Håååper jeg blir junimamma

For all del, supert om pappaer tar 14-15 uker eller enda mer. Men det må være OPP TIL FORELDRENE. Tvang er ikke veien å gå. Jeg er litt provosert...

Vi er like provusert både jeg og pappan. Han trenger ikke de ukene å vil helst at jeg skal ha de også med tanke på det er han som tener mest å kommer til å tape på dette teitee systemet!!!!!

Vi er like provusert både jeg og pappan. Han trenger ikke de ukene å vil helst at jeg skal ha de også med tanke på det er han som tener mest å kommer til å tape på dette teitee systemet!!!!!
Nettopp.. Mannen min tjener mer enn meg og har en jobb han elsker. Jeg har en jobb som er helt OK, men ikke akkurat hobbyen min. Han tok 10 uker sist, og det fungerte fint. Det var mer enn lenge nok. Han koste seg altså, og var veldig flink, men var glad for å komme tilbake i jobb igjen.

Nettopp.. Mannen min tjener mer enn meg og har en jobb han elsker. Jeg har en jobb som er helt OK, men ikke akkurat hobbyen min. Han tok 10 uker sist, og det fungerte fint. Det var mer enn lenge nok. Han koste seg altså, og var veldig flink, men var glad for å komme tilbake i jobb igjen.
Sånn er det her også. Mannen elsker jobben sin .og tjener vesentlig mer enn meg. Han har hatt et klart karriereønske siden studietiden, mens jeg ahar ønsket meg en jobb jeg synes er interessant og som jeg trives med - og som ikke tar opp alt for stor del av livet mitt. Det er nok litt typiske kvinne/manne-prioriteringer, men det er nå en gang sånn jeg og han er. Føles kjipt at vi skal tvinges til å flytte en måned av permisjonen over på han, når jeg vet at han må jobbe litt både dager og kvelder under permisjonstiden sin...

Sånn er det her også. Mannen elsker jobben sin .og tjener vesentlig mer enn meg. Han har hatt et klart karriereønske siden studietiden, mens jeg ahar ønsket meg en jobb jeg synes er interessant og som jeg trives med - og som ikke tar opp alt for stor del av livet mitt. Det er nok litt typiske kvinne/manne-prioriteringer, men det er nå en gang sånn jeg og han er. Føles kjipt at vi skal tvinges til å flytte en måned av permisjonen over på han, når jeg vet at han må jobbe litt både dager og kvelder under permisjonstiden sin...
Enig! Jeg synes det er hårreisende at samtlige partier unntatt Høyre og FrP er for denne tredelingen... (og jeg stemmer hverken Høyre eller FrP, så det er sagt). Jeg tenker at stortingspolitikerne i mindre og mindre grad speiler opinionen. Når samtlige på dette forumet og i juligruppa er i mot dette, vil jeg tro det speiler befolkningen forøvrig ganske godt, i allefall de som har barn/venter barn. Hvem liker vel å bli tvunget til noe? Dette er sånt som skaper politikerforakt. Fryktelig synd...

Han taper ingenting så lenge du velger 100% dekningsgrad . Men velger du 80% så får bare han 80%

Men er dumt at de skal tvinge oss, er ikke alle dette passer for og det er tross alt mammaen som ammer, og det i minst 11 mnd.

Han taper ingenting så lenge du velger 100% dekningsgrad . Men velger du 80% så får bare han 80%

Men er dumt at de skal tvinge oss, er ikke alle dette passer for og det er tross alt mammaen som ammer, og det i minst 11 mnd.
Hvis han tjener mer enn 6G taper han på å være i permisjon, og dess lenger han må være i permisjon, jo mer taper han.

Hvis han tjener mer enn 6G taper han på å være i permisjon, og dess lenger han må være i permisjon, jo mer taper han.
Det var jeg ikke klar over. Men det kommer jo også an på hvem som betaler ut lønnen. Nav eller arbeidsgiver.
Man taper også feriepenger. Får bare feripengrr for de første 12 ukene om jeg ikke husker feil. Noe som betyr at far ikke får feriepenger av sine 14 :(

Blir bare mer og mer glad for at far er student, at jeg dermed får hele permisjonen. Nok en grunn til å trikse slik at han ikke tjener opp rett.

