Gutt på 17 mnd med sen motorisk utvikling

Bkno8457052

Andre møte med forumet
Hei. Gutten min er nå 17 mnd og har hele tiden vært sent ute motorisk. Han har lært seg alt fra å rulle, åle, sette seg på rumpa og krabbe. Men hele tiden vært sent ute og har blitt fulgt opp av fysioterapeut. Men nå har tiden stått stille lenge føler jeg. Han kommer seg ikke videre frem til neste mål som er å reise seg opp. Han vil ikke og stritter i mot hvis vi prøver å hjelpe han. Henvisning er sendt til barnelege men ventetid er 2 mnd. Vi begynner å bli bekymret. Greit nok at han ikke kan gå. Han er jo litt sent ute til det også. Men han klarer jo ikke reise seg opp en gang! Noen andre som har erfaringer med dette?

Mener de burde gå når de er 18 mnd? Så hadde vært bekymret selv. Du burde prøve å finne noen som kan hjelpe dere eller mase på fysioterapeuten. Han burde jo gå snart. Eller ta kontakt med lege/ sykehus. Kan jo være en grunn for det. Kanskje det er ubehagelig å stå pga noe? Aner ikke altså. Min datter gikk når hu var 14 mnd og hu har også vært treg. Men når hu begynte å gå så kunne hu det virkelig, hu detter ikke og er som om hu har gått mye lenger enn hu har gjort. Hu er bare forsiktig og redd for nye utfordringer ang kroppen. Nå er hu 19 mnd og vi trenger ikke å tenke på flere utfordringer da alt plutselig kom på en gang.

Jo de sier jo at fleste barn går innen 18 mnd alder. Min krabbet ikke før han var over 13 mnd så har alltid vært sent ute med ting. Fysioterapeut sier at han følger sin kurve sånn sett, men nå begynner det å dra seg på. Fysioterapeuten mente lege burde se på han. Sendte henvisning til sykehus for over 1 mnd siden. Fikk brev i går med innkallelse den 2004. Det er jo altfor lenge til spør du meg! Prøvde å ringe i dag men de sa at mange barn trenger hjelp og det er venteliste på det. Jeg begynner å bli redd for at noe er feil. Jeg har aldri hørt om noen som ikke kan reise seg når de er 17 mnd. Å ikke gå er en ting. Virker ikke som det er noen her som har samme problem heller....

Jo de sier jo at fleste barn går innen 18 mnd alder. Min krabbet ikke før han var over 13 mnd så har alltid vært sent ute med ting. Fysioterapeut sier at han følger sin kurve sånn sett, men nå begynner det å dra seg på. Fysioterapeuten mente lege burde se på han. Sendte henvisning til sykehus for over 1 mnd siden. Fikk brev i går med innkallelse den 2004. Det er jo altfor lenge til spør du meg! Prøvde å ringe i dag men de sa at mange barn trenger hjelp og det er venteliste på det. Jeg begynner å bli redd for at noe er feil. Jeg har aldri hørt om noen som ikke kan reise seg når de er 17 mnd. Å ikke gå er en ting. Virker ikke som det er noen her som har samme problem heller....
Hmm. Dattera mi krabba når hu var 11 mnd. Så da er han tregere til å gå i forhold til tidsperioden her. Men det ordner seg nok. Du må nok prate med legen for at dere skal komme før i køen. Legen kan jo mase på dem

Barn utvikler seg i sin egen fart, vett ikke hva som er vanlig men mye som kan skje på en mnd eller to, lykke til;)

Syns ikke du skal bekymre deg for mye, noen er tregere enn andre. Det er normalt å lære å gå alt i fra 9 -18 mnd. Det er ingenting som heter at barnet skal gå når de er 18 mnd. Det er heller ikke slik at om noen krabber når de er 11 mnd og går når de er 13 mnd, som er det to mnd mellom når andre barn lærer dette.
Hvordan er sønnen din med andre ting? Har han mye språk feks? Finmotorikken, er den bra?
Dersom de hadde trodd på sykehuset at det var noe veldig galt med han,så hadde de jo tatt han inn på en time tidligere. :-)

Jeg er ikke bekymret for at han ikke går, men han klarer ikke reise seg opp en gang og stå rundt bordet f.eks. Det er det jeg ikke liker. Han kan ikke prate noe særlig. Kan si mamma en sjelden gang ellers sier han kun nei. Ingen andre ord. Men er flink til å gjøre seg forstått med babling og peking. Og hvis vi spør han om ting sier han nei eller nikker med hodet. Han har alltid vært flink med fin motoriske ting. Språket er også en annen ting jeg er litt bekymret for. Pluss at han er liten. Er 77 lang, men veier kun 9.5 kg. Huff....er vel som du sier Vilde at de ville innkalt han før hvis de mistenkte noe. Men liker ikke å vente så lenge......det har ikke skjedd noen fremgang på snart 5 mnd verken med motorikk, språk eller vekt.

