Gulpebaby.... Tips?

• Trådstarter Trådstarter Ingenbruker
  • Opprettet Opprettet
I

Ingenbruker

Guest
Har en liten frøken på 11dager. Jeg ammer men pumper også så pappan og storesøster får mate. Hun får ca 2 flasker om dagen. Men hun gulper noe voldsomt, både etter pupp og flaske :( kommer store mengder også og ofte blir hun da fort sulten igjen...

Noen tips?

Kan det være at hun får for mye formelk? Om du håndmelker/pumper litt av toppen først får du bort litt av den tynneste melken. De drikker jo også mye fortere av flaske enn fra puppen, det kan være en årsak.

Ene gutten min gjorde det samme. Kan være refluks. Pleier å gå seg til etter noen uker.

Hvis jeg ikke husker feil er det som oftest fordi babyen spiser for mye/for fort. Husk å bruke den minste flasketuten. Ved amming, kommer det mye melk i stor sprut?

Kan også være reflux

Hvis jeg ikke husker feil er det som oftest fordi babyen spiser for mye/for fort. Husk å bruke den minste flasketuten. Ved amming, kommer det mye melk i stor sprut?

Kan også være reflux

Har den minste flasketuten på flaska :) hvor mye som kommer fra brystet får jeg ikke styrt men høres virkelig ut som hun blir kvalt noen ganger, stopper og hoster så tar hun tak igjen og suger for fult... Får henne ikke til å roe ned, tar jeg pauser blir hu kjempe sinna :( største problenet er jo at hu tømmer som regel begge brystene før hun gulper, så vil hun ha mer og da er det jo tomt :(

Har den minste flasketuten på flaska :) hvor mye som kommer fra brystet får jeg ikke styrt men høres virkelig ut som hun blir kvalt noen ganger, stopper og hoster så tar hun tak igjen og suger for fult... Får henne ikke til å roe ned, tar jeg pauser blir hu kjempe sinna :( største problenet er jo at hu tømmer som regel begge brystene før hun gulper, så vil hun ha mer og da er det jo tomt :(
Håndmelk litt før du legger henne til, eller pump litt, sånn at det ikke er helt fullt, da kommer det ikke så fort. :)
Ta en liten pause før du bytter bryst, og rap henne godt.
Har du prøvd tilbakelent ammestilling?
Uansett bør du bruke en god ammepute som lar deg gjøre slik at hodet hennes er høyere enn kroppen når hun spiser.
Ikke legge henne ned rett etter måltidet, men gå rundt med henne i 10 min.
Bæresele/sjal er fint da.
Det gir seg etterhvert (såfremt noe ikke er galt), men det er slitsomt mens det holder på. :(
Å heve hodeenden med sånne klosser man får kjøpt, kan også være en idé.

De tror ofte selv at mer mat er løsningen på gulpingen, og vil ha mer, men gulping betyr som regel at magen er full.

Kan du prøve å pumpe ut litt av formelken i begge før du legger til?

Du kan dra på hs og veie, amme og så veie igjen (med samme bleia på og samme klær). Så ser du hvor mye hun spise.

Kanskje det holder med en pupp til hvert måltid... Babyer vil gjerne die når de merker ubehag, selv om ubehaget kan være full mage, sure oppstøt osv.

ImageUploadedByBV Forum1456514265.528859.jpg

Her ser du ca melkemengde for en baby på 1 uke og 1 mnd. Dette blir jo et sted midt i mellom. Hvis du måltidsveier mener jeg :)

Håndmelk litt før du legger henne til, eller pump litt, sånn at det ikke er helt fullt, da kommer det ikke så fort. :)
Ta en liten pause før du bytter bryst, og rap henne godt.
Har du prøvd tilbakelent ammestilling?
Uansett bør du bruke en god ammepute som lar deg gjøre slik at hodet hennes er høyere enn kroppen når hun spiser.
Ikke legge henne ned rett etter måltidet, men gå rundt med henne i 10 min.
Bæresele/sjal er fint da.
Det gir seg etterhvert (såfremt noe ikke er galt), men det er slitsomt mens det holder på. :(
Å heve hodeenden med sånne klosser man får kjøpt, kan også være en idé.

Takk for gode tips, skal absolutt prøves, er slitsomt dette her ja, føler hun aldri blir helt fornøyd og mett stakkar :(

Vis vedlegget 163638

Her ser du ca melkemengde for en baby på 1 uke og 1 mnd. Dette blir jo et sted midt i mellom. Hvis du måltidsveier mener jeg :)

Denne var smart.

Tror nok hun får for mye stakkar... Hadde skikkelig lav blodprosent etter keisersnitt så de mente melken min var for tynn på barsel, mini gikk ned masse i vekt og sov alt for mye første uka... Fikk beskjed av hs at hu skulle få mat når hun ønsket og vekkes etter 3t om ikke hun våknet selv. Så tanken på at hun kanskje får for mye har vært fjern. Men har jo merket de siste dagene at produksjonen har økt....

Hvis du håndmelker før du gir henne mat, vil hun få mer av den tykke melken.
Det kan også lønne seg (som noen andre her nevner) å bare gi EN pupp pr måltid, og heller la henne ligge lenge ved puppen selv etter den føles tom, for puppen er aldri helt tom.
Melkeproduksjonen er kontinuerlig, og det er den tykke melken som lages først, så hun får mer tykk melk om hun ligger lenge og bare småspiser og koser ved puppen etter et måltid. :)

Back
Topp