Guttenavn til barn nummer 2

lillesolstrålen

Blir kjent med forumet
Vi var så sikker på valget når vi ventet første. Da var det bare ett guttenavn i hjertene våre, nemlig Noah. Nå viser det seg at vi venter gutt nummer to og føler denne navneprosessen er kjempevanskelig. Før vi ventet barn nummer 2, tenkte vi på navnet Loke. Men etter å ha luftet dette navnet til andre, fikk vi beskjed om at dette betydde å røyke hasj eller å ta seg en joint. Aldri hørt om dette før, og vet ikke om barnet kommer til å møte denne beskrivelsen av navnet sitt senere heller. Noen som har hørt om det samme?

Vi holder en liten knapp på Kasper, men det er liksom noe som fortsatt holder fast i Loke. Dette er så kjedelig at navnet blir forbundet med dette.

Loke er en moderne form av det norrøne mannsnavnet Loki. Navnet har usikker betydning, men kan være dannet av lok, «slutt», eller loka, «å stenge, å låse, å avslutte». Loke var en betydningfull figur i norrøn mytologi. En jotne bar også det samme navnet, Utgards-Loke.

Liker både Loke og Kasper :)
Har hørt at å loke betyr å surre, tulle 'å være loka' er å være fjern eller sprø.. Men tenker liksom ikke det i forbindelse med navnet likevel:p

Loke er fint:-) Har aldri dratt paralleller til uttrykket "å loke ", selvom jeg brukte si det mye selv (betydning er å surre rundt uten mening, iallfall måten vi brukte det på i ungdommen).

Aldri hørt at loke betyr og røyke hasj.. fint navn synes jeg:)

Vi går selv for norrøne gudenavn, så jeg synes såklart at Loke er kjempefint.

Vi har gått for norrøne/gammel norske navn til guttene, men vi har bevist holdt oss unna Loke. Har ikke hørt at navnet har en forbindelse til hasj før, men i den norrøne mytologien er det ikke akkurat et positivt ladet navn

Min svoger ønsket navnet Loke til nr to, men det ble det ikke. Synes Loke er et kult navn :-)

Hunden min heter Loke ❤ så syns det navnet er så fint :D jeg får jo bare jenter :p

Har aldri hørt Loke i den forbindelsen! Hva ungdommene driver med aner jeg ikke da, men ville nok ikke hengt meg opp i d... Forbinder Loke med den norrøne guden, på samme måte som jeg forbinder Kasper med Kardemommeby og Noah med bibelhistorie. Sånn sett er noah og Loke ganske kult sammen, viktige karakterer fra to veldig forskjellige kulturer! ☺️

Ville ikke forbundet det med å røyke hasj, men tenker at Noah og Loke er navn i to ganske forskjellige sjangre. Synes Kasper og Noah klinger bedre, men det er jo dere som foreldre som skal like navnene, så ville ikke brydd meg om hva andre tenker om navnet i det hele tatt :) Velg det navnet dere føler er riktig!

Har aldri hørt eller tenkt på Loke i noen annen sammenheng enn norrøn mytologi :)

Back
Topp