Gutt på 18 mnd prater ikke.

Lillespire2205

Forelsket i forumet
Maiblomstene 2020
Oktobergull 2022
Hei, hvilke erfaringer har dere med barn som ikke prater når de er 18 mnd?
Vår kan si mamma, pappa, gå, nei, hei, komme og peppa, men bruker det sjelden.
Lager ingen "dyrelyder" i form av "mø, bæ", peker bare når han har lyst, nekter å vinke.

Han gikk ikke før han plutselig kunne gå, krøp ikke før han plutselig kunne krype, spiser all mat selv og bruker skje og gaffel. Har pinsettgrep og elsker å bygge tårn alene. Lærer raskt i form av rutiner, vet hvor ting ligger og kan be om ting i form av å hente oss og ta oss dit han vil, eller flytte hendene våre for å få oss til å ordne det han ønsker. Men ordene er få og kommer sjelden.

Er dette normalt? Far pratet ikke før han var 3 år, kan det være arvelig?

Lager ingen "dyrelyder" i form av "mø, bæ", peker bare når han har lyst, nekter å vinke.

Han gikk ikke før han plutselig kunne gå, krøp ikke før han plutselig kunne krype, spiser all mat selv og bruker skje og gaffel. Har pinsettgrep og elsker å bygge tårn alene. Lærer raskt i form av rutiner, vet hvor ting ligger og kan be om ting i form av å hente oss og ta oss dit han vil, eller flytte hendene våre for å få oss til å ordne det han ønsker. Men ordene er få og kommer sjelden.

Min mellomste begynte ikke å prate skikkelig før hun var 2år, da kom det plutselig lange setninger i løpet av noen uker bare :)

Min mellomste begynte ikke å prate skikkelig før hun var 2år, da kom det plutselig lange setninger i løpet av noen uker bare :)

Åh, litt godt å høre, hvis man leser på nett er det så store forventinger at man kan bli bekymret av mindre..

Det er veldig forskjellig fra barn til barn, noen begynner med ett og ett ord noen snakker ikke før de kan det. Ofte er det de som er langt fremme motorisk litt senere med språk. Men 18 måneder og noen få ord når han selv vil er helt normalt. :)

Min begynte ikke å prate noe særlig før han var nesten tre år. Er man usikker på om noe er feil så kan man ta en prat med helsesøster eller lignende.
Vi tok en tur til logoped for sikkerhetsskyld, men de sa alt var normalt, men at vi skulle komme tilbake når han var tre om han ikke snakket mer da.
Når han var tre så kom språket seg skikkelig så vi dro ikke tilbake

Det er ikkw forventet at de skal «snakke» når de er så små. Ved to årsalder er det forventet at de kan sette sammen to og to ord. Type se bil, hei mamma, pappa jobb. Ofte man man også se at de som utvikler seg fort motorisk kan ligge noe bak språklig. Det er liksom akkurat som hjernen har mer enn nok med å holde tritt på bare en av delene. Det siste er kun noe jeg har snakket med helsesøster og barnehageansatte om. Ikke noe forskning å vise til der altså.

Jeg hadde ikke vært bekymret! Min gutt på snart syv pratet ikke stort før han var 2-3 :) jeg var kjempe bekymret da, men han prater som en foss den dag i dag.. og mange sier vi har en sønn som har munndiare :hilarious: ham var langt fremme motorisksett! Han gikk når han var 9 mnd! Ofte er det slik at enten henger man litt bakpå motorisk eller språklig!:D

Min gutt hadde bare et lite utvalg ord ved 18 mnd. Og jeg synes ikke det skjedde så innmari mye før rett før 2-årsdagen. Skrev ned alt han kunne og det gikk fra en liste på 15-20 ord til over 100 på èn helg.
Så der høres helt normalt ut :)
Min har vært litt treig motorisk også :p men helt normal snart 4-åring som prater ekstremt mye!

Min yngste snakket ikke forståelig før nesten 3 år. Da tok det helt av og nå er han aldri stille:P

Mye som skjer mellom 2-3 år men mine har snakket lite og utydelig og fått god hjelp hos logoped, men de er også arvelig belastet der da…

Å språkforståelsen er mye viktigere enn ordene :) Og den har han jo slik du beskriver!

Det er ikke forventet at språket skal løsne før de er litt over 2 år. Noen er veldig tidlig og noen er senere. Jeg har 2 i forskjellig side av skalaen. Begge begynte å snakke samtidig.. den minste var 1,5 år og snakket 3 ord setninger. Broren var 3,5 år ca og begynte rett på 6 ord setninger. Det var umulig å forstå. Han hadde språk vansker. Snakket veldig lite og lite babling som baby.når han var 1-1,5 år så hadde han vell son 10-15 ord. Språket hans forsvant etter han begynte i barnehagen. Forståelsen var der.
Første bud er å ta det opp med noen. Gjerne barnehagen. Det er for tidlig å sette inn hjelpemidler, men barnehagen kan prøve å stimulere han til å prate. Noen ganger skal det små ting til. Alle barn er jo også forskjellig. Noen er mer stille enn andre, men kan om de vil. Han er veldig liten enda. Min yngste jente har begynt å snakke mye hjemme de siste månedene. Forventet at hun også gjorde det i barnehagen. Hun snakker ikke i setninger, men har satt sammen 2 ord et fåtalls ganger. 20 mnd. I barnehagen var hun bare stille. Ble det i det vi ankom barnehagen. Barnehagen skulle jobbe litt med det. Nå snakker hun i barnehagen også.