Det var jeg ikke klar over. Men det kommer jo også an på hvem som betaler ut lønnen. Nav eller arbeidsgiver.
Man taper også feriepenger. Får bare feripengrr for de første 12 ukene om jeg ikke husker feil. Noe som betyr at far ikke får feriepenger av sine 14 :(

Jeg får feriepenger. Men det er fordi jeg jobber i det private og at det er standard prosedyre for arbeidssplassen min.

Jeg må velge 80 sann jeg har skjønt det pga økonomi... synest hele systeme er idiotisk..

Jeg er veldig glad for at jeg har termin såpass tidlig som 12 juni og slipper å forholde meg til de ev. nye reglene. Jeg kan ikke skjønne at de mener det er lurt å dele opp permisjonen sånn. De gjør det jo enda vanskeligere for mange å få permisjonstiden til å gå opp, og det går jo ikke helt opp med hva som anbefales ifh til amming heller. Det er jo ikke alle arbeidsplasser hvor det går an å ta ammefri, selv om en strengt tatt har rett på det (obs, beklager pasienten min, jeg må bare stikke ut og amme litt ...), og ikke alle kan amme før og etter jobb og ev. pumpe i mellom. Mange har lang reisevei til og fra jobb, og tiden går bare ikke opp. I tillegg er det ikke sikkert far kan komme innom jobb for å levere babyen til ammepauser heller, hver eneste dag. De fleste jeg vet som har prøvd å kombinere amming og jobb har gitt opp, spesielt de som har litt reisevei til og fra. Produksjonen har gått ned og det har bare blitt stress og problem, og for de som nattammer enda må det jo være fryktelig slitsomt å skulle fungere på jobb dagen etter. Pumping funker ikke for alle, og å ha faste tider for amming kan jeg vanskelig forestille meg fungerer i alle tilfeller - det er jo mange på 7-8 mnd som fortsatt har morsmelk som hovedernæring. Det de legger opp til nå er at mor taper på dette, og at mødre tar en lengre periode med ulønna permisjon for å få det til å gå opp med amming (i tillegg til å strekke permisjonen mtp barnehagestart).

Jeg er i mot den løsninga for jeg kan ikke se at de ivaretar barnets beste ved å tvinge foreldrene til å dele opp permisjonen på den måten. Jeg syns det er supert at de vil at fedre skal ta mer permisjon, men jeg tror ikke veien dit er tvang - men holdningsendring hos arbeidsgivere og hos menn sjøl. Her hadde det gått helt fint om far hadde hatt såpass lang permisjon (bortsett fra at firmaet hadde bukka under da, men sånn rent praktisk :P ), jeg har en deltidsjobb som fint kan kombineres med amming - særlig siden jeg kan ha mye hjemmekontor. Hvor bra JEG hadde fungert på jobb er en annen sak, men jeg hadde nå kunnet klokke inn mine timer. Det hadde også vært positivt for mannen dersom han hadde ønsket en lengre periode med 100% permisjon, for om han slik det er pr i dag skal ta noe av fellesperioden så får han bare 60% pga jeg ikke jobber mer enn det.

Jeg syns det er mye annet de bør ta tak i, som å gi far fullt og helt selvstendig opptjeningsrett til permisjon - slik at han ikke er avhengig av mors aktivitet for å kunne ta ut en større del enn han gjør i dag. I tillegg fjernet kravet om at for at far skal kunne ta 100% i ukene fra fellesperioden så må mor ha 75% stilling eller mer. Mange kvinner jobber deltid, og det straffer mannen om han ønsker å ta ut 100% permisjon i ukene fra fellesperioden.

Kan ikke se at de tar hensyn til barnets beste her, men tenker kun likestilling rettet mot å få mor kjappere tilbake i jobb og at far skal ta større del av permisjonen (og jeg syns de er bra at menn oppfordres til det altså). I mange tilfeller vil det nok fungere helt fint, men det låser opp en større del av permisjonen hvor foreldrene ikke kan fordele tiden sjøl etter hva som passer dem. Hadde de tilføyd ekstra uker til far, uten å ta av dagens pott, hadde alt vært fryd og gammen egentlig (bortsett fra for de fedrene som absolutt ikke vil ta så lang permisjon da ..). Da hadde det jaggu vært lettere å komme seg nærmere barnehagestart uten å ta så mye ulønna permisjon og.

