Gulpebaby

wishfull80

Forelsket i forumet
*MIA*
Prinsen blir delammet. Jeg gir bryst før han får flaske. Han klarer ikke å selvregulere maten, så vi "gjetter" oss til mengde mme han skal få. Men de siste 2-3 ukene har han gulpet noe helt vanvittig. Det flommer ut av munnen, og gjerne også 1-2 timer etter avsluttet måltid. Han får mat ca hver 2,5 time. Går det mer enn det har vi ett stk krakilsk baby i armene.

Vi har prøvd å redusere mengde mme han får, og heller anta at han har tatt godt fra brystet, men det har heller ikke hjulpet på gulpingen. Han kaver også litt med brystet, og jeg anser han som anspent når han legges til brystet. (Skuldrene oppunder ørene). Kommer masse melk ut, så han blir frustrert og slipp taket, så blir han frustrert igjen når han ikke får tak. Samt av og til tar han å "napper" i brystet, som om han vil bytte posisjon på vorta pga det kommer for mye/lite.

Han legger godt på seg, men sover lite (syns jeg). Vil helst bli holdt/bært.

Noen som har tips/råd til en førstegansmor?

Sent from my iPad using BV Forum

Slet mye med gulping forrige gang, da vi også delammet. Hjalp veldig hos oss med å bytte mme. Vi brukte NAN, og byttet til HIPP. Ble bedre med en gang. Helsestasjonen som anbefalte å bytte merke. :)

Hvilke flasker bruker du? Vi bruker medela , for da må barnet jobbe for melken og får i seg det den trenger og ikke mer.

Sent from my iPhone using BV Forum

Vi bruker nan pr dd. Av flasker bruker vi mam sine antikolikkflasker.

Har blitt enige om å bytte mme. Har prøvd collett men da ble det bare enda mer gulping. Men skal prøve hipp sin. :) takk for tips! ;)

Jeg har kun erfaring med fullamming, men vår første gulpet i ett sett. Han kunne gulpe bare for å ville ha mat rett etterpå :) HS sa det var helt normalt. Han spiste nok unødvendig mye for han la på seg godt, men så lenge de vil ha og det er morsmelk gjør det jo ingenting :) det er bare å ruste seg med gulpekluter og masse smekker, så slipper du skifte klær så ofte ;)

I forhold til kaving på puppen ville jeg tømt brystet litt lett før du legger han til, så får han ikke det verste melketrykket. Mange barn syns det er ubehagelig og har vanskelig for å ta unna alt uten å få med masse luft. I stedet slipper de taket og blir misfornøyde. Om du slipper ut litt melk blir også brystet litt mykere og lettere å få tak på, så kan han heller kose seg mer med den fetere melka som kommer etter den lettere. Da vil han helt sikkert sovne lettere etter amming også :) ofte ligger de lenger til når de slipper sprutinga, og roer seg mye bedre når de får fet og god melk :)

Her har jeg bare hatt gulpeunger, så ingen gode tips. Det gikk over av seg selv når de var 8 mnd. Ser at frøkna sprutgulper innimellom også, og da har hun rett og slett overspist. Prøver å gi henne en pause med bleieskift og raping om hun viser tegn til å ville ha mer mat, og det bruker å hjelpe litt:)

Her gulper frøkna ved bruk av alle andre flasker enn Medela calma. Skjønner det godt jeg, for andre flasker renner jo inn i munnen på henne.

Bruker NAN så er ikke den som er problemet her.

Har også en gulper, det vi prøver på er å ta pauser ofte i matingen, rape den lille og så mater vi ved å holde flaska vannrett. Dvs han må suge i seg melka, den drypper ikke av seg selv hvis du forstår.

Ellers så vokser de det av seg, styr ja, men gulpekluter og siklesmekker er gull verdt for å ikke måtte skifte for mye.

jeg har fått en oppkast-baby.. på ettermiddag vil han spise til det er fult og enda mer pluss litt kosespising.. ble nokså forbauset når han spydde 1dl.. så nå krangler vi med tutten i stedetfor på ettermiddag, for nå er jeg lei av å vaske..

Nå har jeg bestilt dr.brown flasker. Spent på å se hvordan de er ifht gulp og raping! Jenta har begynt å gulpe, særlig etter medela calma flaskene. De var best inntil for vel en uke siden. Hun får for store slurker for hun suger så kraftig på dem. Da tømmes flasken dobbelt så fort i fht avent og mam. Bruker nan men skal prøve et annet merke neste gang.

Back
Topp