Gulpebonanza

Vil bare nevne at dersom det er kumelkeprotein allergi så reagerer mange babyer på soya produkter i tillegg, fordi soyaproteiner er ganske like kumelkproteiner.

Hiver med ett bilde av kiddens bæsje bleier, så kan du jo vurdere om det er noe sånt du har hos deg.
Det er veldig uvanlig å ha mpa og ikke ha mageproblemer (luft, smerter og /eller diaré)
Er dette en bleie hos et barn som har mpa og ikke kuttet ut melkeprodukter?
Lille har slike bleier her, men fått beskjed av helsesykepleier at det er helt normalt og ikke tegn til mpa, men ble i tvil nå.
 
Er dette en bleie hos et barn som har mpa og ikke kuttet ut melkeprodukter?
Lille har slike bleier her, men fått beskjed av helsesykepleier at det er helt normalt og ikke tegn til mpa, men ble i tvil nå.
Ja, det er det:) dro til fastlegen (som også er kommunens barnelege) og han var ikke i tvil. Etter noen dager så var bleiene helt annerledes.

Av andre symptomer på mpa så hadde vår lille konstant vondt i magen, med mye luft. Han gulpet veldig mye (skiftet fort 8 bodyer på en dag), lå tilnærmet kronisk på puppen pga smerter og gikk derfor mye opp i vekt (500gram i uke - 250gram er vel gjennomsnittet)

Han sov lite på dagen og kunne sove fra 19.00 til 04.00 på natta, selv om han ikke var mer en 6 uker.
Han sover fortsatt ikke så veldig godt på dagen, men noe bedre har det blitt.

Vår helsesykepleier møtte oss ikke på dette i det HELE tatt, så der har jeg ikke noen tillit lengre. Der fikk vi bare høre at dette var sånn det skulle være, han la jo greit på seg. Hun ymtet til og med frempå med at vi måtte begrense matmengden på babyen oga vekta... Han var da 6 uker gammel. Så vi byttet helsesykepleier :hilarious:

Avføring er fortsatt litt løs, men mpa kan ta 6 uker før det er ute av kroppen og vi har valgt å del amme. Magesmerter og gulping er dramatisk redusert! Jeg har vært helt uten melkeprotein og soya i 4 uker nå og vi merket bedring på mm etter ca 2 uker :happy:
 
Den grønne bleia er fra 24.mai - da har jeg vært melkefri i 5 dager og baby har fått nutriamigen (mme) i tillegg.
Den gule bleia er fra 16.mai og er før vi begynte melkefri diett.

Nå ammer jeg mer enn vi gir mme, så da er bleiene en mellomting av disse 2 bildene.

Ps: ikke bry dere om fargen på bleia etter vi begynte på nutriamigen :) det er helt vanlig å få grønn bæsj når de drikker den :hilarious:
 

Vedlegg

  • 20210616_182014-COLLAGE.jpg
    20210616_182014-COLLAGE.jpg
    146 KB · Visninger: 20
Ja, det er det:) dro til fastlegen (som også er kommunens barnelege) og han var ikke i tvil. Etter noen dager så var bleiene helt annerledes.

Av andre symptomer på mpa så hadde vår lille konstant vondt i magen, med mye luft. Han gulpet veldig mye (skiftet fort 8 bodyer på en dag), lå tilnærmet kronisk på puppen pga smerter og gikk derfor mye opp i vekt (500gram i uke - 250gram er vel gjennomsnittet)

Han sov lite på dagen og kunne sove fra 19.00 til 04.00 på natta, selv om han ikke var mer en 6 uker.
Han sover fortsatt ikke så veldig godt på dagen, men noe bedre har det blitt.

Vår helsesykepleier møtte oss ikke på dette i det HELE tatt, så der har jeg ikke noen tillit lengre. Der fikk vi bare høre at dette var sånn det skulle være, han la jo greit på seg. Hun ymtet til og med frempå med at vi måtte begrense matmengden på babyen oga vekta... Han var da 6 uker gammel. Så vi byttet helsesykepleier :hilarious:

Avføring er fortsatt litt løs, men mpa kan ta 6 uker før det er ute av kroppen og vi har valgt å del amme. Magesmerter og gulping er dramatisk redusert! Jeg har vært helt uten melkeprotein og soya i 4 uker nå og vi merket bedring på mm etter ca 2 uker :happy:
Ok, skjønner at ikke alle har like mye kompetanse på alle områder.
 
Det blir bra, lykke til :) er litt kjipt i starten, jeg synes hvertfalll det, siden jeg har spist mye melkesjokolade for å komme meg gjennom dagene :hilarious: men det finnes noen veganske alternative og havreisen til oatly er veldig god, om du finner en med hasselnøtter og karamell :p
Og en veldig rar til som inneholder melk er Zendium tannkrem:wacky: og ellers er det mye halvfabrikat som inneholder melk da. Bare si ifra om det er noe konkret du savner godt alternativ til :joyful:

Må bare høre hva du gjør på ostefronten, typ pizza osv? Synes det er det vanskligste. Har du noe bra substitutt? Prøvde den strø «osten» til Go vegan, og selv om den ikke var direkte ille på smak så var jeg ikke kjempe begeistra for konsistensen og ikke minst det at den klistrer seg fast i tennene! :facepalm:
 
Må bare høre hva du gjør på ostefronten, typ pizza osv? Synes det er det vanskligste. Har du noe bra substitutt? Prøvde den strø «osten» til Go vegan, og selv om den ikke var direkte ille på smak så var jeg ikke kjempe begeistra for konsistensen og ikke minst det at den klistrer seg fast i tennene! :facepalm:

Ost har jeg ingen veldig gode erstatninger for dessverre, spiser til vanlig gulost på alle brødskivene mine, så det må jeg si at jeg savner :p så løsningen har vært å droppe pizza igrunn. Prøvde en vegansk pozza fra Peppes hvor ost var erstattet av en type chilimajones og det var godt - men ikke det samme som ost :p
Synes ellers go vegan-osten funker bra på hamburger og revet varianten er god i pasta når den har smeltet.
 
Har har vi også hatt problemer med mulig mpa. Jeg ville ikke kutte alt av melkeprodukter før jeg fikk konstatert mpa, så jeg kutter kun de store kildene til melk (typ. kumelk, fløte, yoghurt, fløteis, rømme, cottage chees o.l) og dette har fungert veldig bra for oss Jeg trenger altså ikke å lese ingredienslista på alt jeg spiser. Kan være verdt å prøve om det blir mye å kutte alt.
 
Back
Topp