Gutter og dukker

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Er det flere som har gutter som liker å leke med dukker?  Hvordan reagerer folk rundt på det i såfall?

Felix hadde med seg dukken sin i konfirmasjonselskap forrige helg. Da oldemor så at han satt med dukken, så gikk hun automatisk ut fra at det var lillesøsters. Hun terget ham for det: "Hahaha, har du dukken til Anna, kanskje du også ønsker deg dukke?". Både Felix og jeg prøvde å si at det var hans dukke, men hun er så godt som døv. Hun fortsatte tergingen, og spurte flere ganger om kanskje hun skulle kjøpe en dukke til ham også neste gang hun kom med gaver. Stakkars Felix ønsker seg dukker, og sa ja hver gang... Til slutt hadde farmor fått nok, og brølte så oldemor skulle høre: "Han ønsker seg IKKE dukke, han HAR dukke." For henne var det helt utenkelig at Felix skulle ha lyst på flere når han allerede hadde en, selv om hun har kjøpt 3 dukker til lillesøster.

I går da mormor var på besøk, så spurte Felix litt sårt: "hvor mange dukker har Anna egentlig nå? Jeg har bare en jeg...". Nå har mormor vært på loftet og funnet fram en dukke og dukkeklær til ham, og Felix er overlykkelig. 
 
Kjønnsstereotypiene lever i beste velgående, skjønner jeg..

Jeg har jo ikke gutt selv. Men jeg tenker at det å leke med dukker burde være veldig normalt for både gutter og jenter. Han leker med en representasjon for et menneske- hva er vel mer naturlig enn det? Sikkert fordi han allerede er sterk ift relasjoner. Han kommer til å bli en fantastisk pappa, bror, mann og venn. Så fint at mormora fant en dukke til til han! 
 
Teodor leker endel med dukker og vogn i barnehagen. Han har også lekt endel med det da vi har vært hos andre. 
Jeg ønsket en Rubens Barn-dukke til han til jul, men han leker ikke så veldig mye med den egentlig. Men innimellom vil han kle av og på og trille han litt i vognen. 
 
Har noen dukker her etter meg og min søster men han viser ingen interesse for de, raser kjører litt rundt med dukkevogn men har ingen dukke oppi.

 
Back
Topp