Normalen er i ett såpass stort spenn så det er nesten umulig å vite. Men min nr 3 er litt over 2 år. Den eneste av mine barn som snakket mye på den alderen var eldste. De to andre snakket nesten ikke. Min nevø snakket ikke før ham var 3.

Hadde ikke vært bekymret :) Mellomste her var omtrent på samme nivå ved 18 mnd. Ved 18-19 mnd alder kunne hab si pappa, mamma, oi, der, nam, mer, mø, bæ, bø, baby, klokka, hei, bil. Vinket ikke og ville ikke peke på ting i bøker osv. Vi hadde bare storesøster å sammenligne med, som kunne si 250+ ord da hun var 20 mnd, så ble en smule stressa på lillebrors vegne! Var heller ikke tidlig ute motorisk. Løsna ordentlig da han var 2,5 kanskje? Og nå som 3,5-åring er han langt fremme rent språklig (fortsatt ikke på nivå med storesøster da, haha) :)

Det er veldig forskjellig fra barn til barn, noen begynner med ett og ett ord noen snakker ikke før de kan det. Ofte er det de som er langt fremme motorisk litt senere med språk. Men 18 måneder og noen få ord når han selv vil er helt normalt. :)
Så godt å høre, jeg får helt vondt i magen når jeg ser andres barn med mye mer "kommunikasjonsevner" enn min. Min er mest opptatt av å finne ut av ting, bygge, eller leke..

Det er ikkw forventet at de skal «snakke» når de er så små. Ved to årsalder er det forventet at de kan sette sammen to og to ord. Type se bil, hei mamma, pappa jobb. Ofte man man også se at de som utvikler seg fort motorisk kan ligge noe bak språklig. Det er liksom akkurat som hjernen har mer enn nok med å holde tritt på bare en av delene. Det siste er kun noe jeg har snakket med helsesøster og barnehageansatte om. Ikke noe forskning å vise til der altså.
Ja jeg føler jo at jeg har hørt det samme, og siden han er flink på så mye annet har jeg egentlig ikke stresset så mye med det, men man begynner jo å overtenke litt etter hvert som mnd går

Hadde ikke vært bekymret :) Mellomste her var omtrent på samme nivå ved 18 mnd. Ved 18-19 mnd alder kunne hab si pappa, mamma, oi, der, nam, mer, mø, bæ, bø, baby, klokka, hei, bil. Vinket ikke og ville ikke peke på ting i bøker osv. Vi hadde bare storesøster å sammenligne med, som kunne si 250+ ord da hun var 20 mnd, så ble en smule stressa på lillebrors vegne! Var heller ikke tidlig ute motorisk. Løsna ordentlig da han var 2,5 kanskje? Og nå som 3,5-åring er han langt fremme rent språklig (fortsatt ikke på nivå med storesøster da, haha) :)
Åh så deilig å lese, jeg vet på en måte at han vet hva vinking er for han ler og vrir seg unna og tuller når vi vinker, men ikke søren om han skal vinke selv! Nei det er vel bare forskjellig fra barn til barn

Hei! Jeg hadde ikke vært bekymret i det heletatt. Å si hva som er normalt med prating er som å spørre når det er vanlig at barn begynner å gå, eller når de får tenner. Spekteret er så vidt. Der i mot om de ikke prater noe før de er fire, ville jeg bekymret meg, men du skriver jo at han sier noen ord, så da hadde jeg ikke bekymret meg enda. Han er jo ikke to enda. Du skriver også at han plutselig kunne krype og plutselig kunne gå. Noen barn sier ikke noe før de kan prate, kan hende han er sånn, så når han begynner å prate snakker han klokkerent. Jeg har ei som blir 4 i slutten av januar, hun bablet til hun ble tre, eneste grunnen til at vi forsto hva hun sa, var tonefallet. Nå snakker hun bra. Alle barn utvikler seg på forskjellige måter og ja, det kan jo til dels være litt arvelig, slik som å være sjenert eller utadvendt, samtidig som det påvirkes av miljø. Ikke bekymre deg enda, det kommer, alt til sin tid ☺️

Og dersom barnet er motorisk sterk, kan språket ta litt lengre tid, da hjernen fungerer slik at den konsentrerer seg om en ting av gangen også kommer det andre etterhvert. Det betyr at dersom barnet snakker klokkerent når det er to, kan det henge litt etter motorisk i forhold til et barn som er eksemplarisk motorisk, men som henger litt etter på språket, også har man jo som alltid unntakene på begge sider, men det tror jeg nok blir plukket opp om man skulle være hvertfall i den negative regningen av det unormale. Syns barnet ditt høres helt normal ut.

Back
Topp