gym leker?

linzzy27

Glad i forumet
skal ha gym i morgen med den fine gjengen min ( 1 klasse)
men står bom stille på hvilken leker jeg kan finne på.
haien kommer har vi hadd så masse..
noen ideer>>?

Stikkball!! [:D] Uslåelig klassiker! [:)]

er det samme som kanonball?
hvordan gjennomføre man stikkball.
regler?

Husker vi hadde dansk stikkball, er samme prinsipper som kanonball, men alle mot alle. Blir man skyti er man ute. (tror jeg).. supergøy, min favoritt på barneskolen! :)

ORIGINAL: Silje_85

Husker vi hadde dansk stikkball, er samme prinsipper som kanonball, men alle mot alle. Blir man skyti er man ute. (tror jeg).. supergøy, min favoritt på barneskolen! :)

enig! [:D]

Husker vi hadde noen tau i forskjellige farger som vi hengte i buksen og så var det om å gjøre å ta andre sine tau og samle mest mulig...
Uff forferdelig dårlig til å forklare! hehe

- lag hinderløyper der de må feks balansere over bommer, klatre under bommer, klatre over noe, slenge seg i noe annet, hoppe på tjukkas, klatre i ribbevegg osv.

- hund og hare, der en bare har lov å gå på ting som ligger på gulvet, tråkker man på gulvet blir man ute, samtidig som hunden (1 barn) jager dem[;)]

- kanonball er jo alltid en suksess[;)] med to lag og kunne skyte seg fri igjen[;)]

hinderløype var poppis da jeg var lita.

"jungel-sti" husker jeg hele klassa mi elsket! som ei hinderløype, der en skal igennom masse hinder av ulike slag. Over, igjennom, under, slenge seg i tau, hoppe, sikksakkløp, balansere...alt en måtte gjort på flukt igjennom jungelen[;)][:D]

ORIGINAL: crispy

Husker vi hadde noen tau i forskjellige farger som vi hengte i buksen og så var det om å gjøre å ta andre sine tau og samle mest mulig...
Uff forferdelig dårlig til å forklare! hehe

Jaaaa, det gjorde vi også [:D] Det var noen sånne bånd som vi også kunne ha på skrå over overkroppen for å vise hvilket lag vi var på.

Hauk og due:
En er hauk, en duemor og resten dueunger.
Duemor står på ene siden av gymsalen og ungene på den andre. Hauken står på midten. Duemor roper "alle mine duer kom hjem"
Dueungene roper "nei, vi tørr ikke. Hauken tar oss"
Duemoe " kom allikevel"
så løper alle dueungene over til duemor. Hauken prøver å fange. De som blir fanget blir hauker.
Duemor går over på motsatt side og det fortsetter som over helt til alle er blitt fanget og hauker.

Noen til [:)]
Hermelek:
En (lærer evt. barna) finner på en måte å krysse gymsalen på, og alle skal gjøre det samme.
Eks. krabbe, ake på rumpa, rulle, hinke, snurre rundt og rundt.

Terninglek:
Del barna opp i små grupper på 2-4 barn som "konkurrerer".
Gi de en terning hver (lurt at de har en hver, da det er vanskelig å dele i denne leken, siden de er på ulike steder).
Så skal de kaste terning på tur og gå/hoppe så mange skritt som terningen teller.
Første mann til andre siden.

Rødt lys:
En står ved veggen de andre starter på andre siden.
Den som leder står med ryggen til de andre og sier "en, to tre rødt lys" og snur seg. Imens skal de andre løpe fremover. Alle må stivne nå den som leder snur seg. Blir man sett i å bevege seg må man tilbake til start.
Førstemann får lede nestegang.

og en til ... [:D]

Stiv heks.
En eller to er hekser. Skal løpe å "ta de andre". Når man blir tatt blir man helt stiv, og stiller seg med bena fra hverandre. De andre som ikke er tatt, kan befri ved å krabbe mellom bena på de som er tatt. Når man er befridd, er man med å løpe igjen.

Danse til musikk
Når den blir slått av må alle stå stille, ellers er man ute.

ORIGINAL: Silje_85

Hadde det mye vi også. Hos oss ble man med igjen om den som man ble skutt av ble skutt. Måtte derfor følge med selv om man ble tatt.

Skal gi meg snart, men bare et forslag til [:)]
Stasjoner med ulike ting: hoppetau, ribbevegg, med sånn benk satt opp så man klaterer opp og sklir ned,  en benk på gulvet som de skal hoppe frem og tilbake over, tau til å slenge/klatre i, matte til å turne på. tjukkass til å hoppe på, baller til å kaste  etc. Del barna i grupper på 2- 4 barn og fordel de på ulike stasjoner. Styr med musikk. Når musikke stopper, skal de bytte stasjon.

og så er jo lek med sånn gymsalfallskjerm alltid populært da :)

Å hurra så mange gode forslag. tusen takk jenter :-9
haug og due har jeg lett etter...men kom ikke på hva den heita:-) begynner
å bli gammel og glemst.
nu blir det noen artige gym timer framover:-)

Back
Topp