...eller noe med biologien?
Slik det har vært hittil kan jo far ta nesten hele permisjonen også, så om mor har en jobb hun elsker og vil tilbake til, men far synes det er koselig å gå hjemme og kan vil være mest mulig hjemme, er det ikke noe i veien for det.
Jeg synes det skal være mest mulig fleksiblet og man skal ha tillit til at småbarnsforeldre løser det på en måte som passer familien deres. Å tvinge alle til én løsning er som når alle må sitte igjen etter skolen fordi 3 stykker bråker. Jada, kanskje noen veike ubrukelige menn ikke kan vaske opp eller skfiter bleier og blir tvunget av sine dominerene koner til å ta minst mulig pappaperm. Men så finnes det mange menn som er kjempeflink til å både vaske opp og skfite bleier, Erna snakket om matpakke og tannpuss: mannen min var bare hjemme 10 uker sist, men det er han som smører matpakker og pusser tennene på vesla, så det er ikke en direkte korrelasjon der.
Jeg synes bare det er så nedlatende og overformynderi når politikerne (og de som er enige med dem om tvungen tredeling) har sine fordommer og ideer. De av oss som ikke er sånn, som er ressurssterke og har en god og flink pappa som er like flink selv om han bare tar 10 uker pappaperm, vi skal straffes fordi noen andre er udugelige. Håpløst...
Det er fint at alle kan velge selv. For langt de fleste vil det være naturlig at mor er mest mulig hjemme. Dette gjelder i samtlige kulturer i hele verden, og hos våre nære slektninger sjimapanser og gorillaer. Vi er annerledes biologisk enn mennene. Vi har andre hormoner, osv. Men for all del, det finnes individuelle forskjeller! Og derfor er det så fint om foreldrene sammen kan finne ut hva som funker for dem! Har man en Tårnfrid-mamma (altså en som er veldig karriereopptatt) som vil tilbake på jobb 8 uker etter fødsel, mens den kjempeomsorgsfulle pappaen er hjemme, så er det vel like flott for ungen selv om han har skjegg
Unger bryr seg ikke om hvilket kjønn den viktigste tilknytningspersonen har, men at det er en trygg og god forelder. Spiller ingen rolle om det er pappa eller mamma. Annet enn morsmelk og amming, som selvfølgelig kan løses for pumping for mange, og med MME for mange, men ikke alle.
Tommel opp for fleksibilitet og tillit til at rasjonelle voksne mennesker, kvinner som menn, kan bestemme hva som er best for seg og sin familie. Tvang løser ingenting