håper noen kan hjelpe med litt ang sykdom hos barn

2x 24November

Forumet er livet
VIP
Vi er helt rådville, og skikkelig fortvilet her.. :(

Linus begynte igår å få et utslett over hele kroppen. Det så ikke ut som han plagdes av det og han hadde ikke feber. Men vi valgte likevel å dra til legevakten for å sjekke det ut for det spredte seg veldig fort. Pungen var ganske "rundt" og knall/mørke rød.
Mens vi satt på venterommet på legevakta ble tilstanden værre. Han fikk feber, utslettet ble enda værre og han ble slapp.
kom inn til legen, og han sjekket ørene og halsen og tittet såvidt inn i bleien. De tok CRP som bare var på 22. Så vi ble sendt hjem med beskje dom at det var et virus, og det gikk over. (det vanlige altså) (fikk beskjed om å komme tilbake på lørdag om han ble værre)

Men nå idag er han så utrulig mye værre.. Han bare skriker. Har feber (får ike målt, for fant ut igår av temp.måleren var ødelagt :/ men tipper rundt 39/40 +/-)
Han har så vondt i huden at vi kan ikke ta i han. han HYYYYYLER!!!! Men det værste er tissen. Han klarer ikke sitte eller stå, han peker på tissen og skriker/hyler au hele tiden, og tissen er opphovnet og rød. (ser ikke ut som bleieutslett)

Uff jeg har så vondt i meg for han. Kan jo ikke trøste han heller, for han får vondt når vi tar i han. Kan ikke stryke på han engang :( (huden hans ser ut som han har andregrads solbrent)

Syns du bare skal ringe legen med en gang jeg.

Har ingen sikker ide om hva det kan være men høres jo ut som en hudinfeksjon av noe slag.. Synes dere skal ta en telefon til legen jeg, og så burde jo barnet få litt smertestillende av noe slag mens dere venter på time.. God bedring til gutten!

Jeg ville ringt til legen igjen jeg.

Også vil jeg ønske masse god bedring, håper det går fort over, for det høres ikke ut som det er noe godt.

uff syns det er så vanskelig å vite.. nå er han i godt humør, men han ligger bare rak ut i senga. Klarer ikke reise seg opp eller sitte.
Virker ikke som han har vondt i huden lenger for han skriker ikke om jeg tar i han, og når jeg spør hvor er au peker han på tissen. Er pungen som er vond. Den er rød.
Legekontoret stenger tidlig på fredager, pluss at jeg tenker at det er værre for han å måtte reise seg, kle på seg og sitte i bilstolen med selene som presser/strammer på tissen :/

Ta kontakt med legevakten igjen. Vet ikke hvor du bor, men om det er i Bergen har de en egen legevakt for barn på barneklinikken. Kanskje har de noe sånt flere steder i landet?

mariusmor skrev:
Ta kontakt med legevakten igjen. Vet ikke hvor du bor, men om det er i Bergen har de en egen legevakt for barn på barneklinikken. Kanskje har de noe sånt flere steder i landet?

legevakta her åpner ikke før klokka 16, og legekontoret der jeg og han har fastlege har stengt på fredager. (fra kl.11)
Sambo har nå ringt sitt legekontor å hørt om noen der har mulighet å se på han, men det så dårlig ut. De hadde en sykemeldt lege, og lite bemanning. Men de skulel ringe tilbake om det ble noe tid.
Bor i Tromsø. Vet ikke om de har slik legevakt for barn. Aldri hørt om hvertfall.

Uff stakkers da :(

Du venter iallefall ikke til i mårra, prøv og få han til lege nå, om ikke det går, så ringer du legevakten når den åpner.

Min erfaring med syke barn er at utover kvelden blir det verre, og har han det så vondt nå, så ville jeg sjekket opp i det snarest.

God bedring til Linus!

som skrevet over her åpner ikke legevakta før kl 16. Fastlegekontoret der jeg og Linus har fastlege er stengt (dvs legene er vel der men sentralbordet er stengt så får ikke snakket med noen).
Sambo har snakket med sin lege men han har ikke tid å ta han inn.. Så da er alternativet å dra inn til legevakta igjen kl 16 og igjen sitte der i mange timer..

Linus våkna klokka 7 i mårrest, men han har enda ikke vært ute av senga. Prøvde "lokke" han med en is istad og han ville veldig ha en men klarte ikke sette seg opp engang. Bare ropet au au :( Han fikk en is i senga heller, men han spiste ikke noe av den.
Virker nå som han ikke har vondt noen andre plasser enn på pungen. I tillegg til høy feber.

vet du om han har trang forhud?
Gutten her hadde det og der var det så pungen og tissen brand og var hoven pga det, hadde også høy feber, måtte ha pencilinkur og fjerne forhuden

vi dro til legen igår. Han mente han hadde urinveisinfeksjon + den fjerde og eller den femte barnesykdommen.
Vi fikk resept på medisin for UVI, og en pose for å ha i bleien så vi skulle få tatt urinprøve av han. Fik beskjed om at dersom han fikk noe i posen skulle vi dra til legevakta i løpet av kvelden å få den testa.
Så da gjorde jeg det. Men der va prøven negativ. Crp hadde økt fra 22 til 37, men var jo fortsatt lav.
Så da er vi like langt. Ungen er sprekk sjuk, men ingen vet hva som feiler han.
Idag er han bedre i/på tissen. Han har fortsatt vondt, men han klarer gå, men hyler ved bleieskift.
Han har idag (som igår) bare ligget på sofaen og ikke rørt seg i det hele tatt.
Får ikke i han hverken vått eller tørt og han er i annsiktet, rundt munn og på tissen/pungen knusk tørr.
Feberen er gått litt ned, men om det er paraceten som gjør det er uvisst.
Har vært på vei å skulle dra til barneavdelingen med han pga dehydrering i hele dag, for siden igår kveld har han bare drukket 150ml vann.
Men rett før vi la han drakk han hele flaska med vann (den lille aventflaska), så da drøyer vi det litt.
Bleiene er våte, men ikke så våte som vanlig. han spiste en halv skive i formiddag, som er det eneste han har spist på 3 dager.
Vi følger med han hele tiden, og blir det litt forverring blir vi dra til legevakta/sykehuset med han.

Sofie. skrev:
http://www.doktoronline.no/lex/t/testikkel_vridning.html

Les dette, og ring legen.

får ike opp noe på den siden... Men i følge linken virker det som det er snakk om vridning i testikkelen, men det er han sjekket for og det var ikke det. Legen mente alt var i orden innvendig hvertfall.

Back
Topp