Jenta her var veldig sen, krabbet aldri bare akte seg bortover på rumpa og gikk ikke før hun var 2 år og 2 mnd. Hun sluttet å spise i perioder og tok ikke til seg næring fra hun var 8 mnd, mistet muskelmasse og var utilpass. Legene fryktet muskelsykdommer og alt som var, men etter maaange, mange mnd med undersøkelser, prøver, biopsier og alt som var, fant de ut at hun hadde cøliaki. Da hun begynte med glutenfri mat og fikk trenet seg opp litt ble hun som en helt annen unge på sin alder. Hun er litt liten i forhold til andre på sin alder enda, men vokser som bare det. Vokser han som han skal, har han "tomme" muskler? Eller er det bare at han er litt sen grovmotorisk som er bekymringen?

Nevøen min er også litt sein motorisk. Han krabbet ikke før han over over året. Nå er han faktisk 17 mnd han også, men viser ingen interesse i å gå. Han krabber eller aker seg bortover på rompa. Han har vært hos fysio, men de fant ikke så mye. Han er jo ellers veldig kvikk med språk og slike ting.

Noen er nok bare litt seinere enn gjennomsnittet uten at det trenger være noe i veien.

Men fint med oppfølging for å utelukke evt sykdommer da :-)

Har du vært hos feks naprapat eller manuell terapeut med han?

Sent from my iPhone using BV Forum

Han har kun gått opp 30 gram siden han var 1 år. Blir fulgt opp på dette også.
Han spiser greit. Gir han h-melk også. Men er så tynn og spinkel stakkar.

Ja, vært hos manuell terapeut siden han var spedbarn. Er avsluttet der nå ettersom hun ikke fant noen låsninger. Nå er det kun fysio ved helsestasjon som har overtatt.

Språket til gutten min er jo dårlig da. Kun et par ord, ellers bare babling. Ikke kommet noen vei der eller.

Huff....klarer ikke la være å bli bekymret. Skal til fysio på fredag igjen. Skal ta det opp med henne og eventuelt høre om hun kan purre litt på sykehuset.

Har vært borti barn som er like sent ute, uten at det har vært noe galt. Om du er bekymret ville jeg hørt med hs.

Nevøen min er også litt sein motorisk. Han krabbet ikke før han over over året. Nå er han faktisk 17 mnd han også, men viser ingen interesse i å gå. Han krabber eller aker seg bortover på rompa. Han har vært hos fysio, men de fant ikke så mye. Han er jo ellers veldig kvikk med språk og slike ting.

Noen er nok bare litt seinere enn gjennomsnittet uten at det trenger være noe i veien.

Men fint med oppfølging for å utelukke evt sykdommer da :)

Men nevøen din kan reise seg opp?

Han har kun gått opp 30 gram siden han var 1 år. Blir fulgt opp på dette også.
Han spiser greit. Gir han h-melk også. Men er så tynn og spinkel stakkar.

Ja, vært hos manuell terapeut siden han var spedbarn. Er avsluttet der nå ettersom hun ikke fant noen låsninger. Nå er det kun fysio ved helsestasjon som har overtatt.

Språket til gutten min er jo dårlig da. Kun et par ord, ellers bare babling. Ikke kommet noen vei der eller.

Huff....klarer ikke la være å bli bekymret. Skal til fysio på fredag igjen. Skal ta det opp med henne og eventuelt høre om hun kan purre litt på sykehuset.

Hvis han er enten hard i magen eller har diaré, litt utilpass og blek ville jeg høre med legene om de kunne sjekke han for cøliaki! Litt vanskelig å oppdage når de er så små da symptomer varierer veldig fra person til person, men verdt å sjekke da det er enkelt å gjøre noe med :-)

Han er ingen av de delene. Fin i magen og spiser greit. Så tror ikke det kan være noe sånt da. Men skal lufte det for hs når vi skal dit om 1 mnd ( for å sjekke vekt da).

Jeg synes det er så rart det er så kan ventetid på det der. Fikk inntrykk på helsestasjonen her at hvis det var noe som gikk for tregt måtte det gjøres noe med med en gang.

Tiltak ble jo satt inn med en gang, men kun med fysio. De er vel ikke så redde for at noe er galt siden han er fornøyd og er veldig sosial. Hadde han vært mer passiv og apatisk hadde det vært verre. Men tiden går jo. Jeg synes også 2 mnd er lang tid og vente. Skal prøve og purre litt først for å se om det hjelper via hjelp fra barnelegen på helsestasjon.
Er desverre ingen private sykehus her jeg bor som behandler barn.

Har dere sjekket ut om han har hypermobile ledd? Barn med dette er sene motorisk og med prating..

Back
Topp