Gutte og jente farger

2 søte små

Forumet er livet
Januarskatter 2015
Augustbarna 2021
Så de tok opp på god morgen norge her i uken gutte og jente farger - at gutter gikk i blått og jenter i rosa. Hva synes dere? Må ærlig innrømme at jeg kler gutten min mest i blått, grønt, brunt og andre "gutte farger".

Blåser i det. Blir en del rosa og lilla på jentungen,og blått,brunt,grått og grønt på guttungen,men det er og en del pga arving av klær og bruktkjøp.

Yndlingsgenseren til storesøster på 2,5 år er en lysknallgrønn genser med gruffaloen på(hun elsker gruffalo) hun har og en del nøytrale plagg i grått,sort etc.. Vil at lillebror skal arve.

Så kjøper det jeg liker..

Kler han ikke i rosa nei, men blir ofte noe blått, ikke for jeg vil absolutt ha blått men jammen ikke lett å finne nøytrale farger.... Viste ikke kjønnet da jeg var gravid og måtte kjøpe kjønnsnøytralt og det var ikke spes lett skal jeg si.... Hvit er jo fint men fy så upraktisk på baby må jo skifte konstant da....

Det blir kombinasjon av mange farger. Ingen overdrevet rosa helantrekk. Det blir for mye.

Her går det mye i brunt og blått på begge guttene, eldste velger stort sett selv.
Har arvet mye, så jeg har ingen intensjoner om å ta noen "kjønnskamp" på klær når det betyr at jeg må kjøpe unødvendig nytt :-)

Jeg misliker selve begrepet "guttefarge" og "jentefarge". Det insinuerer at spesielle farger tilhører kun det ene kjønnet, og at det er galt at det andre kjønnet liker/bruker den fargen.

Når det er sagt synes jeg det er helt greit at jenter bruker mest rosa, lilla og rødt. Mens gutter bruker grønt og blått. Plager ikke meg hvordan foreldre velger å kle barna sine.

Men om man lærer barna begreper som "guttefarge" og "jentefarge" tenker jeg at man skaper en kjønnsrolleforskjell hos barna som de egentlig ikke har innbakt i seg. Det kan videre føre til erting og plaging dersom det er en gutt i barnehagen som liker lilla og rødt veldig godt og helst vil gå i det. Eller som min jente som foretrekker blått og grønt.

Jeg kjøper klær i alle slags farger til mi jente, tenker ikke så mye over hvilken farge de har så lenge jeg synes klærne er fine, praktiske og ikke inneholder giftstoffer. Polarn o Pyret er favoritten, de blander fargene så fint og har mye kule klær som er kjønnsuavhenige. :)

Hadde ikke kjøpt rosa eller lilla til babygutten her nei, men til større gutter syns jeg det kan være fint med rosa, om det ikke er blonder og sløyfer i tillegg

Jeg føler egentlig at samfunnet beveger seg bort fra dette, mens produsentene ikke helt henger med. Husker jeg syns det var irriterende da jeg ønsket en del nøytrale ting til vesla og opplevde at alt var blått eller rosa.

Jeg misliker også begrepet "guttefarge og jentefarge". Likestilling handler om like valg-uavhengig av biologisk kjønn.

Vi prøver så godt vi kan å likestille barna, men vi er ikke 100% der (som de færreste). Gutten har hele tiden likt godt rødt og rosa på en del ting, hvilket er helt fint. Jenta er veldig fin i blått og har mye i den fargen. (Frost har nok hjulpet til å like det)

Kler han ikke i rosa nei, men blir ofte noe blått, ikke for jeg vil absolutt ha blått men jammen ikke lett å finne nøytrale farger.... Viste ikke kjønnet da jeg var gravid og måtte kjøpe kjønnsnøytralt og det var ikke spes lett skal jeg si.... Hvit er jo fint men fy så upraktisk på baby må jo skifte konstant da....
Jeg så også etter kjønnsnøytrale farger under svangerskapet men var søren meg ikke lett da det som var ofte var hvitt :-/. Veldig upraktisk;-)

Jeg så også etter kjønnsnøytrale farger under svangerskapet men var søren meg ikke lett da det som var ofte var hvitt :-/. Veldig upraktisk;-)

Godt å høre det ikke bare var meg:) ja fint med litt lyseblått og lyserosa men er jo så mange andre fine farger også:)

Godt å høre det ikke bare var meg:) ja fint med litt lyseblått og lyserosa men er jo så mange andre fine farger også:)
Enig der. Har ikke kledd mini i rosa her men når han blir eldre (er 8 måneder) og hvis han vil ha ett rosa slips f.eks skal jeg ikke nekte han:-). Ser mange "jentefarger" går igjen på shorter osv til gutter/menner;-)

Har bare jenter. Men de går i alle farger. Rosa, lilla, blått og grønt og gult. Brunt og svart er ikke noe jente/guttefarge her i hus.

Nevøen min på 13 år går mye i lilla klær. Han liker godt farger.

Kler de i de fargene som de kler. Ungår diverse klesstiler på begge to. Men det er desverre ikke mye rosa og lilla å finne til gutt, ellers hadde jeg kjøpt det. Eneste han har hatt i de fargene er penskjorter og lacoste skjorte

Misliker strkt ordet gutte og jentefarger. Det er noe stort tull.

Den perioden min ville ha rosa fikk han selvsagt rosa. Nå bruker han lilla bukser, røde klær og ebdel blått og lilla

Her har gutta både gult og rødt, men akkurat rosa har jeg styrt unna:)

De kan kle seg i hva som helst, men det er jo butikkene som ikke er så romslige. De lager jo egen avdeling for jentene, og egen avdeling for guttene.

Andreklassingen har nå vært i en evig prinsesseperiode, så hun vil omtrent bare bruke skjørt og kjoler.

2-åringen bruker mest joggebukse og body i barnehage da det er mest praktisk, men jeans/fin bukse e og genser/vest/skjorte om det er helg eller noe annet.

Men hun kan gå i blått,grønt, svart, grått osv, og han kan gå i lilla og rødt. Har fortsatt til gode å finne noe i rosa på gutteavdelingen ;)

Guttungen har noen skjorter og t-skjorter som er rosa. Men utenom det går det nok mest i blått, brunt, beige, hvit og grønt.

Barna mine går i typiske jente og gutteklær. Og som regel da i "jente/guttefarger".

Jeg er enig i at det er dumt med "guttefarger" og "Jentefarger". Vi vet ikke kjønn enda og har kjøpt noe hvitt, noe blått og noe rosa. Kommer ikke til å putte rosa genser og blondelue på en gutt, for det er jo enkelte grenser... men rosa pysj blir det uansett kjønn hehe.
Det som frustrerer meg mest er at det er veldig vanskelig å finne kjønnsnøytrale klær!! Jeg ønsker meg mer varierte farger, men endten er det blått, mørkt og tøft, eller lyst og rosa og sukkersøtt. Og det er denne "søt" vs "tøff" kulturen jeg irriterer meg mest på!! Jeg kommer til å kle gutten i lilla, det er en fin farge til begge kjønn. Og blir det jente skal hun fortsatt få den kule sorte og røde sabeltann-genseren jeg har bestilt. Sånn er det med den saken ;)

Back
Topp