort, var godt inn i testetiden innen nå. Kanskje litt derfor det føles såå trått denne gangen. Er så utålmodig, vil så gjerne begynne å teste. Kjenner jeg har så høye forhåpninger denne gangen. Både fordi gyn sa alt endelig lå til rette for at det skal gå, og fordi jeg har blitt gravid ved alle reelle forsøk med samleie på/rundt el til nå. Føler liksom det må gå nå, ettersom det til og med gikk forrige mnd med "for tynn" slimhinne. Men tar meg selv i at det er dumt med så høye forventninger, blir stor fallhøyde. Men klarer ikke slippe håpet :angelic: snart 5 måneder siden det verste skjedde, nå må det snart gå.
Forrige mnd tenkte jeg at jeg ikke skulle teste like tidlig pga kjemisk, men tror jeg kommer til å gjøre det likevel. Tror faktisk skuffelsen blir mindre om jeg sakte men sikkert mister håpet ettersom dagene går, enn om jeg tar en test ved ikm som er negativ og alt håp forsvinner der og da.

Last edited:
PP 3 - CD 24 - 7 DPO - testingen er i gang
Da klarte jeg ikke dy meg lenger, første test røyk i dag. Ingen overraskelse at den er negativt, men blir fremdeles litt skuffet. Ganske sikker på at jeg ikke vil få pos før tidligst 11 dpo, om ikke senere. Men skrekken for at det ikke skal komme to streker er der.. orker ikke dette så mye lenger. Livet står liksom på pause. Har ikke hatt mange prøveperioder, men har likevel gått maange måneder og nesten et halvår siden alt gikk til helvete. Skulle jo være ca 7 måneder gravid.. Har såå mye håp denne gangen

Vedlegg

• IMG_3046.jpeg
    IMG_3046.jpeg
    389,7 KB · Visninger: 30
  • IMG_3045.jpeg
    IMG_3045.jpeg
    342,1 KB · Visninger: 30
Last edited:
PP3 - CD26 - 9 dpo

Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg tester nå, ganske sikker det er for tidlig og blir likevel skuffet. Har en tanke om at den bør bli pos søndag om jeg er gravid (11 dpo), da jeg fikk pos forrige pp. Er på fjellet da og har kjøpt én tidlig rfsu. Litt dumt å ta den testen når man ikke er hjemme, blir potensielt veldig skuffende. Men klarer ikke vente heller

Vedlegg

• IMG_3075.jpeg
    IMG_3075.jpeg
    125 KB · Visninger: 38
PP3 - CD28 - 11 DPO - negative tester og spotting. Tidlig mensen eller implantasjonsblødning/festeblødning?

Fremdeles negativ test i dag og kjente håpet rant ut. Kort tid etter fikk jeg litt lyserosa på papiret når jeg tørket meg. Hadde kommet litt på ob flere timer senere, men ikke mensen mengde. Tipper dette er starten på mensen som kommer altfor tidlig? Men har et bittelite håp om implantasjonsblødning. Men er vel sikkert ikke det.. Forrige pp startet jeg jo å spotte kvelden 11 dpo, men det var etter positiv test og sannsynligvis pga jeg startet å miste. Er ikke vanlig med så tidlig mensen for meg

PP3 - CD29 - 12 DPO - Ser ut til at kjemisk/tidlig sa = ekstra fruktbar, ikke var tilfellet her.

Har ikke blødd noe mer, så var ikke mensen? Men negativ tidlig rfsu test i dag, så må innse at det ikke gikk denne gangen heller. Håper egentlig mensen kommer snart, slik at vi kan prøve igjen. Ser mer og mer ut som jeg må regne med en ikke gravid jul, og kanskje ikke være gravid på terminen min heller. Da har det tatt over et halvt år siden senaborten. Er sååå lei og sliten nå

Vedlegg

• IMG_3216.jpeg
    IMG_3216.jpeg
    53,9 KB · Visninger: 18
PP 3 = ikke gravid

PP4 - CD 2

I går kom fasiten, det gikk ikke denne gangen heller. Friskt blod i går kveld og skikkelige mensensmerter i går og i dag. Blødningene har nok vært begynnelsen av mensen. Skulle jo egentlig hatt mensen i går hvis el hadde kommet til riktig tid. Var forsinket pga kjemisk. Så er nok bare syklusen som er litt tullete etter kjemisk. Har ikke mange «normale sykluser» å ta av, så litt usikker på datoene for el og ikm nå, men appene sier et sted mellom el 23-25 november og ikm 7-9 desember. Siste sjanse for å bli gravid innen julen. Nå måå det snart gå, men var så sikker på at det skulle gå denne gangen, så kjenner jeg har ganske knekken nå. Har nylig fått vite om familie/venner som er gravide. Syntes det er tungt å høre, selvom jeg så klart blir glad for de. Føler det går så tilsynelatende lett og problemfritt for alle rundt meg.. En har samme termin som jeg ville hatt om ikke den kjemiske forrige pp hadde gått til grunne.. Når er det vår tur?

Last edited:
PP 4 - CD 8

Har startet å teste igjen - lav på monitor og svake strimler. Appene melder at fruktbart vindu starter i morgen. Tipper jeg får høy på monitor i morgen eller onsdag. Håper hvert fall det. Er jo fremdeles litt usikker på hva «normal» syklus er for meg, stoler fremdeles ikke helt på kroppen. Har jo alltid vært noe som har påvirket kroppen til nå, medisinsk abort, rester, kirurgisk abort, kjemisk.. så vi får se..

PP 4 - CD 9 - første dag med høy på monitor

Veldig lettet over at det virker som sen el forrige syklus var et unntakstilfelle pga kjemisk. Syntes det er ekstra slitsomt å vente på el når jeg ikke helt vet hva som er normal syklus for meg enda.. MEN på monitor til nå har jeg hatt 3 dager med høy før 2 dager med maks, så da kan jeg regne meg frem til el sannsynligvis på lørdag. Det er egentlig drit irriterende, for samboer skal på hyttetur i helgen og er borte fredag-søndag.. så lørdag er liksom den ENE dagen vi ikke får lagt aksjer :arghh: han skulle egentlig dra rett fra jobb, men nå kjører han hjemom over 1 time i bil i motsatt retning for å legge aksjer fredag, før han drar igjen:laughing001 Får bare håpe det holder med disse dagene frem mot helg, + fredag og søndag. Så kan man jo håpe at el blir forsinket. Men kjenner det plager meg at vi misser el dagen:( hadde jo oss hver dag over en uke forrige syklus, uten hell. Vet jo at det egentlig skal holde, men klarer ikke slå meg helt til ro med det

Vedlegg

• A5384057-ACB3-4CA3-8F1B-60FAADA42C99.jpeg
    A5384057-ACB3-4CA3-8F1B-60FAADA42C99.jpeg
    1,2 MB · Visninger: 7
Last edited:
Back
Topp