Nei, valgfrihet hadde vært det beste.

Jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at de kan mene at en sko passer alle familier. Det er overformynderi, og bare provoserende. De skal tvinge frem likestilling, men i dette tilfeller er de helt på jordet. Min mann har ikke hatt permisjon med noen av barna foruten et par uker i begynnelsen, men selv da jobbet han en del. Han har egen bedrift og kan ikke uten videre være borte. Det vil ta tid fra familien vår fordi han allikevel vil måtte jobbe i permisjonen. Vi taper økonomisk på det og min jobb er heller ikke gunstig i forhold til tilrettelegging for amming mm. Med termin i august risikerer vi jo å bli rammer av dette så det synger, og det var det siste jeg følte vi trengte på toppen av en allerede presset situasjon i vårt tilfelle.

Jeg tror ikke alle her inne er imot, selv om de som har uttalt seg foreløpig imot en tredeling. Vi har tidligere delt 60/40. Det har fungert supert, og også vært bra for barna. Amming gikk dårlig med førstemann, men jeg skal ikke skylde på jobbingen for det. Jeg tror kanskje hun hadde sluttet uansett når vanlig mat ble et tilbud. Med nummer to var det ikke noe problem å opprettholde ammingen.

Det jeg synes er rart i denne debatten er at argumentet er at alle må få gjøre det som er best for deres familie, men det er jo litt rart at mest mulig permisjon til mor er det beste for "alle". Er det da et valg eller en forventing i samfunnet?

Og så er det litt rart at så mange menn har en jobb der de ikke kan være fraværende i 10/14 uker. Mange menn og kvinner har de samme jobbene, men mødrene klarer å ta permisjon. Er menn så uunnværlig på jobb? Eller tror de det selv.

Så er ikke jeg imot at mødre er mer hjemme enn far. De virker å trives bedre med café og babysang. Men når "alle" uansett velger det samme så tror ikke jeg lenger det er et valg den enkelte familie egentlig gjør, men noe med samfunnet:finger:

Dere snakker om at familier må få velge selv, men jeg tror at mange menn ikke har så mye valg, når kona ikke vil at han skal ta permisjon, og arbeidsgiver ikke vil at han skal ta permisjon.

Så må man sikkert finne egne løsninger for selvstendig næringsdrivende.

Jeg tror ikke alle her inne er imot, selv om de som har uttalt seg foreløpig imot en tredeling. Vi har tidligere delt 60/40. Det har fungert supert, og også vært bra for barna. Amming gikk dårlig med førstemann, men jeg skal ikke skylde på jobbingen for det. Jeg tror kanskje hun hadde sluttet uansett når vanlig mat ble et tilbud. Med nummer to var det ikke noe problem å opprettholde ammingen.

Det jeg synes er rart i denne debatten er at argumentet er at alle må få gjøre det som er best for deres familie, men det er jo litt rart at mest mulig permisjon til mor er det beste for "alle". Er det da et valg eller en forventing i samfunnet?

Og så er det litt rart at så mange menn har en jobb der de ikke kan være fraværende i 10/14 uker. Mange menn og kvinner har de samme jobbene, men mødrene klarer å ta permisjon. Er menn så uunnværlig på jobb? Eller tror de det selv.

Så er ikke jeg imot at mødre er mer hjemme enn far. De virker å trives bedre med café og babysang. Men når "alle" uansett velger det samme så tror ikke jeg lenger det er et valg den enkelte familie egentlig gjør, men noe med samfunnet:finger:
...eller noe med biologien?

Slik det har vært hittil kan jo far ta nesten hele permisjonen også, så om mor har en jobb hun elsker og vil tilbake til, men far synes det er koselig å gå hjemme og kan vil være mest mulig hjemme, er det ikke noe i veien for det.

Jeg synes det skal være mest mulig fleksiblet og man skal ha tillit til at småbarnsforeldre løser det på en måte som passer familien deres. Å tvinge alle til én løsning er som når alle må sitte igjen etter skolen fordi 3 stykker bråker. Jada, kanskje noen veike ubrukelige menn ikke kan vaske opp eller skfiter bleier og blir tvunget av sine dominerene koner til å ta minst mulig pappaperm. Men så finnes det mange menn som er kjempeflink til å både vaske opp og skfite bleier, Erna snakket om matpakke og tannpuss: mannen min var bare hjemme 10 uker sist, men det er han som smører matpakker og pusser tennene på vesla, så det er ikke en direkte korrelasjon der.

Jeg synes bare det er så nedlatende og overformynderi når politikerne (og de som er enige med dem om tvungen tredeling) har sine fordommer og ideer. De av oss som ikke er sånn, som er ressurssterke og har en god og flink pappa som er like flink selv om han bare tar 10 uker pappaperm, vi skal straffes fordi noen andre er udugelige. Håpløst...

Det er fint at alle kan velge selv. For langt de fleste vil det være naturlig at mor er mest mulig hjemme. Dette gjelder i samtlige kulturer i hele verden, og hos våre nære slektninger sjimapanser og gorillaer. Vi er annerledes biologisk enn mennene. Vi har andre hormoner, osv. Men for all del, det finnes individuelle forskjeller! Og derfor er det så fint om foreldrene sammen kan finne ut hva som funker for dem! Har man en Tårnfrid-mamma (altså en som er veldig karriereopptatt) som vil tilbake på jobb 8 uker etter fødsel, mens den kjempeomsorgsfulle pappaen er hjemme, så er det vel like flott for ungen selv om han har skjegg :) Unger bryr seg ikke om hvilket kjønn den viktigste tilknytningspersonen har, men at det er en trygg og god forelder. Spiller ingen rolle om det er pappa eller mamma. Annet enn morsmelk og amming, som selvfølgelig kan løses for pumping for mange, og med MME for mange, men ikke alle.

Tommel opp for fleksibilitet og tillit til at rasjonelle voksne mennesker, kvinner som menn, kan bestemme hva som er best for seg og sin familie. Tvang løser ingenting

...eller noe med biologien?

Slik det har vært hittil kan jo far ta nesten hele permisjonen også, så om mor har en jobb hun elsker og vil tilbake til, men far synes det er koselig å gå hjemme og kan vil være mest mulig hjemme, er det ikke noe i veien for det.

Jeg synes det skal være mest mulig fleksiblet og man skal ha tillit til at småbarnsforeldre løser det på en måte som passer familien deres. Å tvinge alle til én løsning er som når alle må sitte igjen etter skolen fordi 3 stykker bråker. Jada, kanskje noen veike ubrukelige menn ikke kan vaske opp eller skfiter bleier og blir tvunget av sine dominerene koner til å ta minst mulig pappaperm. Men så finnes det mange menn som er kjempeflink til å både vaske opp og skfite bleier, Erna snakket om matpakke og tannpuss: mannen min var bare hjemme 10 uker sist, men det er han som smører matpakker og pusser tennene på vesla, så det er ikke en direkte korrelasjon der.

Jeg synes bare det er så nedlatende og overformynderi når politikerne (og de som er enige med dem om tvungen tredeling) har sine fordommer og ideer. De av oss som ikke er sånn, som er ressurssterke og har en god og flink pappa som er like flink selv om han bare tar 10 uker pappaperm, vi skal straffes fordi noen andre er udugelige. Håpløst...

Det er fint at alle kan velge selv. For langt de fleste vil det være naturlig at mor er mest mulig hjemme. Dette gjelder i samtlige kulturer i hele verden, og hos våre nære slektninger sjimapanser og gorillaer. Vi er annerledes biologisk enn mennene. Vi har andre hormoner, osv. Men for all del, det finnes individuelle forskjeller! Og derfor er det så fint om foreldrene sammen kan finne ut hva som funker for dem! Har man en Tårnfrid-mamma (altså en som er veldig karriereopptatt) som vil tilbake på jobb 8 uker etter fødsel, mens den kjempeomsorgsfulle pappaen er hjemme, så er det vel like flott for ungen selv om han har skjegg :) Unger bryr seg ikke om hvilket kjønn den viktigste tilknytningspersonen har, men at det er en trygg og god forelder. Spiller ingen rolle om det er pappa eller mamma. Annet enn morsmelk og amming, som selvfølgelig kan løses for pumping for mange, og med MME for mange, men ikke alle.

Tommel opp for fleksibilitet og tillit til at rasjonelle voksne mennesker, kvinner som menn, kan bestemme hva som er best for seg og sin familie. Tvang løser ingenting
100% enig!

Back
